72. Cum foloseau episcopii întreita putere
dată lor de Sfinţii Apostoli?
Dupa pilda Sfinţilor Apostoli, fiecare episcop lucrează singur
cu puterea ce i-a fost data asupra celor încredinţaţi spre păstorire,
păstrând cu grijă, asemenea Sfinţilor Apostoli, «unirea Duhului întru
legătura păcii», cu ceilalţi episcopi. Când însă se iveşte nevoia de a
tălcui sau a limpezi un adevăr de credinţa, sau de a statornici o regulă
de viaţă, care înteresează întreaga Biserică, puterea de conducere nu se
mai practică de un singur episcop, ci de Adunarea tuturor episcopilor,
adică de Sinodul ecumenic, aşa cum puterea cea mai înaltă apostolică
s-a practicat prin Sinodul de la Ierusalim. Istoria celor şapte Sinoade
ecumenice stă mărturie ca autoritatea cea mai înaltă în Biserică este
Sinodul ecumenic.
73. Sinodul ecumenic are puterea de
a statornici învăţături noi de credinţă?
Sinodul ecumenic nu face decât să lămurească şi să
statornicească când nevoia o cere - un adevăr descoperit de Domnul şi
care se găseşte nedezvoltat în Sfânta Scriptură, sau în Sfânta Tradiţie.
El poate statornici, de asemeni, reguli de viaţă pentru întreaga
Biserică.
74. Ce condiţie trebuie să îndeplinească o învăţătură de
credinţă, statornicită de un Sinod ecumenic,
ca ea să aibă putere obligatorie pentru toţi creştinii?
Aceste condiţii sunt:
1. Ca acea învăţătură de credintă să fie cuprinsă mai mult sau
mai puţin lămurit în propovăduirea Domnului Iisus Hristos, adică să
se afle în Sfânta Scriptură, sau în Sfânta Tradiţie.
2. Ca lămurirea şi statornicirea învăţăturii să se facă de către un
Sinod ecumenic, care lucrează cu ajutorul Duhului Sfânt şi reprezintă
cu adevărat Biserică. Cea mai desăvârşită statornicire sau formulare
scurtă a credinţei creştine este Simbolul de credinţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!