Fragment din Scara Raiului
“Cerceteaza mintea ascultatorilor
necercati si vei afla in ea o nazuinta gresita: pofta de linistire, de
postire nemasurata, de rugaciune neimprastiata, de cea mai deplina lipsa
de slava desarta, de neuitata pomenire a mortii, de strapungere
neincetata a inimii, de desavarsita nemaniere, de tacere adanca, de
curatie covarsitoare. De aceea, neavandu-le pe acestea de la inceput,
dintr-o buna iconomie, au sarit la ele inainte de vreme si s-au ratacit.
Pentru ca vrajmasul i-a amagit sa le caute pe acestea inainte de vreme,
ca nu cumva rabdand, sa le afle pe acestea la vremea lor”.
[…]
“Daca este un timp potrivit pentru tot
lucrul de sub cer, cum zice Eclesiastul (Ecl. 3, 1), dar intre toate
lucrurile sunt si lucrurile sfintite ale vietuirii noastre, sa avem
grija sa cautam in fiecare timp cele potrivite acelui timp.
Caci este un timp al nepatimirii in cei ce se nevoiesc si un timp al impatimirii pentru tineretea celor ce se nevoiesc; un timp al lacrimilor si un timp al inimii invartosate; un timp al supunerii si un timp al stapanirii; un timp al postului si un timp al impartasirii de hrana; un timp al razboiului din partea trupului dusman si un timp al linistirii fierbintelii; un timp al iernii sufletului (al viforului) si un timp al linistii mintii; un timp al intristarii inimii si un timp al bucuriei duhovnicesti; un timp de invatare a altora si un timp de ascultare; un timp al intinarilor intru inchipuirea de sine si un timp al curatiei, pentru smerenie; un timp de lupta si un timp de odihna adapostita; un timp de linistire si un timp de imprastiere nestapanita; un timp de rugaciune neintrerupta si un timp de slujire nefatarnica. Deci sa nu cautam inainte de timp cele ale timpului (potrivit pentru un lucru), amagindu-ne dintr-o pornire a mandriei. Sa nu cautam iarna cele ale verii; nu,in samanta, snopii. Pentru catimpul semanarii cere osteneli si timpul secerisului aduce haruri negraite. Iar de nu, nu vom lua nici la timpul cuvenit cele proprii ale timpului”.
Caci este un timp al nepatimirii in cei ce se nevoiesc si un timp al impatimirii pentru tineretea celor ce se nevoiesc; un timp al lacrimilor si un timp al inimii invartosate; un timp al supunerii si un timp al stapanirii; un timp al postului si un timp al impartasirii de hrana; un timp al razboiului din partea trupului dusman si un timp al linistirii fierbintelii; un timp al iernii sufletului (al viforului) si un timp al linistii mintii; un timp al intristarii inimii si un timp al bucuriei duhovnicesti; un timp de invatare a altora si un timp de ascultare; un timp al intinarilor intru inchipuirea de sine si un timp al curatiei, pentru smerenie; un timp de lupta si un timp de odihna adapostita; un timp de linistire si un timp de imprastiere nestapanita; un timp de rugaciune neintrerupta si un timp de slujire nefatarnica. Deci sa nu cautam inainte de timp cele ale timpului (potrivit pentru un lucru), amagindu-ne dintr-o pornire a mandriei. Sa nu cautam iarna cele ale verii; nu,in samanta, snopii. Pentru catimpul semanarii cere osteneli si timpul secerisului aduce haruri negraite. Iar de nu, nu vom lua nici la timpul cuvenit cele proprii ale timpului”.
“Daca Hristos fuge de Irod trupeste,
desi putea toate, sa invete cei porniti sa se arunce pe ei in ispite.
“Sa nu dai, zice, piciorul tau spre clatinare si nu va dormita ingerul
care te pazeste” (Ps. CXXV, 2-3).
[Scolie din Sf. Ioan Gura de Aur: “Nu
trebuie nici refuzate nevointele, nici sa sarim spre ele. Caci astfel si
biruinta noastra va fi mai stralucitoare, si diavolul facut mai de ras
prin infranare. Atrasi in lupta, sa o primim cu barbatie. Nechemati in
ea, sa ne linistim si sa asteptam vremea luptelor, ca sa aratam si
necautarea slavei desarte si barbatiei”]
Trufia se impleteste cu barbatia, ca
iedera cu chiparosul. Sa fie lucrarea in noi necontenita, ca sa nu
socotim ca am agonisit vreun bine prin simpla cugetare; ci, luand seama
la calitatea lui adevarata, sa vedem daca el este in noi si atunci ne
vom cunoaste pe noi, negresit ca fiind cu lipsuri. Cerceteaza fara
odihna si semnele patimilor, si atunci vei afla multe ale lor aflandu-se
in tine. Noi, ca unii ce suntem in aceste boli, nu putem sa le
descoperim, fie din pricina neputintei, fie din pricina unei adanci
stapaniri a noastre de catre ele, de mai inainte.
