Duminica a VII-lea după Rusalii
(a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul IV
ecumenic)
Evanghelia de la Matei 9,27-35 şi de la Ioan 17,1-13
9 27 Plecând Iisus de acolo, doi orbi se ţineau după El strigând şi zicând: Miluieşte-ne pe noi, Fiule al lui David. 28 După ce a intrat în casă, au venit la El orbii şi Iisus i-a întrebat: Credeţi că pot să fac Eu aceasta? Zis-au Lui: Da, Doamne! 2. Atunci S-a atins de ochii lor, zicând: După credinţa voastră, fie vouă! 30 Şi s-au deschis ochii lor. Iar Iisus le-a poruncit cu asprime, zicând: Vedeţi, nimeni să nu ştie. 31 Iar ei, ieşind, L-au vestit în tot ţinutul acela. 32 Şi plecând ei, iată au adus la El un om mut, având demon. 33 Şi fiind scos demonul, mutul a grăit. Iar mulţimile se minunau zicând: Niciodată nu s-a arătat aşa în Israel. 34 Dar fariseii ziceau: Cu domnul demonilor scoate pe demoni. 35 Şi Iisus străbătea toate cetăţile şi satele, învăţând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia împărăţiei şi vindecând toată boala şi toată neputinţa în popor.
17 1 Acestea a vorbit Iisus şi, ridicând ochii
Săi la cer, a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi
Fiul să Te preaslăvească. 2 Precum I-ai dat stăpânire peste tot
trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. 3
Şi aceasta este viaţa veşnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu
adevărat, şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis. 4 Eu Te-am
preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârşit. 5 Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la
Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea. 6
Arătat-am numele Tău oamenilor pe care
Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. 7 Acum au cunoscut că
toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine; 8 pentru că cuvintele pe care
Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că
de la Tine am ieşit, şi au crezut că Tu M-ai trimis. 9 Eu pentru
aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ai
Tăi sunt. 10 Şi toate ale Mele sunt ale Tale, şi ale Tale sunt ale
Mele şi M-am preaslăvit întru ei. 11 Şi Eu nu mai sunt în lume, iar
ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în
care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi. 12 Când eram
cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău, pe cei ce Mi i-ai dat; şi i-am păzit
şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât fiul pierzării, ca să se împlinească
Scriptura. 13 Iar acum, vin la Tine şi acestea le grăiesc în lume,
ca să fie deplină bucuria Mea în ei.
1. „Cine este Acesta?” De două mii de ani,
oamenii nu încetează a se întreba cu privire la identitatea precisă a
Mântuitorului lumii. „Cine este, oare, Acesta?” – se întrebau contemporanii Săi
(Mc 4,31), uimiţi în faţa minunilor pe care El le făcea. „Cine este Acesta?” –
se întreabă oamenii până astăzi, cu o presimţire adeseori nelămurită că de
răspunsul la această întrebare atârnă însuşi destinul lor veşnic.
Este vorba, într-adevăr, de întrebarea fundamentală a
existenţei noastre. Căci a întreba: „Cine este Iisus Hristos?” înseamnă de fapt
a întreba deopotrivă: „Cine este Dumnezeu?” şi: „Cine sunt eu, cine suntem noi,
oamenii, şi care este rostul nostru pe pământ?”. Caracterul fundamental al
acestei întrebări şi al răspunsului corect la ea este subliniat chiar de Mântuitorul.
El Însuşi ne adresează fiecăruia în parte această întrebare. Într-adevăr, Iisus
îi întreabă pe ucenicii Săi nu numai: „Cine zic oamenii că sunt Eu?”, ci şi:
„Dar voi, cine ziceţi că sunt?”. Fericindu-l pe Apostolul Petru pentru
mărturisirea: „Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu”, Domnul ne lasă
să înţelegem că de răspunsul la această întrebare depinde însăşi fericirea
noastră veşnică (Mt 16,13-17).
2. „Fiul lui David”. În prima Evanghelie a acestei Duminici, cei doi orbi cer
vindecarea de la Iisus, mărturisindu-L că este „Fiul lui David”. Ei strigau
după Iisus: „Miluieşte-ne pe noi, Fiule al lui David” (Mt 9,27; cf. Mt 20,30).
