Răspunde adevărului istoric apărarea
curajoasă a credinţei ortodoxe de către sfânt în ambientul ostil şi
păgân al vremii. Episodul apărării credinţei ortodoxe de către Nicolae
în faţa tuturor ierarhilor adunaţi la Sinodul I Ecumenic este bine
cunoscut. Mărturia lui Eustratie de Constantinopol în favoarea acestei
afirmaţii este importantă. Criticul german Gustav Anrich acceptă aceste
informaţii, găsind-o în Vita per Michelem. O informaţie
interesantă aflăm la istoricul bizantin Teodor Lectorul, care a citat
lista celor 318 părinţi participanţi la Sinodul I ecumenic de la Niceea
pe Nicolae de Mira. Cu toate că unii cercetători cred că oraşul Mira era
în secolul al IV-lea prea mic pentru a fi sediu episcopal, totuşi
această mărturie este de o importanţă deosebită.
Cea mai mare erezie a vremii era
arianismul, dezvoltat de Arius (Arie), un preot din Alexandria, care cu
argumente raţionaliste, nega dumnezeirea Fiului şi deci mântuirea omului
prin Hristos. El apela la firea credulă a oamenilor simpli, întrebând
femeile gravide: „Fiul vostru exista înainte de a fi zămislit?” ca
presupusă dovadă a naturii create, şi deci nemântuitoare a Fiului, care
era văzut ca o Creatură de prim rang a Tatălui.
Sf. Metodiu, Patriarhul
Constantinopolului (+847) afirmă că „graţie învăţăturii neobosite a
Sfântului Nicolae, singură Mitropolia de Mira a rămas neatinsă de
mirosul greu al ereziei ariene, pe care sfântul a respins-o ca pe o
otravă (venin) aducătoare de moarte”.
Părinţii Bisericii, văzând că erezia
ariană nu se stinge, ba mai mult se împrăştie în toată lumea creştină,
contaminând întreaga comunitate şi despărţind pe credincioşi, au hotărât
convocarea unui Sinod ecumenic (universal) în care să se tranşeze
disputa doctrinară dintre adepţii lui Arius şi cei ai Sfântului
Alexandru al Alexandriei împreună cu diaconul Atanasie. Nu putem afirma
că exista o legătura de prietenie între Nicolae şi Atanasie, atâta timp
cât în scrisorile pe care Atanasie le-a trimis prefectului imperial
Avlavius nu se pomeneşte nimic despre aceasta . Dimpotrivă aflăm de la
istoricii păgâni Zosimos şi Eunapius despre părerea rea pe care Nicolae o
avea faţă de acest prefect, vestit prin imoralitatea sa.
Neconfundând părerea personală cu
susţinerea adevăratei credinţe, Sfântul Nicolae a apărat doctrina
ortodoxă care susţine dumnezeirea Fiului, consubstanţialitatea Fiului cu
Tatăl („de o fiinţă cu Tatăl”[1]) şi naşterea Fiului din Tatăl „mai
înainte de veci”.
Sfântul Împărat Constantin a convocat
Sinodul ecumenic de la Niceea, în 325. Sfântul Ierarh Nicolae a
participat şi el, ca arhipăstor al cetăţii Mira. Văzând că Arius nu
încetează de a susţine aberaţiile sale raţionaliste, deşi era convins
din toate părţile de episcopii ortodocşi, Nicolae – după unii aghiografi
– s-a mâniat şi ridicându-se asupra lui Arius, i-a dat acestuia o
palmă. Acest gest de mânie în prezenţa Împăratului nu putea rămâne fără
rezultat. Constantin cel Mare a poruncit imediat ca Nicolae să fie
aruncat în temniţă, după ce l-a dezbrăcat de însemnele episcopale. Însă,
noaptea, Mântuitorul Iisus Hristos şi Maica Sau au apărut în vedenie şi
i-au dat înapoi episcopului întemniţat Evanghelia şi omoforul
episcopal.
Caracterul incandescent şi râvnitor al
Sfântului Nicolae s-a vădit în disputa sa cu Arie. Impulsivitatea sa era
răspunsul sfinţeniei sale şi al iubirii sale infinite faţă de cei
săraci şi îndureraţi, al revoltei faţă de răutatea şi indiferenţa
autorităţilor politice, dar şi apărarea până la martiriu a credinţei în
Hristos.
Ierarhul era aprig cu cei păcătoşi, iar
incandescenţa iubirii sale pentru toţi oamenii se manifesta prin lipsa
lui compromis faţă de nedreptăţile vremii. Sfântul ura păcatul şi iubea
pe păcătos, aşa încât nimic nu i se părea prea mult sau prea puţin
pentru îndreptarea unui suflet pierdut. Şi aceasta pentru că ştia prin
harul lui Dumnezeu despre valoare infinită a persoanei umane unice, pe
care nimic în cer şi pe pământ nu o mai poate repeta.
Mânia sfântă a ierarhului Nicolae nu era
decât expresia iubirii sale mistuitoare pentru Hristos, sădit în inima
sa prin milostenie şi rugăciune: „Râvna casei Tale mă mistuie” (Psalmul
68,11; Ioan 2,17). Sf. Andrei Criteanul insistă asupra naturii sale de
făcător de pace, de iertător şi povăţuitor al tuturor creştinilor, fără
deosebire de rangul social, cărora cu sinceritate le spunea adevărul
despre ei înşişi şi mai ales despre ceea ce ei ar trebui să fie. Pe
Teognide, căzut în erezia marcionită, l-a sfătuit faţă către faţă şi
prin multe scrisori care nu ni s-au păstrat, până ce acesta a revenit la
albia mântuitoare a ortodoxiei.
Absenţa numelui Sf. Nicolae din listele
Sinodului nu trebuie să ne mire, de vreme ce chiar Sfântul Pafnutie,
unul dintre protagoniştii dezbaterilor despre posibilul celibat al
preoţilor (despre care vorbeşte Socrates în Istoria Bisericească 1,11)
nu este nici el menţionat în ele. Prezenţa lui Nicolae la Sinod este
însă afirmată de Teodor Lectorul, un scriitor bizantin care a compus o
Istorie tripartită (515, AD), bazată pe documentele istorice ale lui
Socrates, Sozomen şi Teodoret, dar şi pe arhivele din Constantinopol. În
această listă, Sfântul Nicolae Arhiepiscopul de Mira, apare la numărul
151.
Din cartea „Sfântul Ierarh Nicolae – mirul iubirii lui Hristos”
Ed. Pars Pro Toto
Iaşi, 2007
Diac. Dr. Ioan Valentin Istrati
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!