Prin păcatul săvârşit de protopărinţii noştri în
grădina Edenului, un zid de despărţire, o prăpastie uriaşă s-a ivit
între omenire şi dumnezeire. Din acest moment a apus soarele graţiei
divine şi întuneric mare s-a revărsat peste întreg pământul. Noaptea
aceasta a fost lungă şi grea pentru neamul omenesc, deoarece îl mistuia
dorul fierbinte după fericirea paradisiacă. Şi ce n-a făcut omul pentru
a-şi regăsi drumul spre Dumnezeu?! Altare, statui din piatră şi din
bronz şi atâtea jertfe sângeroase au constituit tot atâtea suspine
omeneşti pentru cucerirea paradisului nostalgic.
În sfârşit, după trecerea a mii de ani, acest dor
al omenirii a înduioşat Cerul. Şi iată că la plinirea vremii, atunci
când omenirea se găsea pe marginea prăpastiei, când apuneau ultimele
pâlpâiri ale filozofiei păgâne, la această răspântie crucială a istoriei
antice, apare Salvatorul, Răscumpărătorul! Fiul lui Dumnezeu îşi
dezbracă maiestuoasa purpură divină şi coboară între oameni pentru a
înfrăţi pe vecie Cerul cu pământul.
Ivirea lui a marcat în istorie un început de epocă
nouă, schimbând radical viaţa religioasă, morală şi socială a
societăţii precreştine. El dărâmă din încheieturi împărăţia ce părea
înfrăţită cu veşnicia cezarilor din Roma şi distruge panteonul nesfârşit
al zeilor din piatră şi din bronz al lumii vechi. El orientează
sufletul omenirii spre Cer, spre adevăratul Dumnezeu, Părintele
luminilor, de unde ne vine toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit,
în clasicul dialog cu femeia samariteancă, Hristos Domnul ne arată că
fiinţa lui Dumnezeu nu este nici piatră, nici bronz, nici obiect sau
fenomen din natură, ci de esenţă spirituală: „Duh este Dumnezeu şi cei
ce I se închină trebuie să I se închine în duh şi în adevăr” (Ioan IV,
24).
Hristos Mântuitorul aduce în lume o lumină nouă,
lumina învăţăturii creştine cea mai splendidă, cea mai curată, cea mai
completă şi cea mai sublimă învăţătură metafizică şi etică. în centrul
doctrinei creştine, în locul legii talionului - legislaţie precreştină
ce degrada fiinţa umană -, Iisus aşază porunca iubirii, esenţa
spiritualităţii creştine, ce înalţă, înnobilează, transfigurează şi
eternizează viaţa umană. Lumina învăţăturii creştine a constituit pentru
sufletele creştine o totală şi adâncă renaştere spirituală, un botez
regenerator, purificând lumea creştină de păcatele trecutului, cea mai
de seamă reformă spirituală şi socială în lume.
Din iubire Hristos Domnul vine în lume şi prin
iubire divinul învăţător dărâmă zidul despărţitor dintre naţiuni şi
clasele sociale, unind omenirea într-un uriaş fluviu spiritual de viaţă
nouă, fără discriminări naţionale şi sociale.
În cei trei ani de activitate mesianică, Hristos
Mântuitorul săvârşeşte atâtea minuni tot atâtea splendide confirmări
ale dumnezeirii Sale.
Cu toate aceste fapte minunate, cu toată sublima
Sa învăţătură propovăduită, fariseii şi cărturarii căutau în permanenţă
să-L discrediteze pe Hristos Mântuitorul. Acest lucru îl determină pe
Iisus să accentueze: „Dacă nu credeţi în Mine, credeţi în lucrurile
Mele” (Ioan X, 38) şi apoi: „De nu aş fi făcut între ei lucruri pe care
nimeni altul nu le-a făcut, păcat nu ar avea ” (Ioan XV, 24). Iudeii
aşteptau un mesia pământesc, un erou naţional politic, care punându-se
în fruntea lor va răsturna dominaţia Romanilor, va efectua dezrobirea
politică. în Grecia înfloreau numeroase şcoli filozofice care făceau cu
neputinţă îndrumarea omului spre adevăratul Dumnezeu unic şi etern. în
această configuraţie haotică, deprimantă, în acest context venea Iisus
să regenereze omul.
Concepţia aceasta despre un mesia-erou, politic
naţional o aveau până şi apostolii, ucenicii Domnului, care auzind
despre patimile şi moartea Sa, se îndoiau dacă El este adevăratul Mesia.
