Daţi-le voi să mănânce!”.
Cuvintele din titlu aparţin Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi au
fost rostite cu prilejul înmulţirii pâinilor în pustie, eveniment
relatat de Sfântul Evanghelist Matei (14, 14-22), minune amintită în
fiecare an în duminica a 8-a după Rusalii.
Am ales-o spre duhovnicească zăbovire, în intenţia de a invita pe
toţi ascultătorii noştri să mediteze la unul din mesajele ei, pe care-l
socotim cel mai aproape de realităţile cotidiene, acela al datoriei
creştine de a hrăni spiritual şi material pe toţi cei înfometaţi cu
sufletul şi cu trupul.
Pentru o înţelegere limpede va fi nevoie, desigur, de recitirea celor nouă versete ale Evangheliei... .
Amintim faptul că într-una din zile, aflându-se lângă Marea Galileii,
Iisus vorbea unei mari mulţimi de bărbaţi, femei şi copii, de faţă
fiind şi ucenicii, săvârşind şi vindecări pentru bolnavii aduşi acolo.
Cuvântul Său a fost atât de fascinant, prezenţa Sa atât de plăcută şi
binefăcătoare, încât cei de faţă n-au realizat că ziua trecuse şi că
seara era aproape, uitând de casă, de mâncare, de orice altă grijă.
Singura grijă era să audă fiecare cuvânt rostit de Mântuitorul şi să
fie lângă El, cât mai aproape posibil. Sesizând într-un sfârşit că
soarele cobora spre asfinţit, ucenicii I-au zis: „Locul este pustiu şi
iată că vremea a trecut; dă drumul mulţimilor ca să se ducă prin sate
să-şi cumpere mâncare”. Răspunsul Mântuitorului i-a surprins, însă, pe
ucenici: „Nu trebuie să se ducă; daţi-le voi să mănânce!”.
I-a surprins, pentru că ei nu aveau altceva de mâncare decât cinci
pâini şi doi peşti, iar cei care trebuiau ospătaţi numărau „cinci mii de
bărbaţi, afară de femei şi copii”, ceea ce înseamnă că puteau fi peste
zece mii de guri.
Evanghelistul descrie, mai departe, minunea săvârşită: înmulţirea
pâinilor şi a peştilor, săturarea tuturor celor de faţă şi strângerea a
douăsprezece coşuri cu firimituri (douăsprezece coşuri purtate apoi de
apostoli ca mărturie a minunii, zice Sfântul Ioan Gură de Aur).
Să reţinem, în chip deosebit, că după ce Iisus a înmulţit pâinile şi
peştii, ucenicii au fost cei care le-au împărţit mulţimilor. Din mâna
lor au primit hrana care i-a săturat, împlinindu-se, astfel, porunca
„Daţi-le voi să mănânce!”.
Ca şi în alte cazuri, nu trebuie să vedem în această minune doar o
rezolvare de moment a unei trebuinţe oarecare. Înmulţirea pâinilor are
sens euharistic, anticipând, astfel, Sfânta şi Marea Taină a
Euharistiei.
Să ne amintim că la Cina cea de Taină, Mântuitorul a făcut aceleaşi
gesturi liturgice: a luat pâinea, a mulţumit, a binecuvântat, a frânt-o
şi a dat-o ucenicilor.
Din dorinţa de a adânci acest înţeles euharistic al înmulţirii
pâinilor apelăm la Sfântul Evanghelist Ioan, care după ce relatează
aceeaşi minune a înmulţirii pâinilor adaugă: „Iar oamenii văzând minunea
pe care a făcut-o, ziceau: Acesta este într-adevăr Proorocul Care va să
vină în lume. Cunoscând deci Iisus că au să vină să-L ia cu sila ca
să-L facă rege, S-a dus iarăşi în munte, El singur” (6, 14-15).
Auziţi? Să-L facă rege! Căci îşi vor fi zis în sinea lor: „Dacă acest
Om poate înmulţi pâinile (poate, aşadar, asigura hrana poporului) să
fie în fruntea noastră!”. Dar El nu venise pentru a fi împărat lumesc.
De aceea S-a retras în munte, singur, întristat că cei de faţă, inclusiv
ucenicii, au rămas doar la înţelesul material al minunii.
Cu mâhnire le spune a doua zi: „Mă căutaţi nu pentru că aţi văzut
minuni, ci pentru că aţi mâncat din pâini şi v-aţi săturat”. (Ioan, 6,
26). Aşa se explică faptul că Iisus rosteşte de îndată o cuvântare,
numită de exegeţi „Iisus - pâinea vieţii”, în care spune, la un moment
dat: „Eu sunt pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. Cine mănâncă din
pâinea aceasta va fi viu în veci. Iar pâinea pe care Eu o voi da lumii
este Trupul Meu. Cine mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu rămâne întru
Mine şi Eu întru el” (Ioan, 6, 51, 56).
