Sfântul Nicolae Velimirovici
Patru
oameni purtau pe o rudenie de-a lor sau pe un prieten, care era bolnav
de paralizie – ducându-l pe patul său, el fiind foarte slab şi lipsit de
ajutor. Ei au încercat fără să izbutească, să străbată prin mulţimea
deasă de oameni, pentru a ajunge lângă Domnul şi, neizbutind, s-au urcat
pe acoperişul casei, l-au desfăcut şi, cu osteneală multă, au lăsat în
jos patul în care zăcea slăbănogul şi l-au aşezat la picioarele
Vindecătorului făcător de minuni. Aceasta era măsura credinţei lor în
Hristos.
Şi văzând Iisus credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate îţi sunt păcatele tale!
Domnul nu a auzit credinţa lor spusă în cuvinte, dar El a văzut
aceasta. Ochii Lui duhovniceşti au pătruns până în adâncurile cele mai
ascunse ale inimii omeneşti şi, privind aceste adâncuri, a văzut această
credinţă. Cu ochii Săi trupeşti, El văzuse şi cunoscuse ostenelile şi
strădaniile lor, pentru a aduce omul bolnav înaintea Lui. Atunci,
credinţa lor era vădită atât vederii duhovniceşti a Domnului, cât şi
ochilor Lui trupeşti.
Necredinţa cărturarilor care erau de faţă la această întâmplare, era de asemenea vădită pentru Domnul. Ei cugetau
în inimile lor: Pentru ce vorbeşte Acesta astfel – el huleşte. Cine
poate să ierte păcatele, fără numai Dumnezeu? Şi îndată cunoscând Iisus
cu duhul Lui că aşa cugetau ei în sine, a început să-i mustre cu blândeţe pentru aceasta: “De ce cugetaţi acestea în inimile voastre?”
Domnul, în judecata Sa limpede, citeşte inimile necurate cu aceeaşi
lesniciune cu care le citeşte pe cele curate. Aşa cum a văzut de îndată
inima curată a lui Natanael, în care nu se afla vicleşug, tot la fel şi
aici, El vede de îndată şi cu limpezime inimile cărturarilor, care erau
pline de vicleşug. Pentru a le arăta că El are putere atât asupra
trupurilor, cât şi asupra sufletelor oamenilor, atât ca să ierte
păcatele, cât şi ca să vindece trupul cel slăbănog, Domnul spune
paraliticului: “Zic ţie: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta.” La o poruncă atât de hotărâtă, slăbăngul s-a
sculat îndată şi, luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau
toţi uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut
niciodată.
Iată
cât de multe puteri minunate arată Domnul deodată: El vede în inimile
oamenilor şi deluşeşte credinţa în unii şi vicleşugul în alţii. El iartă
sufletului păcatul său, făcându-l sănătos şi curat de boala şi de
slăbiciunea sa. El redă sănătatea trupului slăbănog şi paralizat prin
puterea cuvintelor Sale.
O, cât de măreaţă şi înfricoşătoare, minunată şi dătătoare de sănătate este arătarea Dumnezeului Celui viu!
Dar
noi trebuie să venim şi să stăm înaintea Dumnezeului Celui viu. Acesta
este lucrul de cea mai mare însemnătate pe calea mântuirii: să venim cu
credinţă înaintea Domnului şi să-L simţim pe El. Uneori, Domnul Însuşi
vine şi Îşi descoperă harul înaintea noastră, când El a venit la Marta
şi Maria în Betania, când S-a arătat pe neaşteptate Apostolului Pavel,
pe drum sau altor Apostoli pe Marea Galileii şi pe drumul spre Emaus, în
lăuntrul uşilor încuiate, ori Mariei Magdalena în grădină, ori multor
sfinţi în vise şi vedenii. Uneori, oamenii au fost aduşi înaintea
Domnului de către Apostoli, aşa cum Andrei l-a adus pe Simon Petru şi
Filip l-a adus pe Natanael şi aşa cum urmaşii Apostolilor şi misionarii
au adus mii şi milioane de credincioşi la Domnul şi tot aşa cum un
credincios a adus pe un altul. În sfârşit, uneori chiar oamenii se
ostenesc din toate puterile lor, ca să ajungă înaintea Domnului, aşa cum
s-a întâmplat cu aceşti patru oameni, care au desfăcut acoperişul casei
pentru a aduce înaintea Domnului pe slăbănog. În aceste trei chipuri
oamenii se pot simţi înaintea Domnului.
