PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
Evanghelia de la Luca 14,16-24
16 Iar El i-a zis: Un om oarecare a făcut cină mare şi a chemat pe mulţi; 17 şi a trimis la ceasul cinei pe sluga sa ca să spună celor chemaţi: Veniţi, că iată toate sunt gata. 18
Şi au început unul câte unul, să-şi ceară iertare. Cel dintâi i-a zis:
Ţarină am cumpărat şi am nevoie să ies ca s-o văd; te rog iartă-mă. 19 Şi altul a zis: Cinci perechi de boi am cumpărat şi mă duc să-i încerc; te rog iartă-mă. 20 Al treilea a zis: Femeie mi-am luat şi de aceea nu pot veni. 21
Şi întorcându-se, sluga a spus stăpânului său acestea. Atunci,
mâniindu-se, stăpânul casei a zis: Ieşi îndată în pieţele şi uliţele
cetăţii, şi pe săraci, şi pe neputincioşi, şi pe orbi, şi pe şchiopi
adu-i aici. 22 Şi a zis sluga: Doamne, s-a făcut precum ai poruncit şi tot mai este loc. 23 Şi a zis stăpânul către slugă: Ieşi la drumuri şi la garduri şi sileşte să intre, ca să mi se umple casa, 24 căci zic vouă: Nici unul din bărbaţii aceia care au fost chemaţi nu va gusta din cina mea.
1. O istorie a mântuirii.
Evanghelia acestei Duminici cuprinde pilda despre cina cea mare. Am
tâlcuit textul paralel de la Matei (22,1 şi urm.), cu pilda nunţii
fiului de împărat, în predica la Duminica a XIV-a după Rusalii. Deoarece
însă această Duminică este închinată Sfinţilor Strămoşi după Trup ai Mântuitorului,
aducându‑ne astfel aminte de îndelungata istorie a pregătirii
mântuirii, vom vorbi despre această temă și despre perspectiva creștină
asupra Vechiului Testament.
Primii oameni au căzut într-un greu
păcat şi au fost alungaţi din Eden. Iar urmaşii lor au devenit tot mai
răi şi cei mai mulţi dintre ei nici nu şi-au mai adus aminte de Dumnezeu
şi de poruncile Sale. Închinarea la făpturi, în locul Făcătorului,
adică idolatria, a fost însoţită de o tot mai gravă decădere morală,
oamenii căzând pradă, din ce în ce mai mult, unor „patimi de ocară” (Rom
1,26). Dar această istorie întunecată a decăderii omului este este
dublată – și intersectată permament – de o altă istorie: este vorba de o istorie a mântuirii omului (ceea ce teologii germani numesc Heilsgeschichte).
2. „Protoevanghelion”.
Dumnezeu nu S-a dezminţit însă în iubirea Sa faţă de omul pe care-l
crease. Mântuirea omului era hotărâtă dinainte în planul dumnezeiesc. În
însăşi sentinţa rostită de Dumnezeu asupra protopărinţilor, la
alungarea lor din rai, Sfinţii Părinţi au văzut o profeţie a biruinţei
asupra celui rău. Într-adevăr, în Facere 3,15 se anunţă că duşmănia
dintre femeie şi şarpele-diavol se va încheia cu victoria seminţiei
femeii: „Acesta îţi va zdrobi capul”. Pronumele la masculin Îl
anunţă pe Hristos, urmaşul prin excelenţă al femeii, ca biruitorul
diavolului. Textul din Facere 3,15 este, într-adevăr, aşa cum s-a spus,
un protoevanghelion (= prima veste bună), adică prima vestire dumnezeiască a mântuirii mesianice.
De acum înainte, Dumnezeu va avea grijă
ca omenirea să fie pregătită, pas cu pas, în vederea mântuirii. Istoria
omenirii se constituie astfel, din acest punct de vedere, ca o istorie a
mântuirii, al cărei punct culminant („plinirea vremii”, Gal 4,4) va fi
marcat de venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Pregătirea
mântuirii, care acoperă întreaga perioadă a Vechiului Testament, s-a
făcut: (a) prin legămintele vechi; (b) prin profeţiile mesianice; şi (c)
prin prefigurările sau tipurile mesianice.
3. Legămintele vechi.
Spre a-l smulge pe om din rătăcire şi decădere, Dumnezeu desfăşoară o
admirabilă pedagogie, pregătind, încetul cu încetul, restaurarea sa
definitivă. Această pregătire o face Dumnezeu prin legămintele
Un prim legământ al lui Dumnezeu este cel dat lui Noe.