Mărturisirea aceasta era corectă, dar insuficientă. La iudei, „Fiul lui David”
era un titlu popular pentru Mesia. Iisus este Mesia; de aceea am zis că
mărturisirea orbilor era corectă. Dar, prin ceea ce este, El întrece speranţele
iudaice. În concepţia iudeilor, Mesia Cel aşteptat, Fiul lui David, cu toate
prerogativele şi darurile Sale, este totuşi numai un om. Din zicerile
Scripturii Vechi, ei nu descifrează taina dumnezeirii lui Mesia. De aceea,
deşi corectă, mărturisirea că Iisus este „Fiul lui David” este, în acelaşi timp,
insuficientă. Deşi este recunoscut ca „Fiul lui David” de unii dintre
contemporanii Săi, cum au fost orbii de care am amintit, sau femeia cananeiancă
(Mt 15,22), sau mulţimea la intrarea triumfală în Ierusalim (Mt 21,9.15),
totuşi niciodată în Sfintele Evanghelii Iisus nu foloseşte El Însuşi pentru
Sine acest titlu. Iar dacă Sfântul Matei foloseşte titlul de „Fiul lui David”
în chiar primul verset al Evangheliei sale – „Cartea neamului lui Iisus
Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam” (Mt 1,1) –, cu scopul evident de a
sublinia adevărul Întrupării, totuşi, conştient de insuficienţa acestui titlu
ca mărturisire hristologică, el nu-l mai foloseşte niciodată după aceea în
exprimările care-i sunt proprii, ci redă numai folosirea sa de către alţii, care
recunosc în Iisus pe Mesia Cel aşteptat, dar cărora nu li s-a revelat, ca lui
Petru, taina dumnezeirii Sale.
3. Iisus Hristos – Dumnezeu adevărat. În această Duminică se pomenesc
Sfinţii Părinţi de la Sinodul IV ecumenic. Trebuie să ştim că, în cea mai mare
măsură, Sinoadele ecumenice s-au ocupat tocmai de taina persoanei Mântuitorului.
Formulele aprobate de Sinoadele ecumenice au rămas ca unele dintre cele mai
adecvate mărturisiri despre Hristos.
Din faptul că Iisus S-a născut, a trăit pe pământ şi a murit
ca un om, unii au tras concluzia că Hristos este numai creatură, nu şi Dumnezeu
adevărat şi veşnic. Aşa au făcut încă unii eretici de la începuturile
Bisericii, pe care Sfântul Apostol Ioan nu ezită să-i numească „antihrişti” (I
In 2,18.22-23). Aşa va face mai târziu Arie, care susţinea că Fiul „nu este
împreună veşnic şi împreună necreat cu Tatăl”, ci că este „creat” şi că „nu era
înainte de generarea Sa”. Erezia lui Arie a dat naştere unei mari tulburări în
Biserica de la începutul veacului al IV-lea. Această erezie a fost condamnată
la Sinodul I ecumenic (Niceea, 325), care a şi formulat prima parte a Crezului,
prin care mărturisim până astăzi că Domnul nostru Iisus Hristos este „Fiul lui
Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii”; că
este „Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat” – o formulă cum nu se poate mai
fericită, propusă de Sfântul Atanasie cel Mare al Alexandriei; că este „născut,
iar nu făcut” – expresie crucială, care înseamnă că Hristos nu este creatură şi
care-şi are temeiul în mărturia Sfântului Ioan Teologul despre „Fiul Cel Unul
Născut”, singurul Fiu după fire al Tatălui (In 1,14.18; 3,16; I In 4,9); şi că
este „de o fiinţă cu Tatăl”, că, adică, posedă aceeaşi fire dumnezeiască.
Ereticii au obiectat că unele din aceste formule nu sunt biblice. Sfântul
Atanasie a răspuns că ele exprimă totuşi înţelesuri cuprinse cu claritate în
Sfânta Scriptură şi că sinodul a fost obligat să le adopte din pricina
evaziunilor arienilor (Epistola despre
hotărârile Sinodului de la Niceea, V, 18-24).
Astfel, Sinodul I ecumenic a stabilit în formule
neschimbabile că Hristos este Dumnezeu adevărat. Sinodul al II-lea ecumenic
(Constantinopol, 381) a formulat partea a doua a Crezului, completând
formularea de la Niceea cu învăţătura despre Duhul Sfânt şi despre Biserică.
Împotriva ereziei lui Macedonie, care nega deplina dumnezeire a Duhului Sfânt,
acest sinod învaţă că Duhul Sfânt „împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat
şi mărit”. Apare astfel deplin formulată dogma despre Sfânta Treime.