Noi
trebuie să ne silim şi să stăruim ca să ajungem înaintea Domnului şi
pentru ca Dumnezeu să ne primească în preajma Sa şi să ne lumineze. De
aceea, noi trebuie să luăm aceste trei căi în ordine inversă, adică noi
trebuie, cu credinţă şi cu osârdie, să facem tot ceea ce ne stă în
putinţă pentru a ajunge la Dumnezeu; apoi trebuie să urmăm chemarea şi
îndrumările Sfintei Biserici apostolice şi ale Părinţilor şi
Învăţătorilor Bisericii; şi, în cele din urmă, numai după împlinirea
primelor două condiţii, trebuie, cu rugăciune şi nădejde, să aşteptăm ca
Dumnezeu să ne aducă la El şi, prin Duhul Său, să ne lumineze, să ne
întărească, să ne vindece şi să ne mântuiască.
Cât
de mari trebuie să fie strădaniile noastre pentru a deschide calea
către Duhul lui Dumnezeu, ni se arată în chipul cel mai lămurit, în
exemplul acestor patru oameni, care nu s-au dat înapoi de la urcarea pe
acoperiş, nu i-a oprit nici ruşinea, nici frica, pentru a-l aduce pe
prietenul lor bolnav înaintea Dumnezeului Celui viu, pe deasupra, prin
acoperiş. Acest exemplu de osârdie este asemănător – dacă nu cumva mai
mare – aceluia al văduvei care s-a rugat stăruitor, de judecătorul cel
nedrept, ca să-i facă dreptate faţă de potrivnicul ei (Luca 18:1-5).
Aceasta înseamnă împlinirea poruncii Domnului, ca să strige la Dumnezeu ziua şi noaptea şi Dumnezeu îi va auzi pe ei. Aceasta este o dovadă a adevărului altei porunci a lui Dumnezeu: “Bateţi şi vi se va deschide” (Matei 7:7). În sfârşit, aceasta este desluşirea cuvintelor uimitoare ale lui Hristos: “Împărăţia cerurilor se ia prin stăruinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.”
(Matei 11:12). Atunci, Domnul le cere următorilor Săi credincioşi, ca
ei să facă tot ceea ce le stă în putinţă, ca ei să se silească cu toată
puterea lor, să fie lucrători câtă vreme au lumină, să se roage fără
încetare, să ceară, să caute, să bată, să postească şi să facă fapte de
milostenie fără de număr – toate acestea să le facă pentru ca să li se
deschidă lor Împărăţia cerurilor – prin simţirea lui Dumnezeu cea
măreaţă, înfricoşătoare şi dătătoare de viaţă.
Domnul spune: “Privegheaţi, dar, în toată vremea, rugându-vă, ca să vă întăriţi … şi să staţi înaintea Fiului Omului”
(Luca 21:36). Să fiţi cu trezvie şi cu mare purtare de grijă faţă de
inima voastră, ca să nu se deschidă aceasta faţă de pământ; privegheaţi
asupra gândurilor voastre, ca acestea să nu vă îndepărteze de Dumnezeu;
fiţi cu purtare de grijă faţă de lucrările voastre, ca să vă înmulţiţi
talantul şi ca acesta să nu se împuţineze sau să piară cu totul; aveţi
grijă de zilele voastre, ca să nu vină moartea asupra voastră pe
neştiute şi să nu vă prindă nepocăiţi de păcatele voastre. Aceasta este
credinţa noastră Ortodoxă: lucrătoare, rugătoare şi păzitoare, pătrunsă
până în adâncuri de lacrimi şi osârdie. Nici o altă credinţă nu cere
atâta osârdie din partea credincioşilor săi, ca să se învrednicească să
stea înaintea Fiului lui Dumnezeu. Aceasta spune despre aceste stăruinţe
lumii întregi, dar Domnul şi Mântuitorul nostru Însuşi le-a cerut pe
acestea credincioşilor şi Biserica le repetă într-una, de-a lungul
veacurilor, din neam în neam, arătând credincioşilor numărul tot mai
mare de luptători duhovniceşti, care au împlinit legea lui Hristos şi li
s-a dat slavă şi putere de negrăit prin cuvânt, atât în cer, cât şi pe
pământ.
