63. Care sunt condiţiile sau semnele adevăratei Tradiţii?
Iată cum lămureşte Vincenţiu de Lerin aceste semne: «În
Biserică Universală trebuie mare grijă, că acel lucru să-l ţinem,
care a fost crezut pretutindeni, totdeauna» de toţi... Lucrul acesta
va fi aşa, dacă urmăm universalitatea, vechimea şi consensul. Vom
urma universalitatea în chipul acesta, anume, dacă mărturisim că
singura această credinţă este adevărată, pe care întreagă Biserica o
mărturiseşte pe pământ. Vom urma vechimea dacă nu ne depărtăm
deloc de acele înţelesuri, pe care se ştie că le-au practicat sfinţii
înaintaşi şi Părinţii noştri. Vom urma şi consensul, dacă chiar în
vechime, ţinem definiţiile şi părerile tuturor sau aproape ale tuturor
preoţilor şi învăţătorilor deopotrivă. Tradiţia trebuie să vină de la
Apostoli. Aşa înţelegem vechimea ei. Ea trebuie să fi fost totdeauna şi
pretutindeni în Biserică, fără schimbare.
64. Prin ce mijloace statorniceşte Biserica adevărurile de
credinţă dezvoltate de-a lungul Tradiţiei ?
Biserica statorniceşte aceste adevăruri prin hotărările
(canoanele) Sinoadelor ecumenice şi prin Cărţile simbolice.
Definiţiile date de Sinoadele ecumenice ies dintr-un material bogat
frământat de Tradiţie, zeci sau sute de ani, până în momentul când
Biserică, prin împuterniciţii ei oficiali, desprinde cu ajutorul Duhului
Sfânt, adevărul din dezbateri, ca aurul în cuptor, şi-l înfăţişează în
definiţii sau formule care devin obligătorii pentru toţi credincioşii.
Pentru Biserica Ortodoxă sunt obligătorii definiţiile celor şapte
Sinoade ecumenice: I la Niceea (325), II la Constantinopol (381),
III la Efes (431), IV la Calcedon (451), V la Constantinopol (553),
VI la Constantinopol (Trulan: 681), VII la Niceea (787).
Cărţile
simbolice sau Mărturisirile de credinţă au apărut în Biserică Ortodoxă
din cauză întreruperii Sinoadelor ecumenice de la 787 incoace.
Mărturisirile de credinţă lămuresc întrebările noi care s-au ivit în viaţa
Bisericii şi le desleagă cu ajutorul Sfintei Scripturi şi al hotărârilor
Sinoadelor ecumenice sau locale, în duhul celei mai curate Tradiţii.
Asemenea Mărturisiri de credinţă sunt: aceea a Mitropolitului Petru
Movilă, numită «Mărturisirea Ortodoxă», închegată şi formulată
definitiv la Sinodul de la Iaşi (1642); «Mărturisirea Patriarhului
Dosoftei», care se numeşte şi «Pavăza Ortodoxiei» şi care e tot una
cu «Mărturisirea Patriarhilor Ortodocşi»; ea e, de fapt, lucrarea
Sinodului de la Ierusalim din 1672; «Mărturisirea lui Mitrofan
Critopulos» şi altele .
Pentru împortanţa, răsunetul şi neîntrerupta ei actualitate fată de
papalitate, merită să fie trecută în rândul Mărturisirilor de Credinţă şi
«Enciclica Patriarhilor Ortodocşi» de la 1848 .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!