Sfântul Înainte-Mergător le dă tuturor lecţii bune[1]
Sfântul Ioan, Înainte-Mergătorul
Domnului, este cel dintâi model de viată călugărească. Aşa îl şi
socoteau primii asceţi creştini şi se îmbărbătau în chip deosebit cu
pilda lui în ostenelile sihăstreşti. De la el învăţau însingurarea,
fiindcă el din copilărie a petrecut în pustie. De la el învăţau
postirea, pentru că el se hrănea cu plantele peste care dădea
întâmplător în pustie. De la el învăţau simplitatea în îmbrăcăminte,
pentru că haina lui era din peri de cămilă şi era încins cu cingătoare
din piele. De la el învăţau necăsătorirea, lepădarea de sine, smerenia,
devotamentul faţă de Dumnezeu, necruţarea propriei vieţi, spre mântuirea
proprie şi a altora – virtuţile ale căror trăsături sunt atât de vădite
în viaţa lui. Ca înainte-mergător al harului celui nou, ca
propovăduitor al pocăinţei, ca arătător al rânduielilor după care ajunge
omul să placă lui Dumnezeu şi călăuza către Hristos, el le este însă
model şi îndrumător tuturor creştinilor în viaţa mântuitoare. Toate
vârstele, toate clasele sociale şi toate felurile de meserii vor găsi
destul spre zidire fie în faptele lui, fie în feluritele împrejurări ale
vieţii lui.Acum prăznuim Tăierea capului
Înainte-Mergătorului Ioan – sfârşitul şi cununa vieţii lui. Să
străbatem, deci, cu pomenirea această viaţă începând de la zămislire şi
până la moarte, aşa încât prin aceasta să împlinim datoria cinstirii lui
pline de evlavie şi totodată să dăm fiecăruia putinţa de a lua din
viaţa lui cele de priinţă şi trebuinţă, ca să tragă învăţătură şi să-i
urmeze.
De la prima privire, viaţa
Înainte-Mergătorului Domnului va părea de neurmat prin înălţimea sa şi
prin caracterul excepţional al situaţiei sale. Ales din pântecele mamei,
mărturisindu-L pe Hristos Domnul şi dând cinstire Preacuratei Stăpâne
încă din pântece, silit la scurtă vreme după naştere să se ascundă în
pustie, crescut acolo – bineînţeles, nu fără acoperământul şi îngrijirea
de Sus, potrivit menirii sale – chemat de acolo printr-un osebit glas
de Sus la lucrarea pregătirii oamenilor pentru întâmpinarea Domnului,
catehizând cu propovăduirea văile Iordanului, atrăgând la sine şi
învăţând cete întregi de rătăciţi şi arătându-le tuturor calea mântuirii
în Domnul – Mielul junghiat de la întemeierea lumii, botezându-L pe
acest Miel-Mântuitor şi la scurtă vreme după aceea, ca unul care şi-a
săvârşit deja lucrarea, a fost închis în temniţă pentru darea în vileag
fără teamă a nedreptăţii – din răutatea unei femei pe de o parte şi
dintr-o slăbiciune ca de femeie pe de alta -, îşi încheie aici alergarea
prin sfârşitul mucenicesc, la porunca stăpânitorului care-şi pierduse
cu totul chibzuinţa în focul poftei aprinse de mişcările dansului la
ospăţ. “Ce poate fi urmat aici”, vor spune unii, “şi ce să învăţăm de
acolo noi, neputincioşii?” Pătrundeţi însă mai adânc, şi veţi afla!
