† A N D R E I
Arhiepiscopul Alba Iuliei
Sfântul Ioan Damaschinul ne îndeamnă să batem la
poarta „Paradisului preafrumos al Scripturilor”.
Ce legătură are această sintagmă cu omul duhovnicesc
vom vedea imediat. Omul duhovnicesc, aşa cum am mai amintit, este în stare să
pătrundă Sfintele Scripturi, în înţelesul lor tainic.
Ne aducem aminte că în
perioada creştinismului primar unul dintre cei mai vestiţi părinţi nevoitori
era Sfântul Antonie cel Mare. Cu nedumeririle, cu întrebările, cu neliniştile
lor îl abordau atât ucenicii, cât şi credincioşii veniţi de departe. Într-o
bună zi, cineva i-a pus o întrebare din cartea Leviticului. O întrebare grea,
legată de un text, text pe care nu-l înţelegea nici Sfântul Antonie cel Mare.
Şi atunci ce a făcut?
Ne relatează ucenicul său, Ava Ammona, că a ieşit Sfântul
Antonie în pustie. Şi Ava Ammona a mers tiptil pe urmele lui. Sfântul Antonie,
când s-a văzut singur, a întins mâinile la cer şi a zis: „Doamne, trimite-l pe
Moise să-mi tâlcuiască acest verset, pentru că el l-a scris prin inspiraţie de
la Tine. Trimite-l pe Moise!” Şi Ava Ammona a auzit glasul, nu l-a înţeles, dar
a auzit glasul lui Moise care îi tâlcuia Sfântului Antonie cel Mare
Scripturile.[1]
Omul
duhovnicesc are deci posibilitatea să pătrundă înţelesul Scripturilor. Şi de
aceea ne vom ocupa tocmai de importanţa citirii, pătrunderii şi nutririi cu
cuvântul Scripturilor, al Scripturilor numite “Paradis prea frumos” de către Sfântul Ioan Damaschinul.
Nu
este pentru omul credincios doar un exerciţiu frumos, nu este nici doar o cale
de a se îmbogăţi din punctul de vedere al cunoştinţelor, ci, omul citind
Scripturile, se nutreşte. Trăim într-o
lume pragmatică. Din orice demers omul doreşte să câştige. Cel mai mare câştig,
referitor la formarea lui duhovnicească, îl are omul citind Sfânta Scriptură.
Mântuitorul, în
Evanghelia de la Matei, ne spune aşa: „Nu
numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui
Dumnezeu”.[2]
Sfânta Scriptură cuprinde cuvintele ieşite din gura lui Dumnezeu. Dumnezeu a
revelat, a descoperit Sfânta Scriptură.
Ne spune Sfântul Apostol
Pavel în a doua Epistolă către Timotei: „Toată
Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos spre învăţătură, spre
mustrare, spre îndreptare, spre înţelepţirea cea întru dreptate”.[3]
Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu. Şi atunci, în mod logic, mergând pe
acest fir, omul citind Scripturile îl cunoaşte pe Dumnezeu. Dumnezeu ni se
descoperă prin Scripturi. Nu numai prin Scripturi, ci şi prin Sfânta Tradiţie
şi prin firea înconjurătoare.
Domnul
Iisus Hristos într-o dispută cu fariseii, în Evanghelia de la Ioan, zice aşa: „Cercetaţi Scripturile că socotiţi că în ele
aveţi viaţă veşnică. Şi acelea sunt care mărturisesc despre Mine”.[4]
Scripturile mărturisesc despre Domnul Hristos, iar Domnul Hristos mărturiseşte
despre Tatăl, despre Dumnezeu Tatăl şi toată această lucrare se face „în” Duhul
Sfânt.
La începutul Epistolei
către Evrei ne spune Sfântul Apostol Pavel lucrul următor, care încă o dată ne
convinge de faptul că Scripturile sunt Paradisul preafrumos, sunt Paradisul cel
dumnezeiesc: „După ce Dumnezeu odinioară,
în multe rânduri şi-n multe chipuri, a vorbit părinţilor noştri prin proroci,
în zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul, pe care L-a pus
moştenitor a toate şi prin care a făcut şi veacurile”.[5]
Ceea ce ne-a grăit nouă
Dumnezeu prin Fiul este cuprins în Cartea Cărţilor, este cuprins în Sfânta
Scriptură, paradisul preafrumos în care găsim nutremânt sufletesc.