La auzul acestor cuvinte atât de „tari” mulţi L-au părăsit. Ce vor fi
crezut bieţii oameni, obişnuiţi să gândească doar fizic, material: „Cum
adică, să fim mâncători de carne de om, precum canibalii?”.
Mai târziu, însă, ucenicii vor înţelege că este vorba de Sfânta
Euharistie, Trupul şi Sângele Domnului, pentru care se folosesc ca
elemente materiale pâinea şi vinul, ce se sfinţesc la Sfânta Liturghie
instituită de Iisus la Cina cea de Taină.
„Daţi-le voi să mănânce!”. Acum începem să întrezărim înţelesul
acestei porunci. După cum la înmulţirea pâinilor apostolii au fost cei
care au împărţit hrana mulţimilor, tot aşa după înălţarea la cer a
Domnului şi după pogorârea Sfântului Duh, tot ei vor fi primii slujitori
care vor săvârşi Sfânta Liturghie, împărţind, astfel, hrana nemuririi –
Sfânta Împărtăşanie.
Şi nu numai această hrană, cea mai trebuincioasă mântuirii, desigur.
Vor da şi mâncarea cuvântului evanghelic, cuvântul Domnului,
împlinindu-se prorocia „Nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot
cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu” (Matei 4, 4, cf. Deut., 8, 3).
Apostolii vor rândui, apoi, preoţi şi episcopi prin cetăţi, care vor
împlini mai departe porunca de împărţire a hranei duhovniceşti. Şi aşa
mai departe, până în zilele noastre. „Daţi-le voi să mănânce!”, este o
poruncă sfântă pe care o împlinesc astăzi slujitorii consacraţi ai
altarelor, episcopii, preoţii şi diaconii, care împart Sfânta Euharistie
şi cuvântul evanghelic mulţimii evlavioase şi flămânde după mâncarea
cea mântuitoare.
Prin extensie şi pogorământ, însă, această poruncă o poate împlini,
binefăcător, orice creştin. Nu în cazul Sfintei Euharistii, care este
administrată numai de slujitorii hirotoniţi, ci în ceea ce priveşte
învăţătura Evangheliei, care, însuşită temeinic în Sfânta Biserică,
poate fi transmisă de orice creştin, celor din familie, colegilor de la
serviciu etc.
„Daţi-le voi să mănânce!”, se referă, totodată şi la actele de
milostenie pe care trebuie să le facem în folosul aproapelui. Ştiţi ce
vom fi întrebaţi, mai întâi de toate, la judecata de apoi? Dacă am făcut
milostenie.
Să ne amintim de cuvintele Mântuitorului din Evanghelia după Matei,
din care aflăm că El se identifică cu cei flămânzi, goi, bolnavi etc.:
„Va zice împăratul celor de-a dreapta: veniţi binecuvântaţii Tatălui
Meu. Căci flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc, însetat am fost şi
Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M-aţi primit; gol am fost şi M-aţi
îmbrăcat; bolnav am fost şi M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi
venit la Mine. Atunci drepţii Îi vor răspunde: Doamne, când Te-am văzut
flămând, însetat, străin, gol, bolnav, în temniţă?. Iar Împăratul,
răspunzând, va zice către ei: Adevărat zic vouă, întrucât aţi făcut
unuia din aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut!” (25,
34-40).
În concluzie, porunca „Daţi-le voi să mănânce!”, implică aceste două aspecte capitale:
1. Datoria prioritară a slujitorilor hirotoniţi de a oferi
credincioşilor Sfintele Taine şi învăţătura evanghelică, deodată cu
celelalte daruri ale Bisericii, inclusiv de a fi exemple în săvârşirea
actelor de milostenie;
2. Datoria credincioşilor simpli de a răspândi mai departe învăţătura
sfântă, în mediul în care vieţuiesc şi de a face neobosit acte de
caritate, atât prin intermediul Bisericii, cât şi în particular, cu timp
şi fără timp.
Aceste datorii se impun din ce în ce mai mult astăzi, în condiţiile
în care lumea ni se înfăţişează tot mai subnutrită, spiritual şi
material. Puţină, nu multă atenţie ne trebuie ca să auzim glasul tainic
al Domnului care strigă neîncetat conştiinţei noastre: „Daţi-le voi să
mănânce!”. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!