În teologia ortodoxă se întâlnesc adesea
sintagme care, prin aspectul lor de un insolit derutant, ies de sub
lespedea înţelegerii obişnuite. În realitate însă ele se dovedesc cât se
poate de inspirate şi de o evidenţă bine cumpănită. Şi, de altminteri,
acestea sunt cele mai potrivite şi singurele posibilităţi de exprimare a
chipului în care cele ce vin din inima lumii de dincolo le cheamă pe
cele de aici pentru a se înfrăţi.
Astfel, Iisus Hristos este numit Fiul
lui Dumnezeu şi deopotrivă Fiul Omului fiindcă în persoana Sa, ca
într-un tot pe deplin solidar cu sine însuşi, cele două naturi: divină
şi umană, se îngemănează şi totodată, fără a se război sau a se topi una
în cealaltă, îşi păstrează fiecare în chip nealterat specificitatea
proprie. Prin aceasta Iisus Hristos este înfăţişat în unicitatea
persoanei Sale, în care natura Lui dumnezeiască S-a înveşmântat deplin
în cea omenească. „Dar”, afirmă şi limpede şi repede şi neted Sfinţii
Părinţi de la Calcedon, „fără ca natura Lui dumnezeiască să devină
omenească şi fără ca natura Lui omenescă să devină dumnezeiescă.
Dimpotrivă, Unul şi Acelaşi Hristos, Fiu, Domn, Unul-Născut S-a făcut
cunoscut în două naturi fără amestecare şi fără schimbare, neîmpărţit şi
nedespărţit, în aşa fel încât unirea lor nu a desfiinţat deosebirea
dintre ele. Dimpotrivă, însuşirile fiecărei naturi au rămas statornic
unite într-o singură Persoană, Care este Fiul, Unul-Născut, Dumnezeu şi
Cuvântul, Domnul nostru Iisus Hristos”.
Printr-o de mult consacrată drept
teologic ireproşabilă sintagmă, Preasfânta Maria este agrăită Maică
purureafecioară. În acest crâmpei de sintagmă se cuprinde, aşa cum
sufletul se cuprinde, câteodată, într-un picur chihlimbariu de lacrimă,
întreaga învăţătură despre rostul şi importanţa ei în mântuirea lumii.
Fecioria şi maternitatea definesc femeia în ceea ce are ea mai specific.
Prin feciorie, în făptura ei se reflectă o fărâmă din curăţia luminii
care grăieşte despre lucruri de mintea omului nebănuite şi, cu atât mai
puţin, gândite.
Dacă fecioria înseamnă neprihană
trupească, ea înseamnă deopotrivă şi delicateţe sufletească, însuşiri
întruchipate în mod desăvârşit în persoana Preasfintei Maria. Mulţumită
acestui lucru ea a fost cu totul vrednică de alegerea lui Dumnezeu, Care
prin îngerul Gavriil venind din spaţii cu alt soi de lucruri, alcătuiri
şi noime, i-a adresat cuvinte care nu se vor uita cât va fi să fie
lumea lume: „Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine.
Binecuvântată eşti tu între femei!” (Lc 1, 28).
În acest chip, „prin Maica Sfântă,
Divinitatea a atins materialitatea acestei lumi”, accentua cu adâncă şi
nedezminţită pătrundere Sfântul Chiril al Alexandriei. Pentru că ea este
uşa despre care Iezechiel cu glas limpede, ridicat a încredinţare,
spunea: „Uşa aceasta nu se va deschide şi nimeni nu va trece prin ea,
căci Domnul, Dumnezeul lui Israel, va intra printr-însa, de aceea ea va
rămâne încuiată” (Iz 44, 2).
Pururea-fecioria Maicii Domnului, una
din minunile minunatei creaţii a lui Dumnezeu, a constituit preocuparea
de căpătâi a tuturor Părinţilor Bisericii. Împărtăşind una şi aceeaşi
credinţă şi invocând cuvinte marmorate cu scânteieri de adevăr, de
adevăr de netăgăduit, toţi, fără a pregeta câtuşi de puţin, au arătat,
fiecare în modu-i propriu, că această stare prodigioasă a fost cât se
poate de reală.
Sfântul Grigorie Teologul, bunăoară,
prin cuvinte îndelung şlefuite şi curate ca lamura luminii, a scos în
relief că: „Hristos S-a născut dintr-o femeie, dar femeia era fecioară.
Naşterea lui Hristos în sine era omenească, dar naşterea Lui dintr-o
fecioară era dumnezeiască. În firea Lui omenească, Hristos nu avea tată,
iar în firea Lui dumnezeiască, Hristos nu avea mamă. Or acestea ţin de
dumnezeire”1 .
Tertulian, prin cuvinte cărora le cerea
să dezvăluie adevărul ascuns în spatele lor, glăsuia: „Pururea-fecioria
Mariei este urmarea faptului că ea L-a născut pe Fiul lui Dumnezeu, Care
S-a numit pe Sine şi Fiul Omului. Hristos nu ar fi putut afirma aceasta
despre Sine dacă nu ar fi fost cu adevărat Fiul Omului. Şi El nu ar fi
fost Fiul Omului dacă nu S-ar fi născut dintr-un om, tată sau mamă. Însă
El nu ar fi putut avea un om drept tată, devreme ce S-a născut dintr-o
fecioară”.
Pentru Proclu, pururea-fecioria Maicii
Domnului a fost cu putinţă pentru că Cel ce S-a născut din sângiuirile
ei nu a fost zămislit după şarturile naturii omeneşti. Şi pentru a nu
rămâne vreo umbră de îndoială, pe deplin îndreptăţit, el sublinia că:
„Emanuel se cuvenea să deschidă porţile firii ca om, dar, ca Dumnezeu,
nu a ştirbit fecioria Maicii Sale”2 .
Mai clar şi mai pe înţeles, referindu-se
la pururea-fecioria Maicii Domnului, Fericitul Augustin a denumit
această stare virgo perpetua. Apoi cu vorbe limpezi, cumpănite, simple
şi tot pe atât de lesne inteligibile, el a adăugat că: „Maria a fost şi a
rămas fecioară de la zămislirea Fiului ei şi după aceea continuu”3 .
Potrivindu-şi gândul cu gândul
Fericitului Augustin, Sfântul Gherman prin cuvinte meşteşugite şi pe
deplin lămuritoare arăta că starea respectivă de neîntâlnit la oameni,
necum de înfăptuit, „nu era numai de natură trupească, ci şi
duhovnicească. Întrucât această stare exprimă puritatea întregii făpturi
a Mariei: înainte de naştere, în naştere şi după naştere”4 . De aceea
Maria se cuvine cinstită atât pentru că ea ilustrează chipul desăvârşit
al fecioriei prin tot ce îi este mai specific: curăţia sufletească,
neprihana trupească şi deplina ascultare de Dumnezeu. Cât şi pentru că
ea reprezintă modelul egal de desăvârşit al maternităţii. Graţie acestui
lucru Fecioara Maria este numită „Mama lui Iisus” (Mt 1, 12) sau „Maica
Domnului” (FA 1, 14).
Aceste sintagme înzestrate cu puterea
adevărului arată că: „Maternitatea divină a Fecioarei Maria reprezintă
garanţia umanităţii şi dovada istoricităţii persoanei lui Hristos. Fără
această naştere, Hristos nu ar fi putut veni în lume şi toate relatările
despre viaţa, faptele şi învăţătura Lui s-ar evapora în aburii
inconsistenţi ai mitului”5 .
Dar mai vârtos decât orice, sintagmele
respective într-o sinteză şi într-un acord al lor deplin, ca într-un
necurmat flux şi reflux, pun în lumină faptul că: „Tăgăduirea
maternităţii divine a Sfintei Fecioarei Maria este totuna cu tăgăduirea
umanităţii lui Hristos”.
Acelaşi lucru, cât şi consecinţele ce
decurg din el, îl afirma cu trainică şi crescândă tărie Sfântul Irineu,
episcop al Lyonului. În foarte numărate cuvinte, dar iscusite şi
răspicate, el spunea că de la sine înţeles este că: „Dacă naşterea lui
Hristos din Fecioara Maria nu a fost reală, atunci nici mântuirea lumii
nu este reală”. În Preasfânta Maria Dumnezeu a înfăptuit cel mai delicat
paradox din istoria mântuirii: fecioria şi maternitatea îngemănate
într-un tot. Pururea-fecioria Mariei, glăsuia Teodot de Ancira, arată în
chip limpede că: „Cel ce S-a născut dintr-însa e şi om şi Dumnezeu. Pe
om îl arată cea care a devenit mamă, pe Dumnezeu cea care, născându-L, a
rămas ce era mai înainte: fecioară. Astfel că Maria este şi mamă între
fecioare şi fecioară între mame”.
Din perspectiva legilor omeneşti,
alăturarea acestor stări: fecioria şi maternitatea, reprezintă un lucru
de neînchipuit şi cu atât mai puţin de înfăptuit. Aşa după cum se vede
limpede din rostirea Mariei. De aceea l-a întrebat pe îngerul Gavriil şi
întrebarea i-a răsunat ca o nedumerire, dar şi ca o dorinţă de a
pricepe şi pricepând să afle: „Cum va fi aceasta, de vreme ce ea nu ştia
de bărbat?” (Lc 1, 34).
Cântărind mai cu dinadinsul lucrul
respectiv ne aflăm înaintea unei situaţii de o sfruntată absurditate.
Căci e la mintea a tot omul să priceapă că aceste două stări nu au cum
fi în acelaşi timp adevărate. Şi totuşi Maica Domnului e numită şi una
şi alta în acelaşi timp. Singura posibilitate ca aceste două însuşiri de
nealăturat să existe laolaltă e aceea că Cel ce S-a născut dintr-însa
este Fiul lui Dumnezeu.
Graţie acestui lucru, însuşirile
respective reprezintă feţele aceluiaşi adevăr, în care maternitatea
divină este un sinonim al fecioriei Maicii Sfinte, care are calitatea de
mamă pentru că ea L-a născut pe Fiul lui Dumnezeu. Căci această naştere
„nu i-a ştirbit fecioria, făcând-o mamă în înţelesul omenesc al
cuvântului. Pierderea fecioriei ar fi însemnat că Hristos, Care S-a
născut dintr-însa, nu era Dumnezeu. Nevătămând fecioria Maicii Sale,
Hristos a adeverit că este Fiul lui Dumnezeu, întrucât El nu Se putea
naşte în alt chip”, spunea Sfântul Grigorie de Nazianz, simţind nevoia
să scoată în lumină aceste insolite şi totodată nobile aspecte.
Apoi prin cuvinte limpezi, limpezi ca
acelea trebuitoare exprimării unui adevăr de netăgăduit, el cu mintea
lui pătrunzătoare, şi puţine minţi au fost mai bine alcătuite ca a lui,
arăta că în situaţia Mariei cele două însuşiri nu numai că nu se
resping, ci dimpotrivă, mergând mână în mână, se rotunjesc. Deoarece
„fecioria Mariei, pe care Duhul Sfânt i-a conferit-o ca încununare a
întregii ei făpturi, este totuna cu maternitatea divină”6 .
Dacă cineva, oricine, nici nu contează
cine, spune altceva decât ceea ce spune Scriptura, refuză adevărul şi,
pentru punerea lucrurilor în conul de lumină al evidenţei, mântuirea.
Căci „cel ce nu o cinsteşte pe Sfânta Fecioară Maria ca Născătoare de
Dumnezeu, acela nu Îl cinsteşte nici pe Hristos, Care S-a născut din
sângiuirile ei”7
Pr. Nicolae STOIA
1 Sf. Grigorie de Nazianz, Taina m-a uns, Ed. Harald, Buc., 2004, p. 93.
2 Proclu, în Pr. Prof. I. G. Coman, Şi Cuvântul trup S-a făcut!, Ed. Mitr. Banatului, 1993, p. 336.
3 Fer. Augustin, în Op. cit., p. 137. 4
Sf. Gherman, în Pr. D. Fecioru, Rev. Studii teologice, Buc., Nr. II /1946, p. 14.
5 Pr. Prof. I. G. Coman, Op. cit., p. 336.
6 Sf. Grigorie de Nazianz, în Op. cit., p. 37.
7 Sf. Ipolit, în Pr. Prof. I. G. Coman, Op. cit., p. 408.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!