După ce noianul de păcate al omenirii a fost înecat în apa potopului,
Dumnezeu încheie cu Noe un legământ. Orice legământ presupune acordul
ambilor parteneri. Dacă acest legământ îşi avea izvorul în iubirea lui
Dumnezeu pentru creatura Sa, din partea omului el îşi avea suportul în
credinţa neclintită a lui Noe (cf. Evrei 11,7).
Urmaşii lui Noe au reluat vechiul drum
al rătăcirii religioase şi al decăderii morale. Lumina credinţei nu s-a
pierdut însă cu totul. La multe secole după potop, apare figura
luminoasă a lui Avraam, cu care, de asemenea, Dumnezeu a
încheiat un legământ (Fac 17,1 şi urm.). Dumnezeu l-a ales pe Avraam să
facă din el părintele unui popor al Său. Urmaşii după trup ai lui
Avraam, care se vor numi evrei, de la Avraam Evreul (Fac 14,13) – acest nume îi venea de la strămoşul său Eber (Fac 11,14 şi urm.) –, sau israeliţi, de la numele de Israel dat de Dumnezeu lui Iacov, nepotul lui Avraam (Fac 32,38), vor constitui poporul ales al Vechiului Testament.
Avraam însă avea să fie nu numai
părintele unui popor, ci „părinte al multor neamuri” (Rom 4, 17).
Aceasta şi este făgăduinţa ataşată legământului încheiat cu Avraam: „Eu
sunt Dumnezeul Cel Atotputernic… Eu sunt, şi iată care-i legământul Meu
cu tine: vei fi tată a mulţime de popoare” (Fac 17,1.4). De aceea,
Dumnezeu a şi schimbat numele patriarhului din Avram în Avraam, care
înseamnă „tată al unei mulţimi” (Fac 17,5). Astfel, Avraam, strămoşul
după trup al poporului ales al Vechiului Testament, avea să fie, prin
Hristos, Urmaşul său prin excelenţă (Gal 3,16), şi părintele duhovnicesc
al tuturor celor ce vor crede în Hristos (Rom 4,16; Gal 3,7).
Dumnezeu a împlinit prima parte a
făgăduinţei, făcând din urmaşii după trup ai lui Avraam, emigraţi în
Egipt, un popor numeros. Cu acest popor, Dumnezeu încheie un nou
legământ, al cărui mijlocitor a fost Moise. Dumnezeu i Se
descoperă lui Moise în rugul aprins (Ieş, cap. 3) şi îi dezvăluie numele
Său inefabil, „Cel ce este” (în ebraică: Iahve). Iar după scoaterea israeliţilor din Egipt, Dumnezeu îi dă lui Moise, pe Muntele Sinai, Legea (care se va numi Legea mozaică, adică Legea lui Moise)
şi încheie, prin el, legământul cu poporul Său. Era un fel de pact
între doi parteneri, Dumnezeu făgăduind să-l apere pe Israel şi să‑l
ducă în Canaan, iar israeliţii angajându-se să ţină poruncile date de
Dumnezeu prin Moise. Legea lui Moise i s-a dat poporului lui Israel ca
un zid împrejmuitor şi despărţitor faţă de popoarele păgâne, ea având
rolul de a-l păstra în credinţa în unicul şi adevăratul Dumnezeu şi în
ascultarea de poruncile Sale, dar totodată de a-l pregăti pentru
primirea Mântuitorului făgăduit.
4. Profeţiile mesianice: Unsul Domnului.
Profețiile mesianice au fost un alt mijloc al pregătirii venirii
Mântuitorului. Moise însuşi a arătat, prin Duhul Sfânt, că nu Legea dată
pe Sinai este ultimul cuvânt al Revelaţiei şi a profeţit venirea lui
Mesia şi a Legii Sale celei noi: „Prooroc din mijlocul tău şi din fraţii
tăi, ca şi mine, îţi va ridica Domnul Dumnezeul tău: pe Acela să-L
ascultaţi” (Deut 18,15).
Întreg Vechiul Testament vesteşte
venirea „proorocului” de care vorbea Moise, adică a Mântuitorului. Încă
înainte de Moise, făgăduinţa făcută lui Avraam îi va fi repetată
nepotului său Iacov (Fac 32,24-32). Succesiunea părinţilor după trup ai
Mântuitorului se continuă, după patriarhul Iacov, prin fiul său Iuda.
Înainte de a muri, Iacov însuşi prooroceşte că Mesia-Împăciuitorul (Şilo) Se va ridica din seminţia lui Iuda (Fac 49,10).