4. Fire și ipostas. Unii aveau însă nedumeriri în ce priveşte modul în care
Mântuitorul este în acelaşi timp Dumnezeu şi Om. Astfel, Nestorie, episcop de
Constantinopol, învăţa că în Hristos ar fi, de fapt, două persoane,
corespunzătoare celor două firi ale Sale, divină şi umană; persoana umană s-ar
fi zămislit şi s-ar fi născut din Fecioara Maria şi în această persoană umană
s-ar fi sălăşluit mai târziu, într-un fel oarecare, persoana dumnezeiască.
Criza a izbucnit atunci când nestorienii au tăgăduit în mod public Fecioarei
Maria titlul de „Născătoare de Dumnezeu” (în greceşte: Theotokos), în sensul că ea n-ar fi, de fapt, Mama lui Dumnezeu, ci
numai a lui Hristos (Hristotokos), cu care s-ar fi unit persoana Cuvântului lui
Dumnezeu. Sinodul al III-lea ecumenic (Efes, 431), condamnând nestorianismul,
a definit învăţătura despre unirea celor două firi în Persoana unică,
preexistentă întrupării, a Fiului şi a confirmat învăţătura Sfântului Chiril al
Alexandriei că Cel născut din Fecioara Maria era Fiul lui Dumnezeu în momentul
zămislirii şi al naşterii sale ca Om. Maica Domnului a născut, deci, un singur
ipostas în două firi, pe Dumnezeu Cel ce S-a întrupat. De aceea, ea este numită
pe drept „Născătoare de Dumnezeu”.
Am folosit termenii „fire” şi „ipostas”. Aceşti termeni au
fost folosiţi de Sfinţii Părinţi atât pentru dogma Sfintei Treimi cât şi pentru
dogma unirii dumnezeirii cu umanitatea în persoana unică a Mântuitorului. În
Sfânta Treime, aceeaşi fire (sau natură) dumnezeiască există în trei ipostasuri
(sau persoane); în Hristos, două firi (naturi) deosebite, dumnezeiască şi
omenească, sunt unite într-un singur ipostas, adică într-o singură persoană
(este ceea ce se numeşte „unirea ipostatică”).
5. Dogma de la Calcedon. Dogma unirii ipostatice a fost definită
la Sinodul al IV-lea ecumenic (Calcedon, 451). Acest sinod s-a ţinut împotriva
monofizitismului (de la expresia greacă monophysis,
care înseamnă „o singură fire”) lui Eutihie, care susţinea că Hristos nu are
decât o singură fire sau natură, cea dumnezeiască, care „a înghiţit” firea Sa
omenească. Sinodul a reafirmat cu claritate învățătura de totdeauna a Bisericii
că în Iisus Hristos există două firi depline, cea dumnezeiască şi cea
omenească, unite într-o singură persoană. Persoana (ipostasul) în care sunt
unite cele două firi este Persoana Cuvântului veşnic. Firea umană a lui Hristos
nu are ipostasul ei propriu, distinct, ci este asumată (enipostaziată) în
Persoana divină a Fiului.
Sfinţii Părinţi de la Calcedon mărturisesc pe „Unul şi
Acelaşi Hristos, Fiu, Domn, Unul-Născut, cunoscut în două firi, în chip
neamestecat, neschimbat, neîmpărţit, nedespărţit, deosebirea firilor nefiind
desfiinţată nicidecum din cauza unirii, ci păstrându-se mai degrabă însuşirea
fiecărei firi şi concurgând într-o persoană şi într-un ipostas, nu împărţit şi
divizat în două persoane, ci pe Unul şi Acelaşi Fiu, Unul-Născut,
Dumnezeu-Cuvântul, Domnul nostru Iisus Hristos” (am citat din formula aprobată
de Sinod, după Pr. prof. D. Stăniloae, Hristologia
sinoadelor, în rev. „Ortodoxia, XXVI, 1974, nr. 4, p. 574). Este demn de
notat caracterul apofatic al acestei formule, adică faptul că ea vorbeşte
despre unirea ipostatică mai mult prin negaţii decât prin afirmaţii.
Într-adevăr, unirea celor două firi este exprimată prin patru adverbe negative:
neamestecat, neschimbat, neîmpărţit şi nedespărţit. „Noi – zice un cunoscut
teolog ortodox – cunoaştem realitatea unirii celor două firi într-o singură
persoană, dar cum-ul acestei uniri rămâne pentru noi o taină întemeiată pe
distincţia-identitate de neînţeles a firii şi a persoanei” (Vladimir Lossky, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit,
trad. de Pr. V. Răducă, Ed. Anastasia, p. 173).
