(a Orbului din Ierihon)
Evanghelia de la Luca 18,35-43
35 Şi când S-a apropiat Iisus de Ierihon, un orb şedea lângă drum, cerşind. 36 Şi, auzind el mulţimea care trecea, întreba ce e aceasta. 37 Şi i-au spus că trece Iisus Nazarineanul. 38 Şi el a strigat, zicând: Iisuse, Fiul lui David, fie-Ţi milă de mine! 39 Şi cei care mergeau înainte îl certau ca să tacă, iar el cu mult mai mult striga: Fiule al lui David, fie-Ţi milă de mine! 40 Şi oprindu-Se, Iisus a poruncit să-l aducă la El; şi apropiindu-se, l-a întrebat: 41 Ce voieşti să-ţi fac? Iar el a zis: Doamne, să văd! 42 Şi Iisus i-a zis: Vezi! Credinţa ta te-a mântuit. 43 Şi îndată a văzut şi mergea după El, slăvind pe Dumnezeu. Şi tot poporul, care văzuse, a dat laudă lui Dumnezeu.
1. Bartimeu.
Mântuitorul Se află pe ultimul Său drum spre Ierusalim, înainte de
sfintele Sale patimi. Un drum ocolit, deoarece samarinenii n-au vrut
să-L primească în teritoriul lor (Lc 9,53). Din Galileea, a luat-o pe
valea Iordanului, până la Ierihon, de unde se va sui la Ierusalim.
Sfânta Evanghelie de la Luca ne spune că
Iisus a săvârşit două mari minuni cu prilejul acestei treceri prin
Ierihon: vindecarea unui orb (18,35-43) şi întoarcerea vameşului Zacheu
(19,1-10).
În paralela de la Matei (20,29-34) se
relatează despre vindecarea a doi orbi. Poate că numai unul dintre ei a
strigat, mărturisindu-L pe Hristos şi cerând mila Lui şi de aceea
ceilalţi doi evanghelişti sinoptici vorbesc numai de un orb. Sfântul
Marcu ne dă şi numele lui: Bartimeu (10,46). Este vorba, de fapt, de un
patronimic (adică de numele tatălui), căci Bartimeu înseamnă „fiul lui
Timeu”.
Omul despre care ne vorbeşte Evanghelia
acestei Duminici era cu totul sărman. Căci nu numai că era orb. Era şi
cerşetor. Adică un om sărac, care trăia din mila semenilor săi.
Într-adevăr, Evanghelia ne spune că acest orb „şedea lângă drum,
cerşind” (Lc 10,35).
2. Ucenicii nu înțeleg.
Imediat înaintea acestei relatări este redată a treia prevestire a
patimilor (cf. Mt 16,21; 17,22-23; 20,17-19). Mântuitorul le vorbeşte în
chip precis ucenicilor Săi despre încununarea lucrării Sale mesianice
prin patimi şi Înviere. Sfântul Luca ţine să noteze că „ei (Cei
doisprezece, cf. v. 31) n-au înţeles nimic din acestea, căci cuvântul
acesta era ascuns pentru ei şi nu înţelegeau cele spuse” (v. 34). Dacă
ucenicii nu înţelegeau, cu atât mai puţin înţelegeau mulţimile.
Într-adevăr, o mulţime de oameni îi făcea alai lui Iisus la trecerea Sa
prin Ierihon (v. 36). Dar se pare că numai sau mai ales curiozitatea
atrăgea această mulţime în preajma profetului din Nazaret. Ei nu
înţelegeau nimic din fericirea de a-L vedea pe Iisus. Căci nici nu
bănuiau adevărata Sa identitate. Când orbul, auzind zgomotul făcut de
această mulţime, întreabă ce se întâmplă, i se spune că trece Iisus
Nazarineanul. Atâta ştiau să spună aceşti oameni despre Iisus. Şi
considerau că ştiu totul. Evanghelistul Ioan ne spune că atunci când
Domnul a învăţat despre taina trupului şi a sângelui Său, iudeii
murmurau şi ziceau: „Au nu este Acesta Iisus, fiul lui Iosif, şi nu ştim
noi pe tatăl Său şi pe mama Sa?” (In 6,42; cf. Mt 13,55; Mc 6,3; Lc
4,22). Mulţimea din Ierihon nu ştie nici ea mai mult decât că Iisus este
„Nazarineanul”. Nici nu vrea să ştie mai mult şi nici nu crede că e mai
mult de ştiut despre El.
