88. Pe ce altă cale a firii ştim că există Dumnezeu?
Pe calea conştiinţei, care, după firea văzută, este al doilea
învăţător al omului. Sfântul Ioan Gură de Aur şi Sfântul Ioan
Damaschin spun că ideea de Dumnezeu, cunoaşterea lui Dumnezeu,
este înnăscută în om. Sfântul Grigorie Teologul obserservă că puterea
din noi, înnăscută tuturor, prima lege lipită de noi, care ne-a adus la
Dumnezeu, prin cele văzute, este raţiunea.
89. Cunoaştem existenţa lui Dumnezeu
numai pe calea firii ?
Noi cunoaştem existenţa lui Dumnezeu şi pe calea Descoperirii
sau Revelaţiei dumnezeieşti. Dumnezeu şi-a descoperit existenţa Sa
proorocilor, s-a arătat prin Fiul Sau cel întrupat şi: Se va face cunoscut în împărăţia cerurilor «Duhul, zice Sfântul Irineu, pregăteşte pe om
în Fiul, Fiul îl duce la Tatăl, iar Tatal îi dă nestricăciunea pentru
viaţa veşnică, pe care o capătă din faptul că vede pe Dumnezeu».
Creştinismul lucrează în vederea cunoaşterii mai presus de fire a lui
Dumnezeu. Această cunoaştere este culmea fericirii noastre.
90. Ştim noi ceva despre fiinţa lui Dumnezeu?
Nu putem cunoaşte fiinţa lui Dumnezeu nici pe calea firii, nici
pe calea mai presus de fire. Fiinţa lui Dumnezeu este «ascunsul»
tainic, la care nu ne putem ridica cu mintea şi cu care nu putem intra
în legatură. Ea e mai presus de orice nume cum spune Pseudo-
Dionisie Areopagitul.
Dar noi cunoaştem lucrările acelei fiinţe, care coboară la noi,
cum zic Sfinţii Păriniţi. Toate numele ce le dăm lui Dumnezeu,
privesc aceste lucrări; înţelepciunea lui Dumnezeu, văzută în lume,
este o astfel de lucrare; puterea Lui creatoare la fel. Aceste lucrări le
mai numim si însuşiri ale lui Dumnezeu, sau pe baza acestor lucrări îi
dăm lui Dumnezeu aşa numitele însuşiri. În cunoaşterea firească
aceste lucrări sau însuşiri ale lui Dumnezeu le aflăm prin analogie de
la lucrările create; în cunoaşterea mai presus de fire aveam o vedere,
mai directă a lor.
91. Ce înseamnă cuvintele «Cred întru unul Dumnezeu»?
Aceste cuvinte au fost introduse în Simbolul de credinţă cu
scopul de a îndrepta credinţa greşită a păgânilor, în existenţa mai
multor dumnezei (politeismul). Credinţa într-un singur Dumnezeu, sau
monoteismul, e susţinută de toţi Părinţii şi Scriitorii bisericeşti, care
s-au ocupat de acest adevăr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!