Pe linia alegerii divine, la câteva veacuri după Moise apare o altă figură luminoasă: regele-prooroc David (sec. X î. H.). Alegerea dumnezeiască a lui David este consacrată prin ungere (I Regi 16,13). David, unsul Domnului, devine astfel tipul prin excelenţă al lui Hristos (căci ebraicul Mesia şi echivalentul său grecesc Hristos înseamnă amândouă Unsul sau Unsul Domnului).
Adeseori, în profeţiile mesianice ale Vechiului Testament, Mântuitorul
aşteptat va fi desemnat ca „Fiul lui David”. Cu acest titlu va fi
aclamat Iisus, de pildă, la intrarea Sa în Ierusalim, fiind recunoscut
astfel ca Mesia-Hristos, Cel în care s-au împlinit profeţiile mesianice.
Însuşi David, în Psalmi, profeţeşte
despre Hristos, urmaşul său. După proorociile din Psalmi, Mesia va fi nu
numai Fiul lui David, ci şi Fiul lui Dumnezeu, iar Împărăţia Sa va fi
universală şi veşnică: „Domnul a zis către Mine: Fiul Meu eşti Tu, Eu
astăzi Te-am născut! Cere de la Mine şi-Ţi voi da neamurile moştenirea
Ta. Şi stăpânirea Ta, marginile pământului” (Ps 2,7-8; cf. Ps. 44,8-9).
Ungerea lui David este urmată de făgăduinţa unui urmaş al său, care însă
îi va fi infinit superior (Ps 88,4-5.20.26-27). De aceea, David Îl
numeşte pe Urmaşul său „Domn”: „Zis-a Domnul (Dumnezeu) Domnului meu
(Mesia): Şezi de-a dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi
aşternut picioarelor Tale” (Ps 109,1; cf. Mt 22,41-45). În acelaşi Psalm
109 (110), care este textul din Vechiul Testament cel mai mult citat în
Noul Testament, Mesia-Împăratul este proorocit şi ca Preot sau Arhiereu
în veac: „Juratu-S-a Domnul şi nu-I va părea rău: Tu eşti preot în
veac, după rânduiala lui Melchisedec” (v. 4; cf. Evrei 5,6; 7,17).
Funcţiunea specifică a preotului este aceea de a aduce jertfă. Mesia Se
va aduce jertfă pe Sine Însuşi. Despre aceasta, adică despre patimile
şi moartea lui Mesia, prooroceşte David, cu o uimitoare precizie, în Ps
21 (a se vedea, mai ales, versetele 1, 7-8 şi 17-20). Dar tot el anunţă
că patimile şi moartea lui Mesia vor fi urmate de Înviere (Ps 15,8-11;
cf. Fapte 2,25-28).
5. Profeţiile mesianice: Isaia. Cele mai multe şi mai bogate profeţii despre Mesia se găsesc în cartea profetului Isaia.
Acest prooroc, care a activat între anii 735-695 î. H., dă atâtea
detalii asupra Persoanei şi a lucrării mântuitoare a lui Mesia, încât a
fost numit „evanghelistul Vechiului Testament”. Isaia profeţeşte că
Mesia Se va naşte din Fecioară (7,14; cf. Mt 1,23), că El va fi „Domn al
păcii” şi că din Împărăţia Sa va dispare orice urmă a războiului
(9,1-6; cf. 2,4). În capitolul 11 (v. 1 şi urm.), Isaia vorbeşte despre
plenitudinea darurilor Duhului Sfânt care se vor odihni peste acest
Urmaş al lui David (Iesei) şi, în cuvinte de o neîntrecută frumuseţe,
descrie pacea şi dreptatea Împărăţiei Sale. În multe alte rânduri se
referă Isaia la Mesia, „Care va şterge lacrimile de pe toate feţele”
(25,8), şi la Împărăţia Sa, în care vor domni desăvârşit dreptatea şi
pacea (25,8; 32,16-17; 35,5-10). Această Împărăţie a slavei şi a
bucuriei va fi însă rodul patimilor şi al Jertfei mântuitoare a Unsului
Domnului. În a doua parte a cărţii Isaia aflăm cele patru cântări despre
„Robul (Sluga) Domnului” (Ebed Iahve în originalul ebraic), în
care se vorbeşte despre blândeţea şi mila lui Mesia faţă de cei gata să
piară (42,1-4), despre chemarea Sa de a restaura poporul ales şi de a
fi lumină tuturor popoarelor (49,1-6) şi mai ales despre patimile şi
Jertfa Sa atotispăşitoare (50,4-9 şi 52,13 – 53,12). Ultima din aceste
patru cântări este cea mai importantă. Ea subliniază în mod repetat că
„Robul Domnului” moare de bună voie pentru noi, deci că moartea Sa are o
valoare substitutivă, că ea este Jertfa deplin eficientă pentru
păcatele lumii: „Dispreţuit era şi cel din urmă dintre oameni: om al
durerilor şi cunoscător al suferinţei, Unul înaintea Căruia să-ţi
acoperi faţa; dispreţuit şi desconsiderat. Dar El a luat asupră-Şi
durerile noastre şi cu suferinţele noastre S-a împovărat. Şi noi Îl
socoteam pedepsit, bătut şi chinuit de Dumnezeu. Dar El fusese străpuns
pentru păcatele noastre şi zdrobit pentru fărădelegile noastre. El a
fost pedepsit pentru mântuirea noastră şi prin rănile Lui noi toţi ne-am
vindecat… Chinuit a fost, dar S-a supus şi nu Şi-a deschis gura Sa; ca
un miel spre junghiere S-a adus şi ca o oaie fără de glas înaintea celor
ce o tund, aşa nu Şi-a deschis gura Sa” (53,5-7). Dar „Robul Domnului”
va birui moartea şi Se va preamări prin Înviere (53,10b-11; 52,13).