Apropiindu-se sublima dramă de pe Golgota, Iisus
îi pregăteşte pe apostoli spre înţelegerea operei ce avea să se
săvârşească prin moartea şi învierea Sa: „Iată, ne suim la Ierusalim şi
Fiul Omului va fi predat arhiereilor şi cărturarilor; şi-L vor osândi la
moarte şi-L vor preda păgânilor... şi-L vor omorî, dar după trei zile
va învia. Şi au venit la El Iacob şi Ioan, fiii lui Zevedeu, zicându-I:
Invăţătorule, voim să ne faci ceea ce vom cere de la li ne... Dă-ne nouă
să şedem unul de-a dreapta Ta şi altul de-a stânnga Ta, întru slava Ta
”.
Pretenţia aceasta la gloria mesianică îl determină
pe Iisus să riposteze... „Nu ştiţi ce cereţi! Puteţi să beţi paharul pe
care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu ? ”
Iar ei I-au zis: „Putem” şi Iisus le-a zis:
„Paharul pe care Eu îl beau îl veţi bea şi cu botezul cu care Mă botez
vă veţi boteza. Dar a şedea de-a dreapta Mea, sau de-a stânga Mea, nu
este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit... ” (Marcu X,
33-40). „împărăţia Mea nu este din lumea aceasta”, a accentuat de atâtea
ori Iisus.
Pentru a le întări apostolilor credinţa în
dumnezeirea Sa, în sublima operă de mântuire a neamului omenesc, Hristos
Domnul a luat cu Sine pe Petru şi pe Iacob şi pe Ioan, fratele lui, şi
i-a dus într-un munte înalt, pe care tradiţia bisericească îl identifică
cu Muntele Taborului. „Şi S-a schimbat la faţă, înaintea lor, şi a
strălucit faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au făcut albe ca
lumina. Şi iată, Moise şi Ilie s-au arătat lor, vorbind cu El. Şi,
răspunzând Petru, a zis lui Iisus: Doamne, bine este să fim noi aici;
dacă voieşti, voi face aici trei colibe: Ţie una, şi lui Moise una, şi
lui Ilie una. Vorbind el încă, iată un nor luminos i-a umbrit pe ei, şi
iată glas din nori zicând: Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am
binevoit; pe Acesta ascultaţi-L” (Matei XVII, 2-5). Este acelaşi sublim
mesaj divin adresat de Dumnezeu-Tatăl şi la botezul Domnului.
„Şi, auzind ucenicii, au căzut cu faţa la pământ şi s-au spăimântat foarte” (Matei XVII, 6).
Trupul divinului învăţător se transfigurează în
lumina inefabilă a dumnezeirii. Sfinţii Părinţi ai Bisericii ţin să
reliefeze patetic şi impresionant că în lumina taborică ce L-a învăluit
pe Hristos Mântuitorul S-a revelat însăşi dumnezeirea. Sfântul Ioan Gură
de Aur - una dintre figurile cele mai reprezentative ale Bisericii
noastre creştine, cel mai strălucit predicator al creştinismului, care
prin cuvântul său înaripat a răscolit sufletele până în cele mai tainice
profunzimi, determinând auditoriul să-L cunoască, să-L iubească şi să-L
urmeze pe Hristos Domnul - se pronunţă hotărât: „Domnul s-a arătat mai
strălucitor ca soarele, dumnezeirea arătându-Şi razele ei”.
Sfântul Maxim Mărturisitorul a numit Schimbarea la
Faţă „simbol al dumnezeirii”, în sensul că prin ea se împărtăşea
dumnezeirea „pe măsura” ucenicilor prezenţi şi că ea trimitea la ceva şi
mai înalt decât ea, adică la fiinţa dumnezeiască. în această lumină,
văzându-L fruntaşii apostolilor pe Domnul schimbat la faţă, „s-au mutat
din trup în duh mai înainte de a sfârşi viaţa în trup” (A se vedea
Filocalia, voi. 7, traducere, introducere şi note de Pr. prof. dr.
Dumitru Stăniloae, p. 292, subsidiar nota 404 şi p. 293).
La Schimbarea la Faţă, neputând privi slava
luminii Fiului lui Dumnezeu, „ucenicii au căzut cu faţa la pământ şi
s-au spăimântat foarte”. Cu câtă strălucire va apărea Iisus la sfârşitul
lumii, când va veni pe norii cerului, în deplina Sa măreţie divină, ca
să judece lumea!
