93. Dacă Dumnezeu este Duh, de ce în Sfânta Scriptură
se vorbeşte despre inima, ochii,
urechile, mâinile lui Dumnezeu?
Sfânta Scriptură ţine seamă de firea limbii omeneşti, adică de
felul ei de a-şi arăta gândurile. Cuvintele de mai sus nu înfăţişează
organe trupeşti, asemenea celor omeneşti, ci anumite puteri ale lui
Dumnezeu.
Astfel, inima arată bunătatea şi iubirea lui Dumnezeu, ochii şi
urechile arată atotştiinţa Lui, iar mâinile, atotputernicia Lui. După cum
figura lui Dumnezeu nu poate fi zugrăvită în mintea noastră, tot aşa nu
poate fi vorba de organe trupeşti ale lui Dumnezeu, căci după cuvântul
unui Părinte al Bisericii: «El aude fără urechi, vorbeşte fără gură,
lucrează fără mâini, vede fără ochi».
94. Dacă Dumnezeu este atotprezent de ce se spuse în
Sfânta Scriptură că El este în ceruri sau în Biserică?
Dumnezeu este atotprezent; dacă se zice că El este în mod
deosebit în ceruri, este pentru că prezenţa Lui e mai vădită fiinţelor
spirituale şi cerul închipie sfinţenia; dacă se vorbeşte de prezenţa Lui
deosebită în Biserică, este pentru că, mai ales în Biserică împarte El,
prin Sfintele Taine, harul Său Sfinţilor.
95. Pentru ce numim, în articolul I din Simbolul Credinţei,
pe Dumnezeu, «Tatăl»?
Dumnezeu este unul după fiinţă Lui. Descoperirea
dumnezeiască ne învaţă, însă, că acest Dumnezeu, unul după fiinţă,
este în trei persoane: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Aceste trei persoane
sau ipostasuri dumnezeieşti alcătuiesc Sfânta Treime, taină de
nepătruns de mintea omenească şi împărtăşită nouă prin Descoperirea
dumnezeiască. Cuvântul «Tatăl» din Simbolul Credinţei, ne arată
prima persoană a Sfintei Treimi. El arată însă şi legatura filială pe care
noi, credincioşii, o avem cu El, căci El este «Tatăl nostru», aşa cum
spunem la începutul Rugăciunii Domneşti.
96. Se vorbeşte în Sfânta Scriptură despre aceste trei
persoane sau ipostase ale singurului Dumnezeu?
În Sfânta Scriptură se vorbeşte în multe locuri despre cele trei
persoane sau ipostasuri ale Dumnezeirii. Pomenim numai câteva: În
Vechiul Testament, Dumnezeu-Tatăl se adresează celorlalte persoane
ale Sfintei Treimi: «Să facem om după chipul nostru şi după
asemănare» (Facere 1:26). În vedenia lui Isaia, îngerii «strigau unul
către altul şi ziceau: Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot, plin este
tot pământul de mărirea Lui» (Isaia 6:3). În Noul Testament, cu
prilejul Botezului Domnului nostru Iisus Hristos, s-au arătat toate cele
trei persoane ale Sfintei Treimi: Tatăl, arătand lumii pe Fiul şi
Binecuvântându-L, Fiul primind botezul de la Ioan, iar Sfântul Duh
coborând asupra Fiului, în chip de porumbel (Matei 3:16-17 Luca
3:21-22; Ioan 1:32; 17:25-26). Trimiţind pe Sfinţii Apostoli la
propovăduire, Mântuitorul le spune: «Drept aceea, mergând învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sf
Duh» (Matei 28:19).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!