77. Cine a alcătuit acest Simbol de Credinţă, unde şi de ce?
Acest Simbol de Credinţă a fost alcătuit de primele două
Sinoade ecumenice: cel de la Niceea, în anul 325 şi cel de la
Constantinopol în anul 381. Cel dintâi, prin cei 318 Sfinţi Părinţi câţi
41
au luat parte la el, a statornicit primele şapte articole, care se ocupă cu
învăţătura despre Dumnezeu-Tatăl şi despre Dumnezeu Fiul şi erau
îndreptate mai ales împotriva rătăcirii ereticului Arie şi a partizanilor
lui, care susţineau lucruri defăimătoare şi umilitoare despre Fiul lui
Dumnezeu. Al doilea Sinod ecumenic, prin cei 150 de Sfinţi Părinţi a
statornicit ultimele cinci articole, care se ocupă cu învătătura despre
Dumnezeu-Sfântul Duh, Sfânta Biserică, Sfintele Taine, învierea
morţilor şi viaţa veşnică; aceste din urmă cinci articole erau îndreptate
mai ales împotriva ereticului Maceodonie şi partizanilor lui, care
susţineau lucruri batjocoritoare despre Sfântul Duh. Simbolul de
Credinţa Niceo-Constantinopolitan a fost recunoscut, întărit şi
recomandat ca cea mai înaltă autoritate şi normă de credinţă în
Biserică, de toate Sinoadele ecumenice următoare.
78. Înaintea Simbolului de Credinţa Niceo-
Constantinopolitan au mai fost alte simboluri de Credinţă?
Aproape fiecare Biserică din oraşele mari îşi avea Simbolul ei
de Credinţa, fiindcă Bisericile nu se puteau lipsi de Simbolul
Credinţei, care era Catehismul lor, trebuitor pentru lucrarea misionară,
înlăuntru şi în afară. Nu se puteau închipui candidaţi la Botez fără să
ştie pe de rost Simbolul Credinţei. Se cunosc: Simbolul de Credinţă
Apostolic sau roman, Simbolul de Credinţă al Bisericii din Neo-
Cezareea Pontului, Simbolul de Credinţă al Bisericii din Cezareea
Palestinei, Simbolul de Credinţă al Bisericii din Alexandria şi
altele. Aceste Simboluri de Credinţă se deosebeau puţin între ele, după
cum aveau să apere credinţa Bisericii respective de o greşală sau alta,
a ereziilor; dar ele erau identice în privinţa ideilor principale pe care le
susţineau despre Sfânta Treime, despre planul de mântuire, despre
Biserica şi Taine. Sinoadele ecumenice din anii 325 şi 381, au,
contopit aceste simboluri de credinţă locale, le-au întregit şi
desăvârşit, făcând din toate unul singur, pe care l-au dăruit Bisericii
creştine, comoară preţioasă pentru totdeauna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!