Condacul praznicului ne zugrăveşte în chip strălucit scopul acestei sărbători împărăteşti:
„În munte Te-ai schimbat la faţă, şi pe cât au
cuprins învăţăceii Tăi mărirea Ta, Hristoase Dumnezeule, au văzut că,
dacă Te vor vedea răstignit, să cunoască patima Ta cea de bună voie şi
lumii să binevestească că Tu eşti cu adevărat raza Tatălui. ”
Din slova pericopei evanghelice se desprind trei învăţături fundamentale:
1) Dumnezeirea Mântuitorului Hristos,
confirmată de mărturisirea lui Dumnezeu-Tatăl: „Acesta este Fiul Meu Cel
iubit, în Care am binevoit; pe Acesta ascultaţi-L” (Matei XVII, 5).
2) Lumina Taborului ne descoperă în chip
strălucit nemurirea sufletului, perspectiva veşniciei. In lumina
inefabilă a Dumnezeirii, când trupul lui Iisus se transfigurează, „Moise
şi Ilie s-au arătat lor, vorbind cu El” (Matei XVII, 3), rechemaţi din
veşnicie, stând de faţă cu Hristos Domnul.
3) Schimbarea la Faţă a Mântuitorului
Hristos, pe care o prăznuim astăzi, îi umple de o deosebită bucurie
sufletească pe Sfinţii Apostoli, în ale căror suflete, deşi coborâţi de
pe Tabor, lumina Dumnezeiască taborică continuă a sclipi, risipind
îndoielile, consolidând credinţa lor în dumnezeirea lui Iisus şi
pregătindu-i pentru apostolatul creştin.
Schimbarea la Faţă a Mântuitorului pe Muntele
Taborului să constituie pentru fiecare creştin o îndatorire de seamă de
a-şi regăsi echilibrul sufletesc, moment de renaştere internă
spirituală, de desăvârşire morală, de îndumnezeire a fiinţei umane,
trăind în permanenţă sub faldurile de lumină ale cerului, în duhul
transfigurator al doctrinei creştine - cea mai înaltă, cea mai sublimă
şi superioară învăţătură metafizică şi etică.
Potrivit învăţăturii creştine, menirea
credinciosului în lume constă în preamărirea lui Dumnezeu, mântuirea
sufletului, dobândirea fericirii pe pământ şi cucerirea paradisului
nostalgic.
Hristos Mântuitorul a coborât pe pământ pentru
restaurarea omului lăuntric, pentru a ne ridica la ceruri spre culmile
altitudinii etice. Prin sublima Sa învăţătură, Iisus ne-a arătat calea
pe care trebuie să mergem pentru a dobândi desăvârşirea creştină, pentru
a ajunge la omul desăvârşit al plenitudinii lui Hristos.
Procesul desăvârşirii noastre în viaţa
duhovnicească trece prin mai multe trepte: purificarea, iluminarea şi
unirea deplină cu Dumnezeu sau desăvârşirea. Hristos Mântuitorul
reprezintă pentru noi, credincioşii, modelul ideal al omenirii
transfigurate, îndumnezeite, iar unirea cu El constituie ţinta ultimă de
perfecţiune spirituală în limitele vieţii duhovniceşti. Iisus este
idealul viu al desăvârşirii, sub lumina căruia trebuie să ne călăuzim
paşii.
Hristos fiind calea spre desăvârşire, cuvine-se
să-I slujim, făcând din inima noastră un altar aprins de flăcările
iubirii divine şi ale dragostei faţă de oameni.
Sfântul Ioan Gură de Aur foloseşte comparaţia
paulină cu alergătorul din arenă, în lupta pentru dobândirea
desăvârşirii creştine. „Ca şi acesta, şi râvnitorul spre perfecţiunea
spirituală trebuie să-şi angajeze toate forţele în luptă perseverentă,
privind mereu înainte spre ţintă. Alergătorul nu se opreşte niciodată...
Departe de a-şi micşora efortul când este aproape de ţintă, mai ales
atunci îşi intensifică alergarea” (Omilia la Evrei 7, 3).
Credinciosul adevărat trebuie să fie cristalul pur
şi neîntinat care să reflecte lumina lui Hristos în lume. Să fie cu
drept cuvânt expresia bunătăţii, a iubirii, a păcii, a dreptăţii şi a
sfinţeniei, neuitând o singură clipă că, deşi trăieşte în veac, clădeşte
pentru veşnicie. [...]
Pr. dr. Victor Vlăduceanu (Glasul Bisericii, nr. 7-9, 1984).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!