6. Alte profeții mesianice. Profeţii mesianice apar şi în cărţile celorlalţi prooroci ai Vechiului Testament. Ieremia vorbeşte despre „Odrasla” din David (33,15) şi despre Legământul cel nou (31,33-34; cf. Evrei 8,8-12). Iezechiel
anunţă venirea noului David ca Păstorul Cel bun (cap. 34), înnoirea
prin apă şi prin Duh (36,25-27) şi, în legătură cu regenerarea lui
Israel, profeţeşte despre învierea morţilor (37,1-14); iar în capitolele
40-48 descrie, cu simboluri şi imagini profetice, Împărăţia mesianică
şi templul cel nou, prin care, cu adevărat, „Domnul este aici” (48,35).
Daniel prezice venirea Fiului
Omului „pe (sau: cu) norii cerului” şi faptul că Lui I se dă o stăpânire
universală şi veşnică (7,13-14). Cel pe care-L vede Daniel „ca Fiul
Omului”, dacă vine „cu norii cerului”, înseamnă că nu este numai Om, ci
şi Dumnezeu. Se ştie că Mântuitorul Se va prezenta de preferinţă cu
acest titlu de „Fiul Omului”, identificându-Se astfel ca Dumnezeu şi ca
Judecătorul eshatologic profeţit de Daniel (Mt 24,30; 26,64). Totodată
însă, El arată că Fiul Omului va ajunge la slava Învierii prin patimi şi
moarte (Mc 8,30). Astfel, „Fiul Omului” din Sfintele Evanghelii este nu
numai Împăratul ceresc şi Judecătorul eshatologic, ci şi „Omul
durerilor”, Care a luat asupra Sa fărădelegile noastre. Înţelegem, deci,
că, dându-şi titlul de „Fiul Omului”, Mântuitorul a combinat două
imagini profetice ale lui Mesia aparent contradictorii: cea a
Împăratului universal şi veşnic din Daniel şi cea a „Robului Domnului”
de care vorbeşte Isaia.
Miheia profeţeşte restaurarea
viitoare a Ierusalimului (4,1-2), pacea şi binecuvântarea epocii
mesianice (4,3 şi urm.), apoi anunţă că Mesia, preexistent din veşnicie,
Se va naşte în Betleem (5,1). În proorocia lui Zaharia citim
despre „Odrasla” pe Care o va trimite Domnul (3,18; 6,12-13), despre
venirea lui Mesia ca Împărat al păcii, „călare pe asin” (9,9), şi despre
vânzarea Sa pentru treizeci de arginţi (11,12-13; cf. Mt 27,5-10).
Mesia este numit „Piatra din capul unghiului” (10,4). Maleahi
anunţă atât venirea lui Mesia, cât şi pe cea a Înaintemergătorului Său
(3,1.23-24). Mesia este anunţat ca „Soarele dreptăţii” (3,20). Ultimele
rânduri ale ultimei cărţi canonice a Vechiului Testament sintetizează
oarecum întreaga orientare a Scripturii vechi: aşteptarea plină de
speranţă a zorilor celor noi, când va răsări lumii Mesia-Hristos,
Soarele dreptăţii.
7. Tipuri mesianice și interpretarea tipologică a Vechiului Testament. Alături de profeţiile mesianice, în lumina Evangheliei descoperim în Vechiul Testament o mulţime de prefigurări sau tipuri mesianice (de la gr. typos, care apare cu acest înţeles în I Cor 10,6; (cf. 10,11: typikos).