Folosul citirii
Scripturilor ni-l arată Sfântul Ioan Damaschinul: ”Întocmai ca un copac sădit la izvoarele apelor, tot astfel şi sufletul
udat cu dumnezeiasca Scriptură se îngraşă şi dă rod copt, credinţa ortodoxă. Se împodobeşte cu frunze
întotdeauna verzi, adică cu fapte plăcute lui Dumnezeu. Prin Sfintele Scripturi
suntem îndreptaţi spre virtute în contemplaţie netulburată.
În ele
găsim îndemn spre orice fel de virtute şi îndepărtare de la toată răutatea.
Dacă suntem iubitori de învăţătură, vom fi şi cu multă învăţătură, căci prin
silinţă, prin osteneală şi prin harul lui Dumnezeu, se duc la bun sfârşit
toate. Cel care cere, primeşte. Cel care caută, găseşte şi celui care bate, i
se va deschide. Să batem deci la Paradisul preafrumos al Scripturilor; la
Paradisul cel cu bun miros; cel prea dulce; cel preafrumos; Cel ce răsună la
urechile noastre cu tot felul de cântări ale păsărilor spirituale purtătoare de
Dumnezeu; Cel care se atinge de inima noastră care o mângâie când este
întristată; O potoleşte când este mâniată şi o umple de o bucurie veşnică care
ne înalţă mintea pe spatele strălucitor ca aurul şi prea luminat al porumbiţei
dumnezeieşti şi o suie cu aripile prea strălucitoare către Fiul Unul născut şi
moştenitorul, săditorul viei celei spirituale şi prin El o duce la Tatăl
Luminilor.
Să nu
batem superficial, ci mai de grabă cu osârdie şi cu stăruinţă. Să nu trândăvim
de a bate, căci în chipul acesta ni se va deschide. Dacă citim o dată, de două
ori şi nu înţelegem ceea ce citim, să nu trândăvim, ci să stăruim, să medităm,
să întrebăm. Căci spune Scriptura: întreabă pe tatăl tău, şi-ţi va vesti şi pe
bătrânii tăi, şi-ţi vor spune.
Cunoştinţa
nu este a tuturora. Să scoatem din izvorul paradisului apă veşnic curgătoare şi
preacurată, care saltă spre viaţă. Să ne veselim să ne desfătăm fără saţ, căci
are un har nesfârşit”.[6]
Din acest citat reţinem o expresie: cunoştinţa
nu este a tuturora. Sfântul Ioan Damaschinul ne îndeamnă să citim Scripturile,
să batem la Paradisul cel preafrumos al Scripturilor. Scriptura ne mângâie
sufletul, ni-l înveseleşte, ea fiind, aşa cum ne spune Mântuitorul, hrană. Dar cunoştinţa
nu este a tuturora. Noi păcătoşi fiind, încă nepurificaţi de răutăţi, nu suntem
în măsură să pătrundem Scripturile, aşa cum, de exemplu, le pătrundea Sfântul
Antonie cel Mare, vorbind cu Moise, datorită sfinţeniei sale sufleteşti.
Nu numai Sfântul Ioan
Damaschinul ne spune că nu este a tuturor cunoştinţa. Noi păcătoşii trebuie să
ne călăuzim după scrierile Sfinţilor Părinţi, să-i întrebăm pe ei. Să-i
întrebăm, de asemenea, pe duhovnicii noştri, atunci când ne încurcăm citind
Scripturile.