Dumnezeu judeca intentia, dar cauta cu
iubire de oameni si lucrarea. Mare este cel ce nu are nicio lipsa in
cele ce-I stau in putere. Dar mai mare este cel ce se apuca cu smerenie
si de cele mai presus de putere. Dar de multe ori dracii ne impiedica sa
facem cele mai usoare si mai folositoare noua si ne indeamna sa ne
apucam de cele mai obositoare”.
[Nota Pr. Staniloae: „Scararul iar
face nuantele conforme realitatii. E bine sa ne apucam de cele mai
presus de putere. Dar sa luam seama ca uneori aceasta este o ispita de
la cel rau, ca sa avem scuza daca nu le-am implinit. Ca aceasta e o
ispita rea se vede cand nu facem cele dupa puterea noastra, dar ne
apucam de cele mai presus de putere. Intai sa le facem pe acelelea si
apoi sa ne apucam de acestea”.]
*
“Tot razboiul dracesc din noi consta
din aceste trei chipuri atotcuprinzatoare: din negrija, din mandriesau
din pizma dracilor. E de plans cel dintai; e foarte ticalos al doilea;
dar fericit este al treilea.
Sa ne fie in toate, dupa Dumnezeu,
constiinta drept tinta si indreptar, ca, cunoscand de unde vine suflarea
vanturilor, sa intindem panzele potrivite lor.
In toate lucrarile noastre cele dupa
Dumnezeu, dracii ne sapa trei gropi. Intai lupta ca sa impiedice sa se
faca binele. Al doilea, dupa cea dintai infrangere a lor, ca sa nu se
faca aceasta [binele] dupa Dumnezeu. Cand nu-si ating, talharii, nici
tinta aceasta, venind linistit catre sufletul nostru,ne fericesc ca
vietuim in toate dupa Dumnezeu. Dusmana celei dintai ispite este
sarguinta si gandul la moarte. A celei de-a doua este supunerea si
ocara; a celei de-a treia, defaimarea neincetata de sine.
[…]
Dar dracii obisnuiesc sa faca si cele
contrare celor spuse. Caci, cand izbutesc sa infranga sufletul si sa
rastoarne lumina mintii, nu mai este in noi, nenorocitii, nici trezvie,
nici dreapta socoteala (discernamant), nici socotinta, nici rusine, ci
tocire, nesimtire, nedeosebire si orbire.
De nu va veni seara si intunerecul
peste ziua sufletului, talharii nu vor jefui, junghia si pierde. Prin
furt se pierde fiinta, prin furt se face ceea ce este bun ca ceea ce ar
fi bun. Furtul este o luare in robie a sufletului prin nebagare de
seama. Junghierea sufletului este omorarea mintii rationale, cazute in
fapte necuvenite. Iar pierderea e deznadejdea dupa nelegiuirea
savarsita.
[…]
Sa indrazneasca patimasii care se
smeresc. Caci chiar de vor cadea in toate gropile si vor fi vanati prin
toate cursele si se vor imbolnavi de toate bolile, dar dupa insanatosire
vor fi tuturor doctori si luminatori, sfesnice si povatuitori, invatand
chipurile de vindecare ale fiecarei boli si izbavind pe cei ce vor
cadea prin incercarea (experienta) lor.
Cei ce sunt chinuiti inca de niscai
ganduri de mai inainte furisate si pot sa invete macar prin cuvantul
simplu, sa invete, dar sa nu si conduca. Caci poate ca, rusinandu-se de
cuvintele lor, vor incepe sa faca cele bune. Si se intampla in ei ceea
ce am vazut la unii ce se tavaleau in mocirla. Acestia, murdarindu-se de
noroi, invatau pe trecatori chipul in care s-au scufundat,
povestindu-le aceasta spre mantuirea lor, ca sa nu cada si ei in aceeasi
patimire. Caci pentru mantuirea lor i-a izbavit pe ei Dumnezeu, Cel
atotputernic, de noroi. Iar daca cei patimasi se vor arunca de bunavoie
in placeri, sa impartaseasca invatatura prin tacere. Caci s-a zis ca
“Iisus a inceput a face si (apoi) a invatat”. (Fapte 1, 1).
[…]
Se intampla uneori ca ceea ce pentru
unul este leac, pentru altul este otrava. Si se intampla alteori ca, una
si aceeasi, data unuia la timp potrivit, ii este leac si la timp
nepotrivit ii este osanda.
