48. Ce este Sfânta Tradiţie?
Sfânta Tradiţie sau Sfânta Predanie este învăţătura dată de
Dumnezeu prin viu grai Bisericii şi din care o parte s-a fixat în scris
mai târziu.
Ca şi Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiţie cuprinde
descoperirea dumnezeiască necesară mântuirii noastre. Ea este viaţa
Bisericii în Duhul Sfânt, este curentul viu al vieţii Bisericii.
49. Când a luat naştere Sfânta Tradiţie?
Înainte de Sfânta
Scriptură, odată cu aceasta, sau după ea?
Sfânta Tradiţie a luat naştere înainte de Sfânta Scriptură. În
înţelepciunea Sa, Dumnezeu a voit ca adevărurile Descoperirii
dumnezeieşti să fie date întâi prin viu grai, spre a fi uşor înţelese şi
primite.
Dacă învăţătura dumnezeiască s-ar fi dat de la început în scris,
credinţa nu s-ar fi răspândit cu aceeaşi uşurinţă şi putere ca prin viu
grai, cu care e înzestrat tot omul. Credinţa se dobândeşte şi se
întăreşte, la cei mai mulţi oameni, îndeosebi prin viu grai. Sfântul
Apostol Pavel spune: «Credinţa este din auz, iar auzul prin
cuvântul lui Dumnezeu» (Romani 10:17).
50. Cum a luat naştere Sfânta Tradiţie?
La începutul Bisericii, învăţătura a venit de la Dumnezeu, prin
Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu
adevărat. Iisus Hristos era astfel învăţatura şi predica vie. Prin predica
lor, Sfinţii Apostoli s-au făcut şi ei vestitori ai adevărului. Ei puneau la
temelia credinţei lor, şi a acelora pe care-i converteau, aceeaşi
Evanghelie ieşita din plinătatea cunoaşterii vieţii dumnezeieşti de
către Iisus, cu care Sfinţii Apostoli petrecuseră împreună şi în care
trăiau acum. Sfântul Apostol Paveil arată că predica apostolică este
însuşi cuvântul lui Hristos, rostit prin gura Sfinţilor Apostoli: «Cum
dar vor chema (numele Aceluia) întru care n-au crezut? Şi cum vor
crede (în Acela), de care n-au auzit? Şi cum vor auzi fără de
propovăduitor?
Şi cum vor propovădui de nu se vor trimite?...
Deci, credinţa este din auz, iar auzul prin cuvântul lui Dumnezeu»
(Romani 10:14-17).
Însuşi Mântuitorul a poruncit Sfinţilor Apostoli să
propovăduiască prin viu grai: «Drept aceea, merg#nd, învăţaţi toate
neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului Duh, învăţându-i să păzească toate câte v-am poruncit
vouă» (Matei 28:19-20 ; Marcu 16:15; Luca 9:2). Sfinţii Apostoli
arată limpede, în scrierile lor, că ei n-au scris în cărţile lor, decăt o
mică parte din cât au primit de la Învăţătorul. Sfântul Ioan, ucenicul
prea iubit al Mântuitorului, sfârşeşte Evanghelia sa cu aceste cuvinte:
«Sunt încă şi alte multe câte a făcut Iisus, care de s-ar fi scris câte
una, cred că nici în lumea aceasta n-ar încăpea cărţile ce s-ar fi
scris» (Ioan 21:25). Acelaşi Evanghelist Ioan, declara într-una din
Epistolele sale: «Multe având a vă scrie, n-am voit pe hârtie şi cu
cerneală, ci nădăjduiesc că voi fi la voi şi voi grăi gură către gură,
ca bucuria noastră sa fie deplină» (2 loan 1:12). Mântuitorul însuşi
n-a lăsat nimic scris şi nici n-a poruncit Sfinţilor Apostoli să scrie, ci
să propovăduiască prin viu grai.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!