Astfel, Abel cel nevinovat, ucis de fratele său, este tip al lui Hristos (Evrei 12,24). Isaac,
fiul unic şi preaiubit dus spre jertfă, este un tip prin excelenţă al
lui Hristos, şi El Fiu unic şi prea iubit al Tatălui ceresc, trimis să
Se aducă jertfă pentru noi (Evrei 11,17). Iosif, cel vândut de
fraţii săi, dar care va salva vieţile acestora, este tip al Celui care
şi El va fi vândut şi apoi predat de fraţii Săi, iudeii, în mâinile
păgânilor. Melchisedec, preotul-rege (Evrei 7,2), este tip al lui Hristos, care şi El este deopotrivă Preot şi Rege. Moise, mijlocitorul Vechiului Legământ, este tip al lui Hristos, mijlocitorul Legii celei noi (Evrei 8,5-6; 9,15). Şarpele de aramă, înălţat pe lemn spre salvarea israeliţilor, este tip al lui Hristos Cel înălţat pe Cruce spre mântuirea oamenilor (In 3,14). David,
regele-prooroc, Unsul Domnului, este un tip privilegiat al lui Mesia,
Care, aşa cum am văzut, adeseori în Vechiul Testament este numit „Fiul
lui David” sau, pur şi simplu, „David” (Ier 30,9; Iez 34,24; 37,24). Iona,
cel ce zace trei zile în pântecele chitului şi apoi revine la lumina
vieţii, este tip al Celui care va învia după trei zile de şedere în
mormânt.
Multe alte persoane, lucruri şi
evenimente din Vechiul Testament sunt prefigurări sau tipuri ale unor
realităţi creştine (cf. I Cor 10,1-10; Evrei 9,11-12.24 ş. a.).
Caracterul tipologic al Vechiului Testament constă în faptul că anumite
evenimente, obiecte, fiinţe şi persoane din Vechiul Testament, în afară
de semnificaţia lor proprie, prefigurează anumite realităţi ale noii
iconomii religioase, care avea să fie instaurată de Mesia. Sensul ascuns
al tipului – ascuns uneori pentru însuşi autorul uman al respectivei
scrieri vechitestamentare – va fi descoperit în Biserică (Efes 3,10),
prin luminarea ei de către Acelaşi Duh Sfânt Care a dat acelor
evenimente şi persoane din Vechiul Testament o destinaţie tipică. Nu
este vorba nicidecum, în determinarea tipurilor, de o interpretare
arbitrară. Însuşi Duhul Sfânt, prin inspiraţia biblică, a imprimat, în
chip tainic, acest înţeles mai adânc, care avea să fie descoperit în
lumina lui Hristos şi a Revelaţiei Sale (a se vedea Pr. prof. dr. Vasile
Mihoc, Tipologia ca metodă de interpretare creştină a Vechiului Testament, în rev. „Altarul Banatului”, an VIII, 1997, nr. 7-9, p. 28-39).
Prin legămintele sale, prin profeţiile
şi tipurile mesianice, Vechiul Testament i-a fost omenirii „pedagog spre
Hristos” (Gal 3,24). De aceea, Vechiul Testament a devenit Scriptură
creştină, însă cu un rol şi un înţeles diferite de acelea pe care le-a
avut în iudaism. Hristos Însuşi, primul interpret din perspectiva cea
nouă a Scripturii vechi, îi pune în lumină semnificaţiile adânci, legate
de persoana şi de lucrarea Sa (Lc 24,44-45). Astfel, este deplin
justificată perspectiva hristologică pe care Biserica o are asupra
Vechiului Testament. Căci numai din această perspectivă se poate cu
adevărat înţelege ceea ce a înscris în el Duhul lui Dumnezeu. „Taina
Întrupării Cuvântului – zice Sfântul Maxim Mărturisitorul – cuprinde în
sine înţelesul tuturor ghiciturilor şi tipurilor Scripturii şi ştiinţa
tuturor făpturilor văzute şi cugetate” (Capete gnostice, în Filocalia, trad. de Pr. prof. D. Stăniloae, vol. II, p. 148).
Astfel, dacă Noul Testament îşi are
rădăcinile în cel Vechi, Vechiul Testament îşi află plinirea şi
adevăratul înţeles în cel Nou. Sau, cum zice Fericitul Augustin: „Noul
Testament în cel Vechi se ascunde; Vechiul se desăvârşeşte în cel Nou” (Introducerea 73 la Ieşire).
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!