Sfântul
Petru, în acest sens, are în a doua Epistolă o povaţă valabilă până la
sfârşitul veacurilor: ”Aceasta ştiind mai
dinainte, că nici o prorocie a Scripturii nu se tâlcuieşte după socotinţa
fiecăruia, pentru că niciodată proorocia nu s-a făcut din voia omului, ci
oamenii cei sfinţi ai lui Dumnezeu au grăit purtaţi fiind de Duhul Sfânt”.[7]
Dacă
Scripturile li s-au descoperit oamenilor sfinţi ai lui Dumnezeu, dacă oamenii
sfinţi ai lui Dumnezeu, purtaţi fiind de Duhul Sfânt, au grăit, atunci tot
oamenii sfinţi sunt în stare să le tâlcuiască, să le înţeleagă, să le
desluşească credincioşilor înţelesul profund al Scripturilor.
Tot omul, tot creştinul,
are la îndemână paradisul preafrumos al Scripturilor. Trebuie să bată la poarta
lui, să intre în Paradisul acesta, să se nutrească cu cuvântul Scripturii. Dar
atunci când îşi dă seama că nu înţelege, cunoştinţa nefiind a tuturora, trebuie
să întrebe. Trebuie să se lase călăuzit de oamenii sfinţi ai lui Dumnezeu.
Şi
ce se întâmplă totuşi dacă nu întreabă? Vedem foarte bine ce se întâmplă, în
lumea în care trăim: omul păcătos tâlcuieşte Scriptura după mintea lui, o
înţelege eronat, şi în felul acesta s-au născut şi se nasc sectele religioase;
o foarte mare puzderie de secte religioase.
Referitor
la Sfânta Scriptură şi-au spus părerea oamenii autorizaţi. Ne vom opri asupra
unui citat dintr-o carte scrisă de părintele Ilarion Felea, carte ce se
intitulează „Religia iubirii”. Este
cunoscut faptul că părintele Ilarion Felea a fost un mare teolog din perioada
interbelică care a murit mărturisindu-L pe Hristos în temniţa de la Aiud. El,
printre alte cărţi, a scris şi această carte,
„Religia iubirii”, închinată
religiei creştine.
Din capitolul intitulat „Biblia”, cităm
câteva fraze: “Sunt trei cărţi pe
care este dator să le citească şi să le mediteze fiecare om: «Cartea naturii»,
«Cartea sufletului» şi «Cartea vieţii» care
este Biblia. În toate se descoperă înţelepciunea, pronia, bunătatea şi iubirea
lui Dumnezeu, dar mai ales în Biblie, în dumnezeiasca Scriptură. Între toate cărţile
omenirii Biblia ocupă un loc unic, o poziţie excepţională. Biblia este CARTEA,
Cartea prin excelenţă, Cartea cărţilor, cartea sfântă, Sfânta Scriptură, cartea
vieţii, cartea luminii, cartea mântuirii, cartea înţelepciunii eterne, cartea
inspirată de Dumnezeu. E cartea cea mai citită, cea mai studiată şi cea mai
răspândită, cartea cea mai populară dintre toate cărţile omenirii, cartea celei
mai avansate culturi, cartea din care sorb oamenii elixirul vieţii, băutura
nemuririi, înţelepciunea divină. E tradusă şi tâlcuită în mii de limbi, e
tipărită în mii şi milioane de exemplare.
S-au scris nenumărate poezii frumoase, dar poezia
psalmilor e neîntrecută; s-au scris multe cărţi de filozofie, dar cărţile de
înţelepciune ale Bibliei sunt neîntrecute; s-au scris biografii alese, dar
Evangheliile sunt neîntrecute; s-au scris parabole şi cuvântări celebre dar
cele ale Mântuitorului sunt neîntrecute”.[8]
Ne-am oprit deci la o metaforă: Paradisul cel preafrumos al Scripturilor. Ne-am
exprimat întrucât Sfântul Ioan Damaschinul, vrând să ne convingă cât de
importante sunt Sfintele Scripturi pentru noi şi lecturarea lor, zice aşa: „Să batem la Paradisul preafrumos al
Scripturilor, la Paradisul cel cu bun miros, cel prea dulce, cel frumos, cel ce
răsună la urechile noastre cu tot felul de cântări, cel care ne atinge inima,
care o mângâie când este întristată, o potoleşte când este mâniată şi o umple
de o bucurie veşnică”.[9]
Nu numai Sfântul Ioan
Damaschinul sublinia importanţa Sfintelor Scripturi pentru noi, importanţa
lecturării Scripturilor, ci toate spiritele alese, toţi oamenii deosebiţi au
subliniat acest adevăr. Iată, unul dintre reprezentanţii de marcă ai culturii
româneşti din perioada interbelică, Simion Mehedinţi, ne-a lăsat o lucrare
intitulată Creştinismul românesc. În
această lucrare, spune la un moment dat un adevăr pe care îl vom repeta mereu: „Un popor, ca şi orice om în parte, atâta
preţuieşte cât a înţeles din Evanghelie şi cât poate să urmeze învăţăturii lui
Iisus”.[10]
Noi atâta preţuim cât am
înţeles şi cât punem în practică din învăţătura lui Iisus. Ca să putem pune în
practică învăţătura lui Iisus trebuie să o şi cunoaştem, de aceea ne-am propus
să analizăm, din Evanghelia după Matei, „Predica de pe Munte”.