Dogma de la Calcedon – de fapt învăţătura dintotdeauna a
Bisericii, pe care o reafirmă cu tărie acest Sinod –, anume că Iisus Hristos
este Dumnezeu adevărat și Om adevărat, că, adică El este Dumnezeu-Omul (Theanthropos) rămâne pe totdeauna ca o
piatră de temelie a Bisericii creştine (cf. Mt 16, 18). Fără această învăţătură
fundamentală nu înţelegem nimic din taina Sfintei Scripturi; şi nu înţelegem
nimic din taina mântuirii.
Ne vom referi, pe scurt, la amândouă aceste aspecte.
6. Hristos Theanthropos
– cheia Scripturii. În ce priveşte primul aspect, trebuie să spunem ceva despre
exegeza hristologică a Scripturii. Adică despre interpretarea Sfintei Scripturi
din perspectiva divino-umanităţii (theanthropiei) lui Hristos. Pentru Tradiţia
dintotdeauna a Bisericii, Iisus Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, este
cheia Sfintei Scripturi. El este ascuns peste tot în Scriptură, El este
„comoara ascunsă în ţarină” (Sfântul Irineu). Nu au nici o şansă de a înţelege
Scripturile cei ce nu posedă adevărata cunoaştere a lui Hristos Dumnezeu-Omul.
Astfel, de pildă, lipsit de această cunoaştere, ereticul Marcion (sec. II)
lepăda Vechiul Testament; în schimb, prin interpretarea lor hristologică,
Sfinţii Părinţi au putut valorifica integral Vechiul Testament ca Sfântă
Scriptură creştină.
În epoca noastră, exegeza biblică apuseană este profund
marcată de schimbarea fundamentală operată în hristologie de o „teologie” care
nu-şi mai merită numele. Plecând de la presupoziţii filozofice care nu mai lasă
nici un loc ideii de inspiraţie biblică şi supranaturalului, exegeza aşa-zisă
independentă îşi propune căutarea unui „Iisus al istoriei”, profesând ceea ce
s-ar putea numi o hristologie antropologică sau o „hristologie de jos” (în
engleză: „Christology from below”), care nu este, de fapt, decât o
„Iisusologie” (cf. Jürgen Moltmann, The
Way of Jesus Christ. Christology in Messianic Dimensions, London, 1990, p.
55 şi urm.). Aceasta este cu totul altceva decât hristologia tradiţională a
Întrupării. Iisus nu mai este Dumnezeu-Omul; El nu este decât un om al lui
Dumnezeu.
Este însă absolut clar că autorii scrierilor Noului Testament
cred că Iisus Hristos este deopotrivă Dumnezeu şi Om. Iar această taină a
divino-umanităţii Mântuitorului lumii este întrevăzută încă în profeţiile
mesianice ale Vechiului Testament. Cum ar putea înţelege cineva Scriptura
situându-se a priori pe o poziţie contrară celei a autorilor Scripturii (şi,
bineînţeles, contrară Autorului ei divin, Duhului Sfânt)?
Din perspectiva hristologiei theanthropice, Sfinţii Părinţi
au valorificat textele Scripturii prin referirea la una sau la cealaltă dintre
cele două firi sau la unirea lor în persoana unică a lui Hristos. Astfel, de
pildă, Sfântul Atanasie cel Mare zice că exegetul, asemenea unui zaraf
(schimbător de bani) onest, trebuie să privească atent fiecare text biblic
despre Hristos, pentru a-şi da seama dacă se referă la omenitatea Sa, la
dumnezeirea Sa sau la raporturile dintre cele două firi. „Cel care prezintă
lucrurile privind dumnezeirea Sa nu ignoră pe cele care ţin de venirea Sa în
trup; dar, discernând pe fiecare, ca un zaraf priceput şi încercat, el va merge
pe calea cea dreaptă a evlaviei; astfel, atunci când vorbeşte de plânsul Său,
el ştie că Domnul, făcându-Se Om, în timp ce-Şi arată omenitatea prin plâns, ca
Dumnezeu îl învie pe Lazăr” (Sfântul Atanasie cel Mare, Despre părerea lui Dionisie, cap. 9).
Sfântul Grigorie de Nazianz se face un astfel de „zaraf
priceput” atunci când explică aparentele contradicţii ale afirmaţiilor biblice
despre Hristos prin întrepătrunderea celor două firi:
„El a flămânzit, dar a săturat mii de oameni…
S-a ostenit, dar este odihna celor osteniţi…
A fost îngreuiat de somn,
dar a umblat uşor pe mare…
Se roagă, dar ascultă
rugăciunile.
Plânge, dar face să înceteze
plânsul.
Întreabă unde l-au pus pe
Lazăr, pentru că era Om; dar îl învie pe Lazăr, pentru că era Dumnezeu.
Este vândut, şi încă pe
nimic – pe numai treizeci de arginţi; dar răscumpără lumea…
Ca o oaie spre junghiere S-a
adus, dar este Păstorul lui Israel, şi acum al lumii întregi.
Este ca un Miel fără de
glas, şi totuşi este Cuvântul…
Este… rănit, dar vindecă
toată neputinţa…
Moare, dar dă viaţa…” (Cuvântări, XXIX, 20).
Sfântul Ioan Damaschin, în
tratatul său Despre credinţa ortodoxă
(Dogmatica), într‑un întreg capitol (cartea a patra, cap. XVIII), ne oferă un
rezumat foarte clar al manierei în care scriitorii patristici au încercat să
distingă felurile biblice de a vorbi despre Hristos (trad. de Pr. D. Fecioru,
ed. a III-a, Editura Scripta, Bucureşti, 1993, p. 182-188).
7. Iisus Hristos Theanthropos
și taina mântuirii omului. În ce priveşte al doilea aspect, din perspectiva amintitei
„Iisusologii”, mântuirea nu mai este considerată ca fiind îndumnezeirea omului
(cum ar putea îndumnezei un Iisus care nu este Dumnezeu?); ea este văzută în
identitatea lăuntrică a fiinţei umane (divizată şi devenită străină sieşi), o
identitate interioară care-i va da posibilitatea de a ajunge la o umanitate
morală.
Cu totul alta este
învăţătura biblică despre mântuire. Însuşi termenul „mântuire” arată că este
vorba de izbăvirea de ceva rău. Acest rău este căderea lui Adam din comuniunea
cu Creatorul. Natura căzută a omului trebuia restaurată. Aceasta a făcut-o Fiul
lui Dumnezeu prin coborârea Sa la noi şi prin asumarea firii noastre umane.
Întreita stavilă ce ne desparte de Dumnezeu – moarte, păcat, fire –, cu
neputinţă de trecut pentru oameni, va fi străbătută de Dumnezeu în ordinea
inversă, începând prin unirea firilor despărţite şi sfârşind prin biruinţa
asupra morţii. Nicolae Cabasila, un mare teolog ortodox din sec. al XIV-lea,
zice: „Oamenilor despărţiţi de Dumnezeu printr-o întreită stavilă – firea,
păcatul şi moartea – Domnul le-a dat să-L aibă din plin şi să se unească
numaidecât cu El, prin faptul că El a înlăturat una câte una orice piedică: pe
cea a firii, prin întruparea Sa; pe cea a păcatului, prin moartea Sa; pe a
morţii; prin învierea Sa” (Despre viaţa
în Hristos, citat după Vl. Lossky, op.
cit., p. 166).
Iubiţii mei fraţi, multe
rătăciri şi mulţi „antihrişti” sunt astăzi în lume. În numele unei libertăţi
greşit înţelese, a unei libertăţi care este, de fapt, a păcatului, sunt astăzi
foarte mulţi creştinii care leapădă învăţătura Sfinţilor Părinţi şi a Sfintelor
Sinoade. Mulţi calcă în picioare învăţătura Sinodului al IV‑lea ecumenic de la
Calcedon. Se poate vorbi chiar de o puternică tendinţă actuală de
„decalcedonizare” a Creştinismului.
Să
stăm neclintiţi pe piatra cea tare a credinţei, aşa cum ne-au predat-o Sfinţii
Apostoli şi Sfinţii Părinţi! Să rămânem statornici în Biserica sfântă şi
dumnezeiască a celor şapte Sinoade ecumenice, dispreţuită de cei nevrednici,
dar iubită de Domnul şi Mântuitorul ei! Făcând aşa, vom fi şi noi întemeiaţi pe
„piatra” de neînfrânt a credinţei apostolice. Şi, ca lui Petru odinioară, Duhul
Tatălui ne va inspira mereu răspunsul cel mântuitor al credinței că Iisus este
„Hristosul, Fiul Dumnezeului Celui viu”.
Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc
LUMINA EVANGHELIEI / Exegeze la Evangheliile duminicale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!