69. Ce fel de puteri a dat Mântuitorul Apostolilor şi
urmaşilor lor în Biserica?
Mântuitorul a dat Apostolilor puterea de a învăţă, adică de a
propovadui adevărul Cuvântului lui Dumnezeu, puterea de a sfinţi,
adică de a împărţi credincioşilor harul lui Dumnezeu şi puterea de a
conduce, adică de a păstori, a povătui şi a judeca pe creştini, aşa cum
putem vedea din Sfintei Evanghelii (Matei 28:18-20; Ioan 20:21;
Luca 9:1-2).
70. Sfinţii Apostoli au folosit această întreită putere,
fiecare în parte, sau în unire şi conlucrare?
Fiecare Apostol folosea această putere asupra credincioşilor săi,
însă cu respectarea credincioasă a cuvântului Domnului, de a păstra
împreună cu ceilalţi Apostoli «unirea Duhului întru legătura păcii»
(Efeseni 4:3).
Când a fost vorba de o hotărâre de credinţă, asupra
căreia se iviseră neînţelegeri între creştinii din Antiohia, atunci,
puterea de a învătţ nu s-a mai practicat de un singur Apostol, ci de
către adunarea tuturor Apostolilor, adică de Sinodul Apostolic de la
Ierusalim. Acest Sinod arată ca înşişi Sfinţii Apostoli, deşi întăriţi cu
puterea dată de Domnul fiecăruia dintre ei, totuşi, în momente
însemnate, nu foloseau separat această putere, ci în împreună-lucrare
frăţească, cu ajutorul Sfântul Duh. Prin urmare, dacă Domnul Iisus
Hristos a dat fiecărui Apostol puterea de a-şi conduce Biserica, în
schimb puterea cea mai înaltă de conducere a întregii Biserici a dat-o
Adunării, adică Sinodului Apostolilor, după cuvintele Mântuitorului:
«Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în
mijlocul lor» (Matei 18:20).
71. Pe cine au lăsat Sfinţii Apostoli ca urmaşi ai lor, la
conducerea Bisericii văzute?
Sfinţii Apostoli au lăsat, după porunca Domnului, ca urmaşi la
conducerea Bisericii văzute, pe episcopi, cărora le-au dat această
autoritate, împărtăşindu-le harul Sfântului Duh, prin punerea mâinilor,
adică prin hirotonie. Despre aceasta ne încredinţează atât Sfânta
Scriptură cât şi Sfânta Tradiţie.
Sfântul Apostol Pavel, aşezând ca episcopi pe Tit în Creta şi pe
Timotei în Efes, le dă învăţături şi sfaturi cum să-şi conducă
credincioşii. El scrie lui Timotei: «Nu fii nebăgător de seamă de
darul ce este întru tine, care ţi s-a dat prin proorocie, cu punerea
mâinilor preoţiei. De acestea să gândeşti, întru acestea fii, ca
propăşirea ta să fie arătată întru toţi. Păzeştete pre tine însuţi şi
învăţătura, şi rămâi întru acestea. Că acestea făcând, şi pre tine te
vei mântui şi pre cei ce te vor asculta» (1 Timotei 4:14-16). Iar
despre hirotonia preoţilor, spune aceluiaşi Timotei: «Mâinile degrab
să nu-ţi pui pe nimeni, nici te face părtaş în păcate străine. Pre
tine curat te pazeşte» (1 Timotei 5:22).
Mântuitorul a încredinţat, deci conducerea Bisericii Sale văzute
Apostolilor, prin însuflarea Duhului Sfânt, iar aceştia au încredinţate
episcopilor, împărtăşindu-le harul Sfântul Duh prin hirotonie. Prin
urmare, cine ascultă de episcopii hirotoniţi după rânduială canonică a
Bisericii, ascultă de Sfinţii Apostoli, adică de Domnul Iisus Hristos,
iar cine se leapăda de episcopii legitimi, se leapădă de Sfinţii Apostoli,
adică de Domnul Iisus Hristos, după înşişi cuvintele Mântuitorului.
Sfânul Ignatie purtătorul de Dumnezeu şi Sfântul Ciprian susţin ca
ascultarea de episcopi este ascultarea de Iisus Hristos, că în Biserica
nu se poate face nimic fără episcopi şi că nu există Biserică fără
episcopi, preoţi şi diaconi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!