Fecioara Maria a fost, este şi va fi
mereu, pentru noi, ortodocşii, cea mai vrednică de cinstire persoană din
neamul omenesc, pentru mărirea pe care i-a făcut-o Dumnezeu, Care era
„Cuvântul“ (In 1, 1), aceea de a Se întrupa din ea (Lc 1, 35-49). Ea
este Născătoare de Dumnezeu, adică Maica Domnului (Lc 1, 43), acceptând
prin credinţă realitatea faptului că Fiul lui Dumnezeu Şi-a luat trup
din trupul ei (Lc 1, 38).
Smerită şi curată cu sufletul, ea L-a
hrănit la sânul ei pe Cel Atotputernic, devenit, chiar şi pentru puţină
vreme, o fiinţă care avea nevoie de grija ei de mamă. Ni L-a dat să ne
mântuiască (In 2, 5), iar El S-a îngrijit de ea tocmai pe Crucea
Supremei Sale Jertfe, găsindu-i protecţie alături de Apostolul iubit (In
19, 25-27). Astfel, Domnul a răspuns cu dragoste mamei Sale,
încredinţând-o aceluia capabil să-i ofere un sprijin şi o iubire
dătătoare de odihnă, de care Apostolul însuşi se bucurase stând rezemat
la pieptul Său (In 13, 23).
În faţa acestor argumente, nu putem
decât să fim siguri că preacinstirea pe care i-o aducem Maicii Domnului
este pe placul Lui şi al Tatălui Său. Însă, în ciuda acestor dovezi
scripturistice, la care se adaugă roada adevăratului Duh al Naşterii din
nou, există astăzi unii creştini care nu-şi mai arată deloc respectul
faţă de Fecioara Maria, măcar de l-ar şi purta în suflet. De fapt, de
cele mai multe ori acesta lipseşte cu desăvârşire, fiind înlocuit cu o
repulsie inexplicabilă faţă de persoana ei. Şi, pentru a-şi ascunde
aceste sentimente, vor adăuga că niciunde Cuvântul scris al lui Dumnezeu
nu obligă la a onora în cuvinte pe Maica Domnului, sau vor bate câmpii,
filozofând despre înţelesul cuvântului „a ferici“. Dar, culmea ironiei,
tocmai traducerea Bibliei folosită de ei accentuează ideea: „mă vor
numi fericită“ (Lc 1, 48-8; ediţia Cornilescu). Verbul „a numi“ implică o
exprimare în cuvinte, aşa cum arată un dicţionar al limbii române
pentru uz curent: „a rosti, a menţiona numele cuiva“ şi, în contextul
nostru, a transpune în limbaj toată mărirea ce i se cuvine cuiva.
Acţiunea de „a numi fericit“ sau de „a ferici pe cineva“, mai ales când e
vorba de o persoană deosebită ca Maica Domnului, determină dezvoltarea
unui ansamblu de mijloace de laudă pentru ea, în cânt şi în cuvânt.
Motivul pentru care aceşti creştini nu o
cinstesc pe aceea din care Domnul lor Şi-a luat trup pentru a Şi-l
jertfi şi din care a curs Sângele care îi curăţă pe ei de păcat este,
pur şi simplu, faptul că nu vor să înţeleagă aceasta. Predicile şi unele
publicaţii ale lor, care ocolesc, pe cât posibil, pasaje întregi din
primele două capitole ale Evangheliei după Luca şi alte versete
scripturistice referitoare la Fecioara Maria, dovedesc fără echivoc
acest lucru. Din nou, chiar dacă pare ironic, dar ar trebui să se
preocupe mai degrabă de ei, decât de alţii, să se întoarcă la Biblie şi
să nu omită din ea (Apoc 22, 19).
Nouă nu ne rămâne decât să o cinstim aşa
cum se cuvine pe Maica Domnului nostru, asemenea îngerului binevestitor
(Lc 1, 28), asemenea Elisa-vetei (Lc 1, 42) şi, mai ales, aşa cum am
arătat, asemenea Dumnezeiescului ei Fiu.
Suntem datori, totodată, să ne rugăm
pentru toţi cei care refuză să o facă, ca nu cumva să devină părtaşi la
sabia ce a străpuns sufletul ei (Lc 2, 35). Căci chiar dacă toţi am fost
vinovaţi prin păcat de răstignirea lui Hristos, astăzi, ca şi creştini,
nu dorim să-L omorâm din nou, ci să credem şi să ne bucurăm că e viu.
Cris GRECUL – Arad
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!