Această ectenie, se adresează celor nebotezaţi, care deşi au primit adevărul de credinţă al
Bisericii, au făcut aceasta doar la nivel intelectual, fără a fi mădulare vii ale acesteia. În privinţa
conţinutului, ectenia este foarte importantă, întrucât surprinde câteva aspecte dogmatice privitoare
la rânduiala catehumenatului şi la Taina Sfântului Botez. La început, cei chemaţi sunt îndemnaţi
la rugăciune. Apoi sunt pomeniţi cei credincioşi, cei ce sunt deja membrii ai Bisericii: “Cei
credincioşi pentru cei chemaţi să ne rugăm, ca Domnul să-i miluiască pe dânşii. Să-i înveţe
cuvântul adevărului. Să le descopere Evanghelia dreptăţii. Să-i unească… cu Sfânta Sa
sobornicească şi apostolească Biserică”.
Această cerere a ecteniei nu face altceva decât să
exprime deplina comuniune, comuniune ce se exprimă nu numai în legătură cu cei botezaţi, ci şi
cu cei ce intenţionează să facă acest lucru. Este rugăciunea celor credincioşi pentru convertirea şi
mântuirea tuturor celor ce au cunoştinţă de “Cuvântul Vieţii”. Ectenia aceasta exprimă un
adevărat proces lăuntric, o colaborare reciprocă între voinţa omului şi harul lui Dumnezeu.
Dumnezeu e rugat să-i miluiască, învăţându-i cuvântul adevărului. Şi cum poate Dumnezeu să-i
înveţe, decât descoperindu-le Evanghelia dreptăţii? Este scos în evidenţă acum caracterul
revelatoriu al credinţei creştine. Credinţa e darul lui Dumnezeu, concretizat în revelaţia naturală,
dar mai ales în cea supranaturală dăruită nouă în Evanghelie. Dumnezeu dăruieşte totul, omul
doar se deschide, dându-şi acordul voinţei sale. Şi aşa, el se integrează în organismul viu al
Bisericii prin Botez, devenind viu şi lucrător în cadrul acesteia. Continuând ectenia, preotul zice:
“cei chemaţi, capetele voastre Domnului să le plecaţi”. Gestul acesta al plecării capetelor e gestul
prin care se manifestă conştiinţa că cel chemat are trebuinţă de darurile de sus ale lui Dumnezeu
şi că în parte, nu e nici el în afară cu totul de mila lui Dumnezeu şi de împărtăşirea de darurile
Lui, chiar dacă nu este încă botezat.” (Pr. Dumitru Stăniloae, Spiritualitate şi comuniune…, p.
211. Rugăciunea plecării capetelor celor chemaţi, după ce exprimă din nou lucrarea mântuirii
neamului omenesc prin jertfa lui Iisus Hristos, cere lui Dumnezeu: “caută spre robii tăi cei
chemaţi… şi-i învredniceşte pe dânşii, la vremea potrivită la baia naşterii celei de-a doua, de
iertarea păcatelor şi de veşmântul nestricăciunii, uneşte-i pe dânşii cu Biserica Ta şi numără-i pe
dânşii cu turma Ta cea aleasă” (Liturghier, p. 121). Rugăciunea aceasta exprimă o adevărată
teologie a Botezului. Taina Sfântului Botez apare ca naştere de-a doua, conform cuvintelor
Mântuitorul (Ioan 5, 16), aducând după sine ca primă consecinţă ştergerea păcatelor, atât a celui
strămoşesc cât şi a celor personale. Botezul ne face făpturi noi, ne îmbracă în “veşmântul nestricăciunii” şi ne dă dreptul de a deveni membrii ai Bisericii. Ectenia se încheie cu expedierea
din Biserică a celor chemaţi, pentru că de acum înainte se va desfăşura “Taina celor credincioşi”:
“catehumenii sunt trimişi şi credincioşii reţinuţi, căci acest moment descoperă sfârşitul veacurilor.
Cel ce rămâne, se pregăteşte pentru prezentarea la judecată” – zice Paul Evdokimov (Paul
Evdokimov, Rugăciunea în Biserica de Răsărit, p. 178).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!