Sfântul Ioan Înainte-Mergătorul este
ales din pântecele maicii sale. Zămislirea lui este prevestită,
viitoarea lui slujire e dinainte arătată, ca şi slava care-l aşteaptă în
împărăţia harului. Iată trăsătura ce pare cel mai departe de noi şi
care, totuşi, este cea mai apropiată. Nu vă miraţi dacă voi spune că noi
toţi, creştinii, suntem aleşi din pântecele maicii noastre, că ni s-a
prevestit şi menirea noastră, şi slava ce ne aşteaptă. Apostolul Pavel
spune că Dumnezeune-a ales pe noi în Hristos Iisus încă mai înainte de
întemeierea lumii, ca sa fim sfinţi şi fără de prihană înaintea Lui
întru dragoste, şi prin aceasta să fim moştenitori ai vieţii veşnice
(Efes. 1, 4; 4, 16). Faptul că ne-am născut din părinţi creştini şi
îndată ne-am făcut şi noi creştini prin botez este cea dintâi milă a lui
Dumnezeu faţă de noi – alegerea noastră pentru a fi părtaşi ai harului
lui Hristos şi ai bunătăţilor celor veşnice ce ne sunt pregătite. Iată
cum ne asemănăm Sfântului Ioan prin alegere! Să râvnim, deci, a ne
asemăna lui şi îndreptăţind această alegere. El s-a vădit a fi chiar aşa
cum a fost ales să fie. Să ne arătăm şi noi aşa cum am fost aleşi să
fim. Scopul alegerii îl cunoaşteţi şi ştiţi cum să ajungeţi la el. Eu
numai vă poftesc folosind cuvintele Apostolului: siliţi-vă, fraţilor, să
faceţi temeinică chemarea şi alegerea voastră (II Petr. 1, 10).
Sfântul Ioan Înainte-Mergătorul se
însingurează în pustie ca să se pregătească pentru slujirea sa. Iată o
lecţie pentru noi, părinţi şi educatori! Veţi spune: “Dar ce, trebuie să
mergem şi noi în pustie cu copiii noştri?!” Nu, nu în pustie trebuie să
plecaţi, ci trebuie neapărat să vă desprindeţi de toate obiceiurile
potrivnice creştinismului şi să vă depărtaţi copiii de înrâurirea lor
cea vătămătoare, căci şi pe Sfântul Ioan purtarea de grijă dumnezeiască
l-a depărtat în pustie, cu scopul ca acolo să crească desăvârşit în
noile principii şi rânduieli, fără amestecul vechilor rânduieli iudaice.
Pruncul creştin primeşte prin botez sămânţa vieţii celei noi, harice.
Duhul lumii şi obiceiurile ei sunt cu totul potrivnice vieţii acesteia.
Îndepărtaţi, deci, de ele pruncul nou-botezat, aşa încât acest duh şi
aceste obiceiuri să nu înăbuşe în el, ca nişte mărăcini şi ciulini,
mlădiţa vieţii noi. Dacă veţi face aşa, aceasta va fi pentru el pustie.
Şi să-l ţineţi în ea până când se va întări şi va ajunge în stare să
iasă la lucrare potrivit menirii sale,ţineţi-l sub înrâurirea haricului
mediu bisericesc, care-i de acelaşi neam cu mlădiţa vieţii pruncului
creştin. Să nu audă şi să nu ştie alte cântări afară de cântările
creştineşti. Să nu vadă şi apoi să nu îşi închipuie alte chipuri şi
privelişti decât cele bisericeşti. Să nu ştie de alte biografii afară de
Vieţile Sfinţilor, să nu cunoască alte locuri de vizitat în afara
bisericii, alte cuvântări în afara celor ce slujesc spre zidire, şi aşa
mai departe. După ce a fost educat în mediul acesta, după aceea chiar şi
când va purcede la lucrare va lucra nu altfel decât în acelaşi duh şi,
prin urmare, în chip potrivit alegerii sale.
După ce a crescut şi s-a pregătit,
Înainte-Mergătorul este chemat la lucrarea sa printr-un osebit glas de
Sus. Este auzit glasul acesta, oare, şi de către creştini atunci când ei
purced la viaţa făptuitoare? El trebuie să fie auzit, şi cei ce iau
aminte la sineşi, care purced cu frică de Dumnezeu la slujirea lor, îl
vor auzi, fără îndoială. Felul de viaţă şi felul îndeletnicirilor
noastre ne este hotărât în cea mai mare parte prin naştere. Dar dacă
naşterea este de la Domnul, glasul ei nu este oare glasul lui Dumnezeu?