Dar,
pe de altă parte, trebuie să nu ne înşelăm pe noi înşine, crezând că
toate nevoinţele şi osârdia omului aduc în sine mântuirea. Nu trebuie să
ne închipuim că numai prin nevoinţele şi osârdia sa, omul va fi în
stare să ajungă înaintea Dumnezeului Celui viu. Dacă nu este după Voia
lui Dumnezeu, nici un om muritor nu poate să ajungă vreodată să stea
înaintea feţei lui Dumnezeu. Pentru că Domnul Însuşi, care a menit
această întreagă osârdie şi nevoinţe, spune în altă parte: „Când veţi face toate cele poruncite vouă. Să ziceţi: Suntem slugi netrebnice, pentru că am făcut ceea ce eram datori să facem” (Luca 17:10). Şi în alt loc: „Nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-l va trage Tatăl” (Ioan 6:44). Şi iarăşi: „Fără Mine nu puteţi face nimic” (Ioan 15:5). Şi iarăşi, în alt loc: „Prin har sunteţi mântuiţi”
(Efeseni 2:5). Ce mai putem spune după toate astea? Să spunem că toată
sârguinţa noastră pentru mântuire este în zadar? Să stăm nemişcaţi şi să
aşteptăm ca Domnul Însuşi să ne aşeze, prin puterea Sa, înaintea feţei
Sale? Nu spune chiar Proorocul Isaia: „Toate faptele dreptăţii noastre ca un veşmânt întinat”
(Isaia 64:6)? Să lepădăm, atunci, toată strădania şi nevoinţele
noastre? Atunci n-am ajunge şi noi întocmai ca şi sluga care a săpat şi a
ascuns în pământ talantul domnului şi, pentru aceasta, stăpânul său i-a
strigat: „Slugă vicleană şi leneşă!” (Matei 25:26). Noi
trebuie să ne păstrăm mintea limpede şi să ne străduim să împlinim
poruncile lămurite ale Domnului. Noi trebuie să ne străduim din toate
puterile noastre, dar stă numai în puterea lui Dumnezeu să ne
binecuvânteze strădaniile şi să ne aducă înaintea Sa. Apostolul Pavel a
venit aici cu o lămurire minunată, când a zis: „Eu am sădit, Apollo a
udat, dar Dumnezeu a făcut să crească. Astfel, nici cel ce sădeşte nu e
ceva, nici cel ce udă, ci numai Dumnezeu, Care face să crească.”
(I Corinteni 3:6-7). Atunci, totul depinde de Dumnezeu – de puterea,
înţelepciunea şi milostivirea Lui. Cu toate acestea, noi trebuie să
plantăm şi să udăm şi nu trebuie să cutezăm să ne lepădăm de datoria
noastră fără să fim în primejdia pierzării veşnice.
Este
de datoria agricultorului să planteze şi să ude, dar depinde de
puterea, înţelepciunea şi mila lui Dumnezeu dacă seminţele vor încolţi,
vor creşte şi vor da roadă. Este de datoria omului de ştiinţă să
examineze şi să cerceteze, dar depinde de puterea, înţelepciunea şi mila
lui Dumnezeu dacă cunoaşterea i se va descoperi lui, sau nu. Este de
datoria părinţilor să-şi crească şi să-şi educe copiii în frica lui
Dumnezeu, dar depinde de puterea, înţelepciunea şi milostivirea lui
Dumnezeu dacă aceşti copii vor trăi mai mult sau mai puţin. Este de
datoria preoţilor să-i înveţe, să le dea cunoştinţe, şi să-i îndrume pe
credincioşi, dar depinde de puterea, înţelepciunea şi mila lui Dumnezeu
dacă strădanile preoţilor vor aduce roadă sau nu. Este de datoria
noastră, a tuturor, să ne străduim şi să ne silim, ca să ne învrednicim
să stăm înaintea Fiului lui Dumnezeu, dar depinde de puterea,
înţelepciunea şi mila lui Dumnezeu dacă vom fi primiţi sau nu de Domnul.