Am vazut doftor nepriceput care,
defaimand pe cel zdrobit, nu i-a pricinuit nimic altceva decat
deznadejdea. Si am vazut doftor iscusit care, operand prin ocarare inima
umflata, a golit-o de tot puroiul. Am vazut odata pe un bolnav, band
pentru curatirea intinaciunii doftoria ascultarii, si miscandu-se, si
umbland, si nedormitand, iar altadata, pe altul – cu ochiul sufletului
bolnav – linistindu-se si petrecand in tacere. Cine are urechi de auzit
sa auda!
Unii, nu stiu de unde (caci am invatat
sa nu iscodesc darurile lui Dumnezeu cu parerile mele), au prin fire,
ca sa zic asa, o inclinare spre infranare sau spre curatie, sau spre
liniste, sau spre necutezanta, sau spre blandete, sau spre strapungerea
usoara a inimii; si sunt altii care au aceeasi fire, impotrivindu-se
cand voiesc sa faca acestea, incat trebuie sa o sileasca cu toata
puterea. Dar mie imi plac acestia mai mult decat cei dintai, ca unii
care, desi pentru un timp sunt biruiti, isi silesc firea. Nu te lauda,
o, omule, cu bogatia nemuncita. Caci datatorul de daruri, cunoscand de
mai inainte vatamarea si pieirea spre care mergi, te-a izbavit in
oarecare masura prin darurile lui neplatite; si invataturile din
copilarie, si cresterea primita, si indeletnicirile deprinse ne ajuta
sau ni se impotrivesc, dupa ce am crescut, la dobandirea virtutilor si
in vietuirea calugareasca.
Ingerii sunt lumina calugarilor. Iar
vietuirea calugareasca e lumina tuturor oamenilor. Drept aceea sa se
nevoiasca in toate sa fie pilda buna, nedand nicio sminteala in nimic,
in cele ce le lucreaza si le graiesc. “Caci daca lumina se face
intuneric, intunericul”- adica cei ce petrec in lume, cu cat mai mult nu
se vor intuneca? (Matei, VII, 23)
Daca ma ascultati voi ce voiti, e bine
sa nu ne pierdem in multe feluri de invataturi si sa impartim bietul
nostru suflet ca sa se lupte cu mii de mii si cu zeci de mii de zeci de
mii de dusmani. Caci nu ne va ajunge timpul sa invatam sau sa aflam
toate zecile de mii de mestesugiri ale lor. Sa ne inarmam cu Treimea cea
Sfanta impotriva celor trei. Caci de nu, ne vom pricinui multe
osteneli.
(Nota: “Cu ajutorul Sfintei si Celei
de-o Fiinta Treimi, zice, sa ne inarmam impotriva celor trei, adica:
iubirea de placeri, iubirea de arginti si iubirea de slava, prin cei
trei, adica prin infranare, iubirea curata si smerenie. Caci iubirea de
placeri e desfiintata prin infranare, iubirea de arginti prin iubire
curata, ca putere de daruire si comuniune; dar iubirea de slava, prin
smerenie, ca neiubitoare de aratare si ca uratoare a slavei.” Virtutile
comuniunii desfiinteaza patimile egoismului cu puterea Sfintei Treimi,
izvorul supreme al vietii de comuniune.).
[…]
Sa ne sarguim sa invatam cele
dumnezeiesti, mai degraba prin sudoare si prin osteneala, si nu prin
cuvantul simplu. Caci nu cuvinte, ci fapte ar trebui sa aratam in vremea
iesirii (sufletului).
Cei ce au auzit ca se afla o comoara
ascunsa intr-un anumit loc, o cauta pe aceasta si, din pricina cautarii
foarte obositoare, pazesc cu luare-aminte cele ce au aflat. Iar cei ce
s-au imbogatit fara osteneala le risipesc cu usurinta.
[…]
Cei de azi s-au inrait cumplit si toti
s-au umplut de inchipuirea de sine si de fatarnicie. Poate ca arata
osteneli trupesti asemanatoare parintilor nostri celor de demult, dar de
darurile lor nu se invrednicesc, desi socotesc ca firea nu avea
altadata atata nevoie de daruri ca acum. Si pe drept cuvant ni s-a
intamplat aceasta. Caci nu in osteneli, ci in simplitate si smerenie se
arata Dumnezeu. Si cu toate ca puterea Domnului se desavarseste in
slabiciune, nu va lepada Domnul pe lucratorul smerit cu cugetul (2
Cor.12, 9).
Cand vedem pe careva dintre luptatorii
lui Hristos supus unor dureri trupesti, sa nu ne grabim sa socotim ca
aceasta e o pedeapsa venita din pacatosenia lui, ci sa-l vindecam, mai
degraba, primindu-l cu iubire simpla si nevicleana, ca pe un madular al
nostru si ca pe un impreuna-luptator cu noi.