3. Dar Bartimeu înțelege.
Impresionant şi inexplicabil pentru mintea omenească este că orbul
depăşeşte această înţelegere îngustă a mulţimii. Dorind să ştie cu
adevărat Cine este Cel Care trece prin faţa lui, inima i se umple de o
lumină care vine de Sus şi astfel ceea ce proclamă orbul despre Iisus
este o adevărată mărturisire de credinţă în mesianitatea lui. Auzind
Cine trece, orbul strigă: „Iisuse, Fiul lui David, fie-ţi milă de mine”
(v. 38). Oamenii îl certau, ca să tacă, dar el strigă şi mai tare: „Fiul
lui David, fie-ţi milă de mine!” (v. 39). Toate cele trei Evanghelii
care relatează întâmplarea reţin strigătul în aproape aceeaşi formă, şi
mai ales cu aceeaşi mărturisire a lui Iisus ca Fiul lui David. Şi în
toate acest strigăt apare încă o dată, după menţiunea certării orbului
de către cei din mulţime (cf. Mt 20,30-31; Mc 10,47-48). Or, „Fiul lui
David” înseamnă, pentru iudeii de la începutul erei creştine, Mesia (în forma greacă: Hristos). Adeseori în scrierile Vechiului Testament Mesia (ebr. Maşiah),
care în traducere înseamnă „Unsul Domnului”, adică Mântuitorul aşteptat
de omenire de la început şi făgăduit prin prooroci, este prezentat ca
Fiul (adică Urmaşul) lui David.
4. Orbul avea „urechi de auzit”.
De unde ştia orbul din Ierihon că Iisus este Mesia, Hristosul? Putem
presupune că el auzise vorbindu-se despre Iisus şi despre minunile Sale.
Auzind, în inima sa a început să încolţească nu numai nădejdea că,
poate, Acest Tămăduitor va trece cândva şi prin Ierihon şi astfel va
vindeca şi orbirea sa, ci şi credinţa în El. Cel care-L mărturiseşte
acum pe Iisus ca Fiul lui David este un om credincios. Sfântul Apostol
Pavel zice că „credinţa este din auzire” (Rom 10,17). Dar nu singură
auzirea cu urechile trupeşti trezeşte credinţa. Pentru a deveni
credincios, ai nevoie de „urechi de auzit”. Încă Isaia vorbeşte despre
cei care au urechi, dar nu aud, şi au ochi, dar nu văd (Is 6,9-10).
Pentru a auzi taina credinţei, e nevoie de urechi ale inimii, şi acestea
străpunse de raza de lumină a Duhului lui Dumnezeu. Atunci când Petru a
făcut importanta mărturisire de la Cezareea lui Filip: „Tu eşti
Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Mt 16,16), „Iisus, răspunzând,
i-a zis: Fericit eşti Simone, fiul lui Iona, că nu trup şi sânge ţi-au
descoperit ţie aceasta, ci Tatăl meu Cel din ceruri” (Mt 16,17).
Putem zice acelaşi lucru şi despre orbul
din Ierihon: nu trup şi sânge i-au descoperit lui taina mesianităţii
lui Iisus Nazarineanul. El a auzit despre Iisus. A dorit să primească şi
el vindecare de la Iisus. În inima sa a încolţit şi a crescut credinţa
că Iisus este Mesia Cel aşteptat. Iar acum, el dă glas mărturisirii
despre Hristos.
