“Dacă Crucea
este leacul, noi nu-l putem lua; şi dacă Crucea este Calea, noi nu putem porni
pe această cale”, spun cei pe care păcatul i-a îmbolnăvit. Şi aşa Domnul, care
iubeşte oamenii, a luat Crucea cea mai grea asupra Sa, ca să arate că se poate.
În pericopa Evanghelică de astăzi, Domnul dă Crucea, acest mijloc amar de
vindecare, tuturor celor care doresc să fie mântuiţi de la moarte.
Domnul spune:
“Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi
să-Mi urmeze Mie.” Domnul nu-i împinge pe oameni spre Cruce, înaintea Lui, ci
îi cheamă să-L urmeze pe El – fiindcă El a purtat Crucea. Înainte de a da glas
acestei chemări, El a proorocit suferinţele Sale: “Fiul Omului trebuie să
pătimească multe … şi să fie omorât, iar după trei zile să învieze” (Marcu
8:31). De aceea El este Calea. El a fost Cel dintâi întru suferinţă şi Cel
dintâi întru slavă; El a venit să arate că tot ceea ce oamenii cred că este cu
neputinţă, este cu putinţă, şi pentru ca să facă acest lucru cu putinţă.
El nu-i sileşte
pe oameni, nici nu aduce strâmtorare asupra lor, ci propune şi oferă. “Oricine
voieşte…”! Oamenii au căzut în boală păcatului prin propria lor voinţă, şi
numai prin voinţa lor liberă, oamenii trebuie să se vindece de păcat. El nu
ascunde faptul că leacul este amar, foarte amar, dar El l-a făcut pentru oameni
mai uşor de luat, luându-l El Însuşi mai întâi, chiar dacă El era sănătos, şi
ne-a arătat lucrarea lui minunată.
“Să se lepede de
sine”. Întâiul om, Adam, la fel s-a lepădat de sine atunci când a căzut în
păcat, dar el s-a lepădat de sinele cel real, adevărat. Cunoscând de la oameni
că ei se leapădă de sine, Domnul ştie că ei se leapădă de sinele cel mincinos.
Mai simplu: Adam a lepădat Adevărul şi s-a îndreptat spre o minciună; acum
Domnul îi cercetează pe urmaşii lui Adam, ca aceştia să se lepede de minciună
şi să se lipească mai mult de Adevăr, de la care au căzut. De aceea, a se
lepăda de sine înseamnă a se lepăda de firea cea înşelătoare care s-a sălăşluit
în noi, în locul firii noastre care ne-a fost dată de către Dumnezeu. Noi
trebuie să ne lepădăm de cele ce sunt pământeşti, care au luat locul
duhovniciei din lăuntrul nostru, şi de patimile, care au luat locul faptelor
celor bune; frica slugarnică care a întunecat în noi calitatea de fiu al lui
Dumnezeu şi nemulţumirea pe care o arătăm împotriva lui Dumnezeu, care a ucis
în noi duhul ascultării faţă de El. Noi trebuie să ne lepădăm de gândurile cele
rele, de doririle cele rele şi de faptele cele rele. Trebuie să ne lepădăm de
slăvirea idolească a celor ale naturii, şi a trupului nostru. Pe scurt: trebuie
să ne lepădăm de tot ceea ce credem că înseamnă “eu”, dar care în realitate nu
ţine de noi, ci este diavolul şi păcatul, stricăciunea, înşelarea şi moartea.
O, să ne lepădăm de obiceiurile cele rele, care au ajuns a două fire pentru
noi; să ne lepădăm de această “a două fire”, căci nu este firea noastră, aşa
cum a făcut-o Dumnezeu, ci o amăgire adunată şi învârtoşată, şi propria
înşelare din noi înşine – o minciună făţarnică care merge împreună cu numele
nostru şi noi împreună cu aceasta.
Ce înseamnă
aceasta: să-ţi iei crucea? Aceasta înseamnă primirea de bunăvoie a fiecărui
mijloc de vindecare care ni se dă din mâna lui Dumnezeu, oricât de amar ar
putea fi. Cad nenorociri mari asupra ta? Fă ascultare faţă de Voia lui
Dumnezeu, aşa cum a făcut Noe. Ţi se cere jertfa? Aşează-te în mâinile lui
Dumnezeu cu aceeaşi credinţă pe care a avut-o Avraam, atunci când a mers ca
să-şi jertfească fiul.
Sfântul Nicolae VELIMIROVICI, Evanghelia despre cruce şi
mântuirea sufletului - fragment
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!