Dar
noi nu trebuie să ne străduim fără să avem nădejde în milostivirea lui
Dumnezeu. Toată silinţa noastră să ne fie luminată de nădejdea că Domnul
este cu noi şi că El ne va primi în lumina înfăţişării Sale. Nu se află
nici un izvor mai adânc şi mai nesecat, decât izvorul milostivirii lui
Dumnezeu. Când fiul rătăcitor s-a pocăit după căderea lui îngrozitoare
până la treapta porcilor, tatăl său cel milostiv a mers să-l întâmpine,
l-a îmbrăţişat şi l-a iertat. Dumnezeu este neobosit în alergarea Lui,
ca să-i întâmpine pe copiii Săi cei pocăiţi. El Îşi întinde mâna către
toţi cei care se întorc cu faţa către Dumnezeu. „Tins-am mâinile Mele în toată vremea către un popor răzvrătit.”
(isaia 65:2), a spus Domnul către evrei. Aşadar, când Domnul Îşi
întinde mâna Sa către cei răzvrătiţi, cum să nu fie El ascultător?
Ascultătorul prooroc David spune: „Văzut-am mai înainte pe Domnul înaintea mea pururea, că de-a dreapta mea este, ca să nu mă clatin.” (Psalm 15:8). Atunci, Domnul nu tăgăduieşte să se arate înaintea celor care se străduiesc pentru mântuirea lor.
De
aceea, să nu socotim strădaniile noastre că sunt în deşert, aşa cum fac
cei lipsiţi de Dumnezeu şi cei care se află în deznădejde, ci, atunci
când ne ostenim şi facem cele mai mari osteneli cu putinţă, nădăjduim în
mila lui Dumnezeu. Să ne sporim ostenelile în timpul Postului Mare, aşa
cum ne învaţă Sfânta Biserică. Pe calea aceasta a noastră, să ne
lumineze exemplul celor patru credincioşi care s-au urcat pe acoperiş şi
l-au desfăcut şi au lăsat în jos, înaintea Domnului, patul în care
zăcea slăbănogul cel paralitic. Dacă o cincime din sufletul nostru este
paralizată sau bolnavă, să ne grăbim dimpreună cu celelalte patru
cincimi sănătoase înaintea Domnului şi El va da sănătate părţii din
lăuntrul nostru, care este bolnavă. Dacă unul dintre simţurile noastre
s-a smintit de lumea aceasta şi s-a îmbolnăvit din pricina tulburării
prea mari, să ne repezim cu celelalte patru simţuri înaintea Domnului,
pentru ca El să se milostivească de simţul nostru bolnav şi să-l
vindece. Când o porţiune a trupului se îmbolnăveşte, doctorul recomandă
două feluri de îngrijire: purtare de grijă şi hrănirea restului
trupului, astfel încât porţiunea sănătoasă să ajungă mai puternică şi
mai sănătoasă, şi să poată rezista astfel bolii din porţiunea care este
bolnavă. La fel este şi cu sufletele noastre. Dacă în minţile noastre se
află îndoială, să luptăm cu osârdie în inimă şi în suflet, pentru a ne
întări credinţa şi, cu ajutorul Domnului, să se vindece şi să se
întărească mintea noastră bolnavă. Dacă am păcătuit uitând de rugăciune,
să ne grăbim să facem fapte de milostenie, să ne restabilim cucernicia
pierdută – şi de la capăt.
Şi
Domnul va vedea credinţa noastră, şi ostenelile, şi strădania noastră
şi ne va milui pe noi. Şi El, în milostivirea Lui nesfârşită, ne va
primi la El, în duhul acela fără de moarte şi de viaţă dătător, prin
care cete nemumărate de îngeri şi armate întregi de sfinţi primesc
viaţă, primesc putere şi bucurie.
Slăvit şi lăudat fie Domnul şi
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, dimpreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt –
Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea şi-n vecii
vecilor. Amin!
sursa: https://sfantulnicolaevelimirovici.wordpress.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!