[…]
Sa nu ne intristam cand cerem ceva de
la Domnul timp indelungat si nu suntem auziti, caci Domnul ar fi voit ca
toti oamenii sa se faca nepatimitori intr-o clipa, dar, ca un
inainte-stiutor, cunoaste ca aceasta nu le este de folos. Toti cei ce
cer si nu primesc de la Dumnezeu cele cerute, fara indoiala ca nu le
primesc pentru una din aceste pricini: sau pentru ca cer inainte de
vreme, sau pentru ca cer cu nevrednicie si dornici de slava desarta, sau
pentru ca primindu-le se vor fali, sau dupa dobandirea lucrului cerut
vor cadea in nepasare.
Patimile s-au departat uneori nu numai
de la unii credinciosi, ci si de la unii fara credinta, afara de una
[afara de o patima, n.n.]. Ele au lasat-o pe aceea singura sa umple
locul tuturor, ca una ce e cea dintai dintre ele. Caci aduce atata
vatamare, ca si din cer poate cobori.
(Nota: “Numeste mandria prin care a cazut diavolul”.)
[…]
Cand ni se cer deodata doua fapte
bune, trebuie sa alegem pe cea mai de trebuinta. De pilda: de multe
stand noi la rugaciune, vin la noi niste frati. Trebuie sa alegem una
din doua: sau sa parasim rugaciunea, sau sa intristam pe fratele,
lasandu-l sa plece fara raspuns. Iubirea e mai mare decat rugaciunea.
Rugaciunea a fost socotita totdeauna ca o virtute partiala; iubirea e
cuprinzatoarea tuturor.
Iarasi: ducandu-ma odata intr-o cetate
sau intr-un sat, fiind inca tanar, asezandu-ma la masa, am fost cuprins
deodata de gandurile lacomiei pantecelui si ale slavei desarte. Si, de
fapt, temandu-ma de fiica nebuniei pantecelui [curvia], am fost biruit,
mai degraba, de slava desarta
(Nota: “A fost biruit de aceasta prin
iconomie, ca sa nu guste, impins de tinerete, dulceata. De altfel, slava
desarta e mai rea decat lacomia pantecelui. Caci ultima este intrarea
raului, iar slava desarta e capatul lui”).
Dar stiam ca dracul lacomiei pantecelui invinge de multe ori pe cel al slavei desarte in cei tineri. Si pe drept cuvant.
(Nota: “Dracul lacomiei pantecelui, fiind mai natural si, deci, mai inselator, pe drept cuvant invinge slava desarta.”)
La cei din lume, radacina tuturor
relelor este iubirea de arginti. Iar la calugari, lacomia pantecelui.La
cei duhovnicesti, sunt lasate de multe ori de Dumnezeu, din iconomie,
niste patimi foarte mici, ca, defaimandu-se foarte tare pe ei insisi,
din pricina unor patimi mici si nepacatoase, sa-si agoniseasca o bogatie
nejefuita, de smerita cugetare.
[…]
Exista o deznadejde din multimea de
pacate si din povara constiintei si a intristarii de nesuportat, din
pricina coplesirii sufletului de multimea ranilor si scufundare a lui in
adancul deznadejdii, sub greutatea acestora. Si exista o deznadejde ce
ni se intampla din mandrie si din inchipuirea de sine, din pricina ca
socotim caderea ce ni s-a intamplat sub demnitatea noastra. Cine ia
seama, va afla in acestia aceasta stare: cel dintai se preda pe sine
nepasarii; cel de-al doilea nu mai are nadejde in nevointa. Amandoua
sunt fara folos. Caci pe unul obisnuieste sa-l tamaduiasca infranarea si
buna nadejde, iar pe-al doilea, smerenia si nejudecarea altora.
Nu trebuie sa ne miram si ne inciudam,
vazand pe unii savarsind fapte rele si aducand pentru ele motive bune.
Pentru ca si pe sarpele din rai l-a pierdut inchipuirea de sinecare l-a
inaltat.
In toate lucrurile savarsite si in
toate felurile de vietuire, fie intr-o ascultare, fie intr-o
neascultare, fie vazute, fie gandite, acesta sa-ti fie dreptarul: daca
sunt dupa Dumnezeu.De pilda: daca noi, cei incepatori, savarsim vreun
lucru oarecare nu castigam din lucrarea lui in suflet mai multa smerenie
decat cea pe care o avem, nu socotesc ca-l savarsim cu voia lui
Dumnezeu, fie ca e mic, fie ca e mare“.
sursa: http://www.aparatorul.md
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!