De altfel, şi după aceea multe rămân la alegerea noastră, pentru care ne
trebuie îndrumare de nădejde, pe care nu avem de unde s-o aşteptăm,
dacă nu de Sus. De noi depinde dacă vom rămâne în viaţa cetăţenească şi
de familie sau ne vom retrage din lume. Dacă vom alege retragerea din
lume, iarăşi, de noi depinde ce mănăstire vom alege şi în ce ţară: la
miazănoapte sau la miazăzi, pe Athos sau în Palestina, şi aşa mai
departe. Când te apuci să alegi, iau naştere şovăieli tulburătoare şi
dureroase pentru inimă, şi tocmai aici face trebuinţă un glas de Sus. Tu
însă caută, ia aminte, şi îl vei auzi! Dacă e să alegi viaţa
cetăţenească şi de familie, aici toţi trebuie să-şi aleagă tovarăşa de
viaţă, felul îndeletnicirilor şi locul lor, meseria, negoţul, slujba,
legăturile şi celelalte laturi de tot felul ale vieţii obişnuite, care
alcătuiesc întocmirea ei neapărat trebuincioasă. Multe sunt lăsate la
alegerea noastră, însă se ştie că cea mai bună alegere este cea care
împreună-glăsuieşte cu voia lui Dumnezeu, atunci când omul alege ceea
ce-I place Lui, altfel spus ceea ce vrea El. Dar cum să ajungi la asta
dacă nu primeşti glas de Sus?! Şi iarăşi zic: caută, ia aminte, şi vei
auzi. Eu nu pot arăta cum anume, pentru că fiecare trebuie să audă
glasul acesta în felul aparte ce i se potriveşte; voi spune însă că cei
cu luare-aminte, care sunt plini de frica lui Dumnezeu, primesc semne de
Sus, sunt călăuziţi de ele şi aleargă pe calea vieţii
preabinecuvântate, în pofida faptului că uneori se află în împrejurări
cât se poate de neprielnice.
Chemat la lucrare, Sfântul Ioan
Înainte-Mergătorul o săvârşeşte cu toată osârdia,necruţându-şi viaţa,
nepărtinind şi nedorind să fie pe placul oamenilor, nelăsându-se
clintit de îndoială. Această lecţie este simplă şi toţi, chiar fără să
vrea, o îndeplinesc, deşi poate că nu întru totul desăvârşit. După ce
ţi-ai ales felul de viaţă, lucrarea ori slujba, ia seama să lucrezi în
tot ce ţine de ea cu conştiinţă nepătată, aşa cum cere legea lui
Dumnezeu, legea conştiinţei, legea vieţii şi cea civilă; nu fă
strâmbătăţi nici în lucrurile mici, nici în cele mari, ci să umbli
drept. Eşti servitor? Slujeşte aşa cum trebuie. Eşti meseriaş? Fă-ţi
conştiincios meseria. Eşti negustor? Neguţătoreşte după dreptate. Eşti
funcţionar? Fă-ţi datoria aşa cum ţi s-a arătat, şi aşa mai departe, în
toate urmărind binele aproapelui şi slava lui Dumnezeu. Asta arată şi
Sfântul Ioan când dă poveţe deosebite pentru oamenii de tot felul. Când
s-a adunat poporul în jurul lui şi îl întreba ce să facă, el răspundea:
cel ce are două haine să dea celui ce nu are, şi cel ce are bucate să
facă asemenea (Lc. 3, 11), altfel spus “ajutaţi-vă între voi care cu ce
puteţi”. Îl întrebau vameşii ce să facă, şi el le spunea – iar prin ei
şi tuturor celor ce iau asupră-şi slujiri care ţin de ocârmuire: să nu
faceţi nimic mai mult peste ce vă este rânduit(Lc. 3, 13). Întrebau
ostaşii, iar el le poruncea: să nu asupriţi pe nimeni… şi să fiţi
mulţumiţi cu leafa voastră(Lc. 3, 14), şi aşa mai departe. Fără
îndoială, orice îndatorire şi orice fel de tagmă şi slujire primea de la
el lecţia potrivită, care arăta că în fiecare dintre ele este un fel de
a lucra cerut de Dumnezeu şi bineplăcut Lui. Lămureşte-ţi asta în
lumina cuvântului dumnezeiesc şi niciodată să nu te abaţi de la el cu
lucrul.