Prin mărturisirea sa, orbul Îl întâmpină
pe Iisus în Ierihon aşa cum se cuvine să fie întâmpinat Mesia
Mântuitorul. Această aclamaţie mesianică pregăteşte scena intrării
triumfale a lui Iisus în Ierusalim (Lc 19,29-40). Înainte de strigătele
de „Osana Fiului lui David” ale pruncilor din Ierusalim (Mt 21,15-16),
răsună la Ierihon strigătul acestui prunc duhovnicesc. Iar prin acest
orb şi prin minunea făcută după credinţa lui, şi „tot poporul” dă laudă
lui Dumnezeu, pregătind scena cu manifestarea entuziastă a mulţimii la
intrarea Domnului în Ierusalim (Lc 19,37).
5. Dinamismul credinței.
Credinţa nu este niciodată statică. Adevărata credinţă vrea mereu mai
mult. Credinciosul se vrea tot mai aproape de obiectul credinţei sale.
Acelaşi lucru se poate spune despre omul credincios care este Bartimeu,
orbul din Ierihon. Când aude că trece Iisus, el cere de departe mila
Lui. Vrea să se apropie, desigur, dar nu poate de mulţime. Şi nu are
călăuză care-l să-l ducă de mână şi să-i facă loc prin îmbulzeală.
Evanghelia de la Marcu ne dă detaliul că atunci când Iisus l-a chemat la
sine şi când unii din mulţime i-au spus: „Îndrăzneşte, scoală-te. Te
cheamă” (Mc 10,49), „orbul, lepădând haina de pe el, a sărit în picioare
şi a venit la Iisus” (v. 5). O, cu câtă bucurie răspunde el chemării
lui Iisus! Şi cu câtă grabă vine la El!
„Ce voieşti să-ţi fac?”, îl întreabă
Iisus. Iar orbul răspunde: „Doamne, să văd!” (Lc 18,41). El crede că
Domnul poate face acest lucru mai presus de puterile omului: să-i dea
vederea. Iar Mântuitorul, redându-i vederea, nu zice că face acest lucru
după puterea Sa dumnezeiască, ci după credinţa celui ce fusese orb:
„Vezi! Credinţa ta te-a mântuit” (v. 42). Minunea este, bineînţeles, o
lucrare a puterii lui Hristos. Dar este nevoie de credinţa omului pentru
ca această putere să se manifeste. Orbul căruia i se face după credinţa
sa se alătură pilduitor unor alţi oameni lăudaţi de Mântuitorul pentru
credinţa lor şi cărora li s-a făcut după credinţa lor, cum au fost
sutaşul din Capernaum (Mt 8,13) sau femeia cananeiancă (Mt 15,28).
Încă un amănunt semnificativ: textul nu
zice numai că credinţa sa i-a dat vederea. Ci zice: „Credinţa ta te-a
mântuit”. Ajuns în faţa Domnului, orbul a înţeles că ceea ce dă El este
cu mult mai mult decât vindecarea unei infirmităţi trupeşti. Credinţa sa
l-a făcut să presimtă că se află în faţa Celui Care este Mântuitorul
oamenilor. Şi credinţa i s-a făcut pe măsura darului fără seamăn pe care
îl aduce Hristos oamenilor. De aceea, a primit vederea, dar a primit şi
mântuirea. Aşa cum îl făcea credinţa să vadă acum lucrurile, vindecarea
ochilor trupeşti nici nu i-ar mai fi fost de ajuns; căci izvorul din
care sorbea acum este de aşa fel încât cu cât mai mult bei, cu atât mai
mult însetezi. Nu te poţi mulţumi cu puţin când eşti lângă Iisus.
6. „Doamne, să Te văd!”
Acestei întâlniri exemplare a orbului din Ierihon cu Mântuitorul lumii,
o variantă textuală îi adaugă o notă deosebit de interesantă.
Într-adevăr, Diatessaron-ul lui Taţian (sec. II), această
„Evanