Părintele Profesor Dumitru Stăniloae
ține și dezvoltă aducând în actualitate linia Sfinților Părinți, linie
ce a fost cândva uitată, căci după căderea Bizanțului, teologii
ortodocși frecventând școlile din Apus, au intrat mulți dintre ei sub
influența scolasticii. Așa se face că întâlnim mai puțin înțelegerea
anterioară a tainei Preacuratei și a rolului ei pentru umanitate. De
aceea, întreaga învățătură Mariologică s-a dezvoltat și din nevoia de a
răspunde provocărilor și deviațiilor gândirii apusene. Trebuie scoasă în
evidență, importanța majoră pe care o acordă Părintele Profesor Dumitru
Stăniloae, Mariologiei profund ortodoxe, având ca puncte de plecare
Teotokia și Pururea Fecioria Maicii Domnului, dar mai ales legătura
dintre Maica Domnului și Cuvântul lui Dumnezeu Întrupat și relația
dintre umanitate și Maica Domnului ca Mijlocitoare.
Maniera în care a fost receptată
preocuparea pentru înțelegerea rolului Maicii Domnului, urmează linia de
înțelegere a Sfintei Tradiții, începând încă din perioada post
apostolică, culminând cu perioada sinodului al III-lea ecumenic și
continuând cu timpurile mai noi, în care s-au ridicat o serie de
obiecții. Așadar atât Părintele Profesor Dumitru Stăniloae, cât și alți
mari teologi ai secolului al XIX-lea și al XX-lea, au conștientizat
nevoia de a răspunde gândirii apusene, printr-o Mariologie care să aibă
la temelia ei o hristologie corectă și o soteriologie în care Maica
Domnului are rolul de Mijlocitoare și ofrandă adusă de către umanitate
lui Dumnezeu, dar și de Scară Dumnezeiască, prin care Logosul Întrupat
vine în apropiere maximă de noi. Plecând de la aceste considerente, vom
putea avea o viziune de ansamblu și o înțelegere profund ortodoxă a
Mariologiei. Se creează premisele pentru aprofundarea și trăirea Sfintei
Tradiții, a legăturii noastre, a creștinilor cu Maica Domnului ca
Izbăvitoare și Rugătoare în veci pentru umanitatea din care face parte
ea însăși și noi toți.
Întreaga învățătură despre Stăpâna
noastră, poate fi rezumată în cele două nume ale ei: Maică a lui
Dumnezeu și Pururea Fecioara Maria. Ambele nume au primit aprobarea
oficială a Bisericii. Nașterea lui Hristos din Fecioară este atestată
clar în Noul Testament și a fost din totdeauna parte integrantă a
tradiției sobornicești.
Despre sfințenia Maicii Domnului,
Părintele Profesor Dumitru Stăniloae învăță că ea ține mai întâi de
fecioria acesteia, Maria este liberă de orice dorință și de orice ispită
omenească. „Sensibilitatea ei este curată de orice poftă și orice
egoism, ea este Sfântă prin dăruirea de sine însăși lui Dumnezeu. Este
Sfântă prin prezența lui Hristos în ea” (1). El este în consens cu
Părinții bisericești, care repetând mărturia Evangheliei (Matei 1 și
Luca 1), susțineau zămislirea din Fecioara a Mântuitorului Iisus
Hristos. Primul document, care a afirmat că Maria și-a păstrat în timpul
nașterii Fiului ei atributele fecioriei, a fost textul apocrif cunoscut
sub titlul de Protoevanghelia lui Iacov, datând probabil din secolul al
II-lea. Maternitatea Fecioarei Maria este mai apoi, în concepția
Sfântului Ignatie, garanția Întrupării Fiului lui Dumnezeu în lume.
Iconomia sau lucrarea lui Dumnezeu în
lume, s-a arătat deplin prin purtarea Fiului de către Fecioara Maria,
maternitate care se reflectă în toate etapele: de concepere, de
graviditate, de naștere, dar și după moartea și Învierea lui Hristos:
„Cu adevărat, Dumnezeul nostru a fost purtat în pântece de Fecioara
Maria, după rânduiala lui Dumnezeu din sămânța lui David (Ioan 7, 42;
Rom 1,3; 2 Tim 2,8) și din Sfântul Duh” (2). Sfântul Iustin Martirul și
Filozoful spunea și el: „Duhul Sfânt venind asupra Fecioarei și
umbrind-o, a lăsat-o însărcinată nu ca urmare a vreunei împreunări
omenești, ci prin puterea lui Dumnezeu” (3). El demonstrează că
proorocia s-a împlinit numai în Hristos, singurul despre care s-a spus,
și așa a fost, că este născut dintr-o Fecioară. Sfântul Părinte arată,
că „semnul”(Isaia 43, 19), este tocmai nașterea, dintr-o Fecioară, iar
cuvintele sale sunt edificatoare: „Căci dacă și Acesta avea să se nască
la fel ca toți cei născuți din împreunare, pentru ce atunci a zis
Dumnezeu că va da un semn care nu este ceva comun tuturor celor întâi
născuți? Dar ceea ce este cu adevărat un semn și care trebuie să devină
pentru neamul omenesc un motiv de încredere, este că dintr-un sân
fecioresc, Cel Întâi-Născut dintre toate creaturile, a devenit cu
adevărat trup…” (4). Mai târziu Sfântul Atanasie cel Mare arată
următoarele: „Cuvântul dumnezeiesc se coboară în Maria și devine una cu
cel din Maria, alcătuindu-și astfel o locuință în pântecele fecioresc”
(5).
Fecioria ante partum
Evangheliile după Mate și Luca arată
limpede, încă din primele lor capitole, acest adevăr scripturistic, dar
și teologic și ontologic. Hristos este Fiul lui Dumnezeu, în sensul cel
mai deplin al termenului. El este Cuvântul Întrupat, ce se naște din
veci din Tatăl, Care Îi este ontologic vorbind, unica origine. Ipostasul
Său, a Doua Persoană a Sfintei Treimi, Își are originea în nașterea Sa
din veșnicie, act etern al Tatălui. Dacă se neagă zămislirea
feciorelnică a lui Hristos din Maria, se admite intervenția unui tată
pământean, în nașterea Sa în trup. Oare poate fi tatăl celei de-a Doua
Persoane a Sfintei Treimi, un tată pământean? Nicidecum. „A o admite,
înseamnă a refuza acceptarea originii divine a lui Hristos. Sau altfel
spus, a repune în chestiune unitatea Persoanei lui Hristos, cum a
făcut-o altă dată ereticul Nestorie, care a afirmat că în Hristos
alături de Persoana Fiului lui Dumnezeu, se află persoana omului,
născută din om. Prin urmare ar exista un christogennetes, alături de o Christotokos” (6).
Părintele Profesor Dumitru Stăniloae
spune în acest sens: „Maica Domnului s-a făcut pe sine sălaș al Duhului
Sfânt, care lucrând ca Personă la realizarea actului prin care Fiul lui
Dumnezeu se face ipostas al firii omenești, lucrează și asupra celei ce
se face prin Aceasta Maica Lui” (7).
Fecioria in partu
Biserica Ortodoxă, prin vocea Sfintei
Liturghii și a Sfinţilor Părinți, afirmă că Fecioara Maria chiar în
timpul nașterii Fiului lui Dumnezeu și-a păstrat atributele fecioriei.
Fecioria in partu a Maicii Domnului a fost admirabil
evidențiată de Sfântul Ambrozie al Milanului, care spunea: „Fecioara a
zămislit, fecioara a născut: ca să crezi că era Dumnezeu, care înnoia
firea; și om era, care după fire se năștea din om” (8). Nașterea din
Fecioara Maria s-a făcut precum trece raza prin geam și peștele prin apă
nelăsând urme. Părintele Profesor Dumitru Stăniloae explică astfel:
„Dacă Eva prin păcatul ruperii de Dumnezeu și a slăbirii duhului ei, a
pricinuit întărirea senzațiilor trupești în fire, deci tendința spre
plăcere și frica de durere sporită ce se naște din plăcere, era firesc
ca Maria care n-a căutat plăcerea împreunării cu bărbatul, ci a întărit
în ea bucuria spirituală a unirii cu Dumnezeu, sa fie ferită și de
durere în nașterea ca om a Fiului Lui dumnezeiesc” (9). Astfel pentru
Sfântul Ambrozie, Maica Domnului este eliberată prin naștere de robia în
care căzuse Eva (Facere 3, 16) „în dureri vei naște” iar fecioria îi
va rămâne nestricată. Sfântul Ambrozie a înțeles ce înseamnă „noua
creație” promisă de profeți și noua naștere care o inaugurează. Maica
Domnului devine icoana înnoirii eshatologice și o garanție a Învierii
viitoare.
Fecioria post partum
Maica Domnului și-a păstrat fecioria şi
după nașterea Fiului Dumnezeiesc, ceea ce înseamnă că nu a trăit precum
celelalte femei și nu a adus pe lume alți copii. Sfântul Chiril al
Ierusalimului spune: „Tu însă … crede că acela este Fiul Unul-Născut al
Lui Dumnezeu, același care S-a născut iarăși din Fecioara… Este cu
putință să nască o Fecioară fără bărbat” De aceea, ne îndeamnă „să
învățăm din dumnezeieștile Scripturi, despre Fecioară și felul
nașterii…” (10). „Ce este mai greu? Să nască o bătrână stearpă care a
pierdut putința de a naște sau o Fecioară tânără?… Așadar, dacă acea
stearpă a născut contra legilor firii, atunci a născut și Fecioara. Prin
urmare, sau leapădă-le pe amândouă sau primește-le pe amândouă. Căci nu
vei îndrăzni să zici că Dumnezeu este puternic acolo și neputincios
aici” (11). Sfântul Ambrozie la rândul lui, arată: „Această poartă este
fericita Maria despre care s-a scris că „Domnul va intra pe ea și va fi
închisă”(Iezechiel 44, 2), după naștere; fiindcă Fecioară a zămislit și a
născut” (12). „Dar aici Fecioara este cu adevărat Născătoare de
Dumnezeu, născând în chip suprafiresc ca pe o sămânță, Cuvântul cel mai
presus de fire” (13)., spune Sfântul Maxim Mărturisitorul.
Sub aspect biblic, problema a fost
examinată de Fericitul Ieronim. El a analizat mai întâi, în Matei 1, 18
și 25, situația termenilor ante, quem și donec, care
sugerează existența unor raporturi trupești, între Maria și Iosif după
nașterea lui Iisus. În privința aceasta, el citează numeroase pasaje din
Scriptură, unde aceste locuțiuni nu implică un sens de limitare
temporală. În privința fraților și surorilor Domnului, arată că frați și
surori au sens foarte larg și pot implica toate gradele de rudenie.
Acest mod de a argumenta, a fost preluat
de toți autorii creștini, care au apărat Pururea fecioria Maicii lui
Hristos, împotriva criticii raționaliste. „Aceștia nu puteau fi frați de
sânge lui Hristos, căci erau prea necunoscători ai Tainei Lui. De
aceea, nu pot să se socotească nici ei înșiși, frați ai Lui. Ci erau
socotiți frați ai Lui, de cei ce nu știau sau nu credeau că Hristos S-a
născut din Fecioară și că ea n-a avut alți fii cu dreptul Iosif. Erau
rudenii ale Lui, de aceea se spune în continuare, că nu știau că El este
Dumnezeu care s-a făcut om. Maica Domnului Iisus, nu avea față de ei
atâta apropiere, ca se le spună taina aceasta. Ea îi lăsase și pe alți
oameni în necunoștința acestei taine, până ce Hristos va dovedi, prin
faptele Lui minunate Dumnezeirea Sa. Nu riscă nici ea nici Iosif, să-i
smintească vorbindu-le despre această Taină, până când nu aveau temeiuri
puternice să o creadă” (14). „Cei socotiți frați ai Lui Hristos se
dovedeau ca nefiind cu adevărat frați ai Lui, nici măcar în sensul că ar
fi fost fii ai dreptului Iosif, dintr-o căsătorie anterioară. Dacă ar
fi fost fii ai lui, cum s-ar fi dus el numai cu pruncul născut și Maica
Lui în Egipt pentru un timp mai îndelungat sau cum ar rezulta că s-a dus
numai cu El și numai cu Maica Lui în Ierusalim la vârsta de doisprezece
ani? Dacă ar fi totuși adevărată părerea, că frații lui Iisus nu ar fi
fost fiii lui Iosif, necredința lor în Iisus s-ar explica prin faptul că
Iosif n-a îndrăznit să le vorbească de Taina Nașterii Lui înainte ca ei
să vadă faptele minunate, ca să nu se smintească” (15).
Sub aspectul teologic, fecioria post partum
a fost apărată de Fericitul Ieronim și Sfântul Ambrozie, care s-au
referit la experiența asceților. Raționamentul acestor autori a fost
următorul: oare se poate concepe, că cea care a purtat în pântecele ei
pe Adevăratul Fiu al Lui Dumnezeu, a Doua Persoană a Sfintei Treimi, cea
asupra căreia S-a pogorât Sfântul Duh și care a fost umbrită de puterea
Celui Prea Înalt, să fi dorit după această experiență unică, să
trăiască precum o femeie oarecare, să-și fi dorit alți copii? O astfel
de sfințenie unică, presupune o viață de asemenea unică de închinare lui
Dumnezeu. Oare poate exista o experiență religioasă mai intensă și mai
desăvârșită, un raport mai direct cu divinul decât experiența și
raportul pe care le-a trăit Maica lui Dumnezeu prin Taina Maternității
divine? De aceea Sfântul Grigore de Nyssa exclamă:„Vezi înnoirea firii!
Celelalte femei, până ce sunt fecioare, mame nu sunt, iar după ce sunt
mame, feciorie nu mai au. Aici însă amândouă înnoirile au fost unite la
un loc, căci ea și Mamă și Fecioară este, și nici fecioria nu a
împiedicat nașterea, nici nașterea nu a dezlegat fecioria. Fecioara
devine Maică și rămâne Fecioară” (16). Tema fecioriei veșnice a Maicii
Domnului, duce la tema sfințeniei Născătoarei de Dumnezeu.
Numele de Preasfânta nu face obiectul
niciunei definiții dogmatice. „Acest nume i s-a .dat Maicii Domnului,
pentru că ea este exemplul desăvârșit al colaborării între Dumnezeu și
voința liberă a omului: „Iată roaba Domnului, fie mie după Cuvântul tău”
(Luca 1, 38)” (17). Cuvintele Îngerului ne dovedesc încă odată că Maica
Domnului se adâncește în sfințenie și se curățește de păcatul
strămoșesc. Este numită plină de har, deoarece este pregătită să fie
locuința Mântuitorului Iisus Hristos. ,,Ea a fost sfințită printr-o
pregătire specială, nu în pustie, ci în templu, pentru că templul îl
prefigura pe Hristos. De aceea, ea s-a pregătit prin post, rugăciune și
muncă în Templul din Ierusalim din fragedă pruncie, spre a deveni templu
viu pentru Hristos” (18).
O preînchipuire a Maicii Domnului ca
templu, o aflăm la Sfântul Chiril al Alexandriei, care arată că Dumnezeu
adresându-se lui Moise, zice:„ Să faci o catapeteasmă… Să o faci pe ea
cu Heruvimi, și să o pui pe ea pe patru stâlpi ce nu putrezesc, poleiți
cu aur… și să bagi înlăuntru catapetesmei sicriul mărturiei…
Acoperământul (catapeteasma), cei patru stâlpi arată atunci taina lui
Hristos. Iar stâlpii sunt patru, auriți si argintați. Căci patru sunt
evangheliștii, strălucitori și de mare preț, ei cei care au vestit până
la marginile pământului Întruparea Domnului. Sicriul în sine având pe
Emanuil, căci Cuvântul lui Dumnezeu S-a așezat într-un templu sfânt, se
înțelege în Cel din Fecioara în același fel și năstrapa de aur
continuând mana cea sensibilă, ne arată pe Cuvântul de sus și de viață
Făcător, adică pe Cel din Tatăl în trupul cel sfânt si neprihănit (al
Fecioarei)” (19).
În canonul odovaniei praznicului Bunei
Vestiri, Fecioara Maria este numită„Biserica Sfințeniei, care preacurată
fiind, a zămislit pe Dumnezeu Cel Preasfânt” (20). Arhanghelul Gavriil o
numește „plină de har”, Bunavestire a însemnând pentru ea, cum s-ar
spune o ,,Cincizecime anticipată” (21). Ca rod al rugăciunii, Maica
Domnului a trăit în totală smerenie, unită fiind cu Dumnezeu în
rugăciune, astfel încât ,,a îndeplinit cerințele maximale ale unei
purități umane, care s-o învrednicească de a primii în trupul Său pe
Logosul Divin” (22). Zămislirea și nașterea sunt elemente constitutive
ale identității Maicii Domnului, pentru că acestea sunt prin puterea
Duhului Sfânt, Cel care se naște este Fiul lui Dumnezeu iar Fecioara
Maria își dorea să rămână fecioară pentru totdeauna. „Sfințenia Maicii
Domnului, decurge și din grija Ei de a nu se lipsi de fecioria ce domnea
în inima Sa, ci să rămână în feciorie până la sfârșit” (23). Fecioară
și Mamă în același timp, Fecioara Maria are un rol unic și irepetabil.
Deci „creștinismul venerează nu simplu fecioria, ci fecioria care
<<naște>>, care rodește, pe fecioara-mamă” (24).
Maternitatea Fecioarei Maria este
fundamentală pentru creștinism, având implicații în soteriologie.
Astfel, Pururea fecioria Maicii Domnului este strâns legată de
Întrupare, am putea spune că este condiția Întrupării, pentru că numai
dintr-un trup în care nu lucrează păcatul strămoșesc, putea să-și ia
trup ipostasul lui Dumnezeu Cuvântul. Mai mult decât atât, cu
împreună-lucrarea Duhului Sfânt este șters din ea acest păcat și
Întruparea se face dintr-un trup curat, ce nu se mai afla sub nici o
forma sub legea naturală a voluptății, așa încât ea este fecioară
înainte de zămislire, la zămislire și după naștere. „Calitatea de
Născătoare de Dumnezeu și Fecioria ei țin împreună” (25). Petrecându-se
cu ea o astfel de minune nu se putea ca ea să nu rămână și după aceea
total dăruită lui Dumnezeu, adică Fecioară. „Cea care l-a ținut în brațe
pe Fiul Lui Dumnezeu ca Om și se împărtășea de puritatea Lui, cum s-a
împărtășit de eliberarea de păcatul strămoșesc în momentul sălășluirii
Lui în ea, la zămislirea Lui ca om nu se putea să nu rămână fecioară”
(26), concluzionează Părintele Profesor Dumitru Stăniloae.
Ca o concluzie generală, putem afirma că
din dumnezeiască iconomie și ca o împlinire a legii și a profeților,
Maica Domnului, Fecioara Maria, a născut pe Mântuitorul Iisus Hristos,
ea fiind fecioară mai înainte de naștere, în timpul nașterii și după
naștere, rămânând Pururea Fecioară după cum apare simbolic în
iconografie, prin cele trei stele zugrăvite pe frunte și pe umerii săi.
Note bibliografice:
- Pr. prof. dr. Dumitru STĂNILOAE, Părinții Bisericii despre Maica Domnului, Ed. Sophia, București, 2010 p. 23.
- Sf. IGNATIE TEOFORUL, „Epistola către Efeseni 18, 2 și „Efeseni 19, 1”, în vol.: Scrierile Părinților Apostolici, PSB 1, traducere, note şi indici de Pr. prof. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, București, 1979, p. 163.
- Sf. IUSTIN MARTIRUL şi FILOSOFUL, „Apologia I, 33”, în vol.: Apologeți de limba greaca, PSB 2, trad., introd., note și indici de Pr. prof. Teodor Bodogae, Pr. prof. Olimp Căciulă, Pr. prof. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, București, 1980, p. 48.
- IDEM, „Dialogul cu iudeul Trifon”, Partea a II-a, 84, în PSB 2, p.191-192.
- Bartolomeu ANANIA. n. 2, la Ps. 126,1 in Poezia Vechiului Testament (Biblia comentată), București 2009, p. 334.
- Pr. Alexis KNIAZEV, op. cit. p. 35
- Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE, op. cit. p. 26
- Pr. Alexis KNIAZEV, op. cit. p. 40
- Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE, nota 270, la Sf. GRIGORE DE NYSSA, „Tâlcuire la Cântarea Cântărilor”, în PSB 29, Ed. IBMBOR, București, 1982, p. 294.
10. Sf. CHIRIL AL IERUSALIMULUI, „Cateheza a XII-a, 2-5”, Cateheze, trad. şi note de Pr. prof. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, București, 2003, p.162-163.
11. IBIDEM, Cateheza a XII-a, 27-28, p.180-182.
12. Sf. AMBROZIE AL MILANULUI, Scrisoarea. XLII, 6, în PSB 53, Ed. IBMBOR, București, 1994, p. 203.
13. Sf. MAXIM MĂRTURISITORUL, Ambigua, în PSB 80, trad. introd. și note de Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Ed. IBMBOR, București,1983, p. 59.
14. Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE, nota. 830, PSB 38, p. 450
15. IBIDEM p. 450.
16. Sf. GRIGORE DE NYSSA, Omilii la Praznicele Împărătești, trad. Ierom. Agapie (Corbu), Ed. Sf. Nectarie, Arad, 2010, p. 29
17. Pr. prof. Dr. C. GALERIU, Maica Domnului povățuitoarea, Ortodoxia, nr. 2/1980, p. 355.
18. Î.P.S. Daniel CIUBOTEA, Curs de dogmatică, la studii aprofundate, Iași, 2002-2003, p. 18.
19. Sf. CHIRIL AL ALEXANDRIEI, Scrieri, Partea I, Închinarea în Duh și Adevăr, în PSB 38, trad., introd. și note de Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Ed. IBMBOR, București, 1991, p. 330-337.
20. Pr. Dragoș BUTA, Maica Domnului in sărbătoarea Bunei Vestiri, Revista „Teologia și viață”, Iași, 2003, p. 3.
21. Pr. George FLOROVSKI, Părinții Bisericii despre Maica Domnului, Ed. Sophia, București, 2010, p. 23.
22. N.C. BUZESCU, Teotokos și Hristologie în canoanele, stihirile, dogmaticile și troparele octoihului Mare, Ortodoxia, nr. 1/1977, p. 18.
23. EPIFANIE MONAHUL, SIMEON METAFRASTUL, MAXIM MĂRTURISITORUL, Trei vieți bizantine ale Maicii Domnului, Ed. Deisis, Sibiu, 2001, p. 94.
24. Pr. Constantin N. GALERIU, Jertfă și Răscumpărare, teză de doctorat în teologie, în Glasul Bisericii, nr.1-2/1973, p.113.
25. Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE, Părinții Bisericii…, p. 26.
26. IBIDEM.
* Lucrare de seminar susţinută în cadrul Cursului de Istoria Dogmelor,
sub coordonarea IPS Părinte Prof. Dr. IRINEU POPA, Arhiepiscopul
Craiovei şi Mitropolia Olteniei, Decanul Facultăţii de Teologie din
Craiova, la secţia de Master a Facultăţii de Teologie din Craiova.
Pr. Sprîncenatu Adrian
sursa:revistaortodoxa.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!