101. Ce au împreună şi ce au deosebit
persoanele Sfintei Treimi ?
Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh au împreună însuşirea de a fi nefăcuţi
şi Dumnezeirea. Fiul şi Sfântul Duh au împreună însuşirea că sunt din
Tatăl. Tatăl este nenăscut, Fiul este născut, Sfântul Duh este purces.
102. Prin ce se deosebeşte mai de aproape Tatăl?
Tatăl este nenăscut. El nu primeşte existenţa de la nimeni, nu
are cauza. El e izvorul celorlalte două persoane. Dumnezeu e Tată din
veci. El nu este însă tata în felul omenesc. El n-a început să fie Tata în
timp, după împlinirea vârstei, odată cu apariţia puterii de a naşte,
asemenea oamenilor şi celorlalte vieţuitoare. Dumnezeu e Tată
deodată cu veşnicia. El e, deci totdeauna Tată.
103. Prin ce se deosebeşte mai de aproape Fiul?
Fiul este născut, este Unul-născut, fiind împreună veşnic cu
Tatăl şi deofiinţă cu Acesta. Fiul e Fiu dinaintea veacului şi de
totdeauna. El nu şi-a început cândva existenţă, ci de când e Tatăl e şi
Fiul. Şi când gândim la Tatăl, gândim şi la Fiul. Fiul nu e creat, cum
pretindea Arie, ci e născut din Tatăl, dar nu printr-o naştere
omenească, nici constrânsă, ci printr-una voiţă şi firească. E o naştere necuprinsă de mintea omenească. Fiul şi Tatăl sunt una ca
Dumnezeire, că fire, ca veşnicie, ca voinţa, ca lucrare, ca bunătate etc,
dar se deosebesc ca ipostase: unul e născut, pe când celalalt e
nenăscut; în aceasta privinţa, Tatăl este izvorul şi cauza Fiului. Fiul se
deosebeşte, apoi, şi de Tatăl şi de Sfântului Duh, prin aceea că El şi-a
luat asupra-şi lucrarea mântuirii. Numele propriu al Fiului este
Cuvintul. El se numeşte şi înţelepciunea lui Dumnezeu. El e Cuvintu!,
Strălucirea si Chipul Tatălui.
104. Prin ce se deosebeşte mai de aproape Duhul
Sfânt?
Duhul Sfânt purcede din Tatăl, Cum spune însuşi Mântuitorul:
«Iar când va veni Mângăietorul, pe care Eu îl voi trimite vouă, de
la Tatăl, Duhul adevărului, care de la Tatăl purcede, acela va
mărturisi pentru Mine» (loan 15:26). Însuşirea lui personală este de
a fi purces din Tatăl şi de a se face cunoscut după Fiul şi împreună cu
acesta. El e sfinţenia însăşi şi prin aceasta izvorul Sfântului Har, care
desăvârşeşte opera Mântuitorului, după înălţarea Sa la cer: «Iar când
va veni Acela, Duhul adevărului, vă va povăţui pe voi la tot
adevărul... Acela pe mine mă va slăvi, că din al Meu va lua şi va
vesti vouă» (Ioan 16:13-14).
105. De ce în articolul I din Simbolul Credinţei, numim pe
Dumnezeu Tatăl, Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al
pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor?
Pentru că Dumnezeu a făcut cerul şi pământul şi tot ce există,
cum ne spune Sfânta Scriptură: «La început a făcut Dumnezeu cerul
şi pământul» (Facere 1:1). Psalmistul îl laudă pentru puterea
atotţiitoare: «În mâna Lui sunt marginile pământutui şi înălţimile
munţilor ale lui sunt. Că a Lui este marea Şi El a făcut-o şi uscatul
mâinile Lui l-au zidit» (Psalm 44:4-5).
Dumnezeu a făcut totul din nimic. La creaţie iau parte toate cele
trei persoane ale Sfinte Treimi. Despre participarea Cuvântului la
facerea lumii, ne mărturiseşte Sfântul Apostol Pavel, zicând: «Că
întru Dânsul (Fiul) s-au zidit toate cele din ceruri şi cele de pe
pământ, cele văzute şi cele nevăzute» (Coloseni 1:16). Despre părtăşia Duhului mărturisesc cuvintele Sfintei Scripturi: «Şi Duhul lui
Dumnezeu se purta pe deasupra apei» (Facerea 1:2). Dumnezeu a
făcut lumea în timp, după o anumită ordine, cu scopul de a fi fericită şi
de a slăvi pe Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!