A patra mare sărbătoare a verii (după
Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel,
precum şi Schimbarea la Faţă a Domnului) este legată de pomenirea
trecerii de pe pământ la cer a Sfintei Fecioare Maria, Născătoarea de
Dumnezeu, praznic numit în limbaj liturgic Adormirea Maicii Domnului.
Prin mutarea Sa în Împărăţie, Maria, Maica Luminii, se află dincolo de
moarte şi judecată, dar omeneşte, ea rămâne infinit maternă, întoarsă
către toţi oamenii, rostind pentru întreaga umanitate rugăciune spre
mântuirea tuturor.
Acest praznic reprezintă cea mai
importantă dintre sărbătorile închinate Fecioarei Maria, fiind precedat
de un post de două săptămâni care se încheie la 15 august. Multe
caracteristici ale acestei sărbători sunt împrumutate de la celelalte
prăznuiri ale Sfintei Fecioare de peste an. Astfel, Evanghelia Utreniei
este cea care relatează vizita Mariei la Elisabeta (Lc. 1, 39-56).
Apostolul (Filipeni 2, 5-11) şi Evanghelia de la Sfânta Liturghie (Lc
10, 38-43; 11, 27-28) mai sunt întâlnite şi la 8 septembrie, când
sărbătorim Naşterea Maicii Domnului.
Analizând aceste texte citite la 15
august ne dăm seama că ele nu fac nici o aluzie la moartea Fecioarei
Maria. Semnificaţia specială pe care Biserica o atribuie sărbătorii de
la jumătatea lunii lui Gustar trebuie aşadar căutată în cântările de la
Vecernia şi Utrenia praznicului respectiv.
Această semnificaţie este una dublă. Pe
ea o găsim în mod exact exprimată într-un fragment dintr-o stihire
cântată la Vecernie: „Izvorul vieţii în mormânt se pune şi scară către
cer mormântul se face”.
Mai mult decât comemorarea unei morţi
Prima parte din această frază, „izvorul
vieţii în mormânt se pune”, ne indică faptul că noi am comemora moartea
Preasfintei Fecioare. Dacă noi prăznuim cu evlavie în fiecare an
sfârşitul pământesc al Înaintemergătorului Ioan (Tăierea Capului
Sfântului Ioan Botezătorul), al Apostolilor, mucenicilor şi tuturor
bineplăcuţilor lui Dumnezeu, cu mult mai mult vom cinsti moartea Maicii
Domnului, care este de asemenea Maica noastră, cea care depăşeşte în
sfinţenie şi slavă pe toţi cei aleşi. Însă sărbătoarea de la 15 august
reprezintă mai mult decât comemorarea morţii Mariei. A doua parte din
stihira invocată mai sus spune: „Şi scară către cer mormântul se face”.
Într-un fel, mormântul oricărei persoane care a adormit întru Hristos
este o scară care conduce către cer. În cazul Sfintei Maria, acest lucru
are un caracter cu totul excepţional.
Textele liturgice care alcătuiesc slujba
praznicului ne duc într-o altă direcţie: „Ridicaţi porţile şi în chip
frumos primiţi pe aceasta, pe Maica Luminii celei pururea fiitoare…,
căci în această zi cerul îşi deschide sânul său pentru a o primi…
Îngerii cântă la a ta Preasfântă Adormire pe care o prăznuim cu
credinţă… Tot neamul pământesc să tresalte cu duhul şi să prăznuiască
cu bucurie sfinţita Adormire a Maicii lui Dumnezeu”… Sunt fragmente din
slujba Vecerniei şi Utreniei, unde nu este vorba doar despre primirea
sufletului Fecioarei în cer. Deşi sărbătoarea de la 15 august nu ne
direcţionează spre aşa ceva (în calendarul liturgic ortodox, praznicul
nu poartă numele de Înălţarea cu trupul la Cer a Fecioarei Maria, cum
apare în cazul Bisericii de rit latin), textele Mineiului exprimă
credinţa în Înălţarea cu trupul la cer. Conform acestei credinţe, trupul
Mariei nu a cunoscut corupţia care urmează morţii; el nu a rămas în
mormânt; Fecioara Maria a fost mutată la cer de îngeri (Mutarea
Născătoarei de Dumnezeu diferă de Înălţarea Domnului care S-a suit la
cer prin propria Sa putere).
Mutarea cu trupul la cer a Născătoarei
de Dumnezeu este situată în afara şi deasupra istoriei. Credinţa în
această mutare nu se sprijină pe un temei scripturistic. Ea nu este
obiectul nici unei definiţii dogmatice. Biserica n-a impus nici unui
credincios până acum Înălţarea cu trupul la cer a Maicii Domnului. Dar
dacă afirmarea sau acceptarea acestei credinţe nu a fost pretinsă de
Biserică, putem spune un lucru sigur: conştiinţa ortodoxă consideră
negarea Mutării cu trupul la cer a Fecioarei nu doar ca pe o cutezanţă,
ci chiar un fapt blasfemiator.
Prin viaţa Sa a câştigat biruinţa asupra iadului
Pe de altă parte, cum să negăm un fapt
care se sustrage oricărei verificări istorice? Conştiinţa sobornicească
ortodoxă, luminată de Duhul Sfânt, a fost convinsă că, dacă plata
păcatului este moartea (Rom 6, 23), Fecioara Maria a câştigat prin viaţa
sa şi prin naşterea Fiului lui Dumnezeu din ea biruinţa asupra morţii.
Desigur, nu în modul în care a făcut-o Hristos prin Învierea Sa din
morţi, dar fiind şi ea slăvită în trupul ei. Biserica a avut de foarte
devreme intuiţia că trupul Mariei nu ar fi putut rămâne prizonierul
morţii. Dumnezeului făcut om Îi corespunde omul îndumnezeit şi prima
fiinţă omenească prezentă, suflet şi trup, în slava dumnezeiască,
„Femeia înveşmântată în soare” despre care ne vorbeşte Apocalipsa, adică
Maica Domnului.
În icoana Adormirii, spaţiul morţii se
deschide, Hristos apare biruitor şi vertical din lumină, ceea ce face
din scena picturală o cruce de slavă, având în vedere poziţia Maicii
Domnului aşezată orizontal pe catafalc. El ia în mâinile Sale sufletul
fără trup al Maicii Sale, reprezentat ca un copil care urmează să se
nască în Împărăţie, strângându-l la pieptul Său.
Această zi ne pune în faţă cinstirea trupului Fecioarei
Mutarea sa la cer ne arată cât de mult
slăveşte Dumnezeu trupul celei din care Fiul său S-a născut. Învăţătura
de credinţă ortodoxă în ceea ce priveşte venerarea rămăşiţelor
pământeşti ale sfinţilor nu este lipsită de temei scripturistic. După un
lung dialog cu Dumnezeu în cursul căruia Moise a primit cele Zece
porunci şi întreaga Lege Veche, chipul său strălucea de o asemenea
lumină, încât israeliţii nu îi puteau privi faţa. Lumina pe care o
reflecta faţa lui era una divină şi făcea prezentă slava lui Dumnezeu.
Cel Atotputernic îşi exprima această slavă în mod vizibil pe chipul lui
Moise şi de aceea poporul păcătos nu-i putea privi chipul, fiindcă
păcatul şi Dumnezeu nu se pot întâlni niciodată faţă în faţă. De aceea
Moise purta un văl, văl pe care Sfântul Pavel îl vede ca un simbol al
orbirii spirituale a poporului iudeu. Căci el spune: „Dacă slujirea cea
spre moarte, săpată în litere, pe piatră, s-a făcut întru slavă, încât
fiii lui Israel nu puteau să-şi aţintească ochii la faţa lui Moise, din
pricina slavei trecătoare a feţei lui, cum să nu fie mai mult întru
slavă slujirea Duhului? Căci de a avut parte de slavă slujirea care
aduce osânda, cu mult mai mult prisoseşte în slavă slujirea dreptăţii”
(2 Cor., 3, 7-9).
Sprijinindu-ne pe acest text, putem
spune referitor la Maica Domnului: dacă chipul lui Moise, atunci când el
a primit cuvintele scrise pe piatră de degetul lui Dumnezeu, strălucea
pentru a face prezentă slava care-l învăluise cu totul, cu cât mai mult
s-a întâmplat aceasta cu trupul şi chipul Mariei atunci când ea a primit
în pântecele său pe Însuşi Cuvântul lui Dumnezeu, iar puterea Celui
Preaînalt a umbrit-o?
Ce slavă a acoperit atunci trupul
Mariei! Sau, ca să reluăm cuvintele Apostolului Pavel, dacă slujirea cea
spre moarte i-a dat lui Moise o slavă care l-a umplut de lumină, cu cât
mai mult slujirea dreptăţii încredinţate Fecioarei prin pogorârea
Luminii adevărate în pântecele ei, Întruparea Fiului lui Dumnezeu din
Maria.
Această slăvire a Preacuratei Născătoare
de Dumnezeu şi nu un simbolism sau anumite circumstanţe istorice
constituie fundamentul sărbătorii de la mijlocul lui august.
Model oricărui suflet dornic să sporească în el harul
Sărbătoarea aceasta nu o are în vedere
însă doar pe Maica Domnului, ci vizează întreaga natură umană, căci prin
Maria, umanitatea a oferit lui Dumnezeu tot ceea ce avea ea mai bun.
Dacă ne uităm cu atenţie la începutul şi sfârşitul anului bisericesc
vedem cum el este încadrat de două sărbători închinate Născătoarei de
Dumnezeu, Adormirea şi Naşterea sa. Astfel, asociat şi subordonat
parcursului vieţii lui Hristos, viaţa Sfintei Fecioare marcată prin
sărbătorile închinate ei exprimă itinerarul şi înălţimea duhovnicească
la care poate ajunge umanitatea plină de credincioşie faţă de Dumnezeu.
Maica Domnului a primit daruri dumnezeieşti de care nu s-a mai bucurat nici un alt om pe pământ.
Dar această desăvârşită rodire a harului
în Fecioara Maria pe care noi o cinstim la 15 august se oferă ca model
oricărui suflet dornic să sporească în el harul dobândit la fiecare mare
sărbătoare, Naşterea Domnului, Învierea Lui, Pogorârea Duhului Sfânt…
Pentru că asemenea Maicii care a născut pe Fiul lui Dumnezeu întrupat şi
noi suntem chemaţi să naştem în sufletul nostru, duhovniceşte, pe
Hristos.
(Augustin Păunoiu, Ziarul Lumina)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!