Un sceptic şi-ar putea pune
întrebarea: dar e absolut necesară cunoaşterea Evangheliei lui Hristos,
cunoaşterea Scripturilor? Pentru noi, oameni păcătoşi, e absolut necesară
cunoaşterea Scripturilor. Oamenii sfinţi, oamenii care au depăşit toate
neputinţele firii, oamenii care au ajuns într-o legătură intimă cu Dumnezeu,
cei ce vorbesc cu Dumnezeu “faţă către faţă”, nu mai au nevoie de Scripturi. Nu
vom mai avea nici noi nevoie de Sfânta Scriptură în viaţa de dincolo, pentru că
Domnul Hristos în mod evident va fi de faţă şi vom vorbi cu El. Dar, până
atunci, încă pe cale fiind şi încă luptându-ne cu patimile, avem nevoie de
Sfintele Scripturi.
În
acest sens se exprimă şi Sfântul Ioan Gură de Aur: „Ar fi trebuit să n-avem nevoie de ajutorul Sfintelor Scripturi, ci să
avem o viaţă atât de curată încât harul Duhului să ţină locul Scripturilor în
sufletele noastre. Şi după cum Sfintele Scripturi sunt scrise cu cerneală, tot
aşa ar fi trebuit ca şi inimile noastre să fi fost scrise cu Duhul cel Sfânt.
Dar, pentru că am îndepărtat Harul acesta, haideţi să pornim pe o nouă cale ca
să-l dobândim iarăşi. Prima cale era negreşit cea mai bună şi Dumnezeu a arătat
aceasta şi prin spusele Sale şi prin faptele Sale. Dumnezeu n-a vorbit prin
scrieri cu Noe, cu Avraam şi cu urmaşii Lui, cu Iov şi cu Moise, ci a vorbit cu
ei faţă către faţă pentru că a găsit curat sufletul lor. Când însă întregul
popor a căzut în păcate grele, atunci da, atunci a fost nevoie de scrieri de
table, de însemnarea în scris a tuturor faptelor şi cuvintelor lui Dumnezeu. Şi
vom vedea că acelaşi lucru s-a petrecut nu numai pe vremea sfinţilor din
Vechiul Testament, ci şi pe vremea sfinţilor din Noul Testament. Dumnezeu n-a
dat ceva scris apostolilor, ci în loc de scrieri le-a făgăduit că le va da
harul Duhului Sfânt, zicând: Acela vă
va aduce aminte de toate”. [11]
[1] Pentru Avva Antonie 28, Pateric, Alba Iulia, 1990, p.12
[2] Matei 4, 4
[3] 2 Timotei 3, 16
[4] Ioan 5, 39
[5] Evrei, 1, 1-2
[6] Sf. Ioan Damaschin, op. cit., p.181
[7] 2 Petru, 20, 21
[8] Ilarion Felea, Religia Iubirii, Arad, 1946, p.347
[9] Sf. Ioan Damaschinul, Ibidem
[10] Simion Mehedinţi, Creştinismul Românesc, Anastasia, 1995,
p.23
din "MORALA ÎMPĂRĂŢIEI "
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!