Pentru mustrarea neînfricată a
nedreptăţii, Sfântul Ioan este închis în temniţă şi acolo este
descăpăţânat prin răutăcioasa amăgire femeiască din vremea ospăţului şi
a dansurilor care-i făcuseră pe toţi să-şi iasă din minţi. Pentru
aceasta, el a fost proslăvit în Cer şi este slăvit în toată lumea
creştinească de pe pământ, iar cei vinovaţi pentru moartea lui şi aici
au fost pedepsiţi (au fost trimişi în surghiun, unde au trăit în sărăcie
şi au avut parte de o moarte nenorocită), şi în cealaltă viaţă vor
suferi, bineînţeles, veşnic. Aşadar, oricare ar fi clasa ta socială,
meseria, felul de viaţă, nu te teme atunci când, făcându-ţi treaba cu
conştiinţa împăcată, te vei lovi de piedici, necazuri, strâmtorări,
pierderi şi chiar îţi vei pune viaţa în primejdie. Răutatea n-are decât
să triumfe – este un Ochi care vede toate şi este o dreaptă răsplătire a
fiecăruia pentru faptele sale. Această viaţă este scurtă, şi pierderile
ei tot scurte sunt, pe când cealaltă viaţă e nesfârşită. A dobândi
veşnica odihnă printr-o pierdere mică şi de scurta vreme – ce schimb
slăvit şi ce atrăgătoare agonisită! Pătimirile vremii de acum nu sunt
vrednice de slava ce ni se va descoperi (Rom. 8, 18), spune Apostolul.
Iar cât priveşte faptul căcei ce vor să trăiască în bună credinţă vor fi
prigoniţi, aceasta e o lege a vieţii de aici, în mijlocul lumii
nedrepte. Şi Domnul a pătimit, şi toţi Apostolii, şi toţi Sfinţii,
într-o măsură sau alta. De aceea şi noi, având împrejurul nostru atâta
nor de mărturii, să lepădăm orice povară şi păcatul ce grabnic ne
împresoară şi să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă înainte, cu
ochii aţintiţi asupra lui Iisus, începătorul şi plinitorul credinţei
(Evr. 12, 1-2).
Iată trăsăturile din viaţa Sfântului
Ioan pe care trebuie să le urmăm. Să ia fiecare ce i se potriveşte mai
bine şi să aplice în viaţa sa. Doar prin aceasta vom arăta cinstire
adevărată Sfântului Înainte-Mergător, plăcută lui şi lui Dumnezeu, iar
pentru noi mântuitoare. Neîncetat să răsune în inima voastră acest
cuvânt al lui: tot pomul care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în
foc (Mt. 3, 10). Să facem roade vrednice de pocăinţă, şi de legămintele
pe care le-am făcut, şi de numele ce-l purtăm, şi să ne învrednicim de
bunătăţile făgăduite nouă, cu harul lui Dumnezeu, Cel în Treime
închinat, a Căruia este slava în veci. Amin!
[1] – Cuvânt extras din cartea Sfântul Teofan Zăvorâtul, Predici, trad. din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucureşti, 2009, pp. 166-170
[1] – Cuvânt extras din cartea Sfântul Teofan Zăvorâtul, Predici, trad. din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucureşti, 2009, pp. 166-170
Sursa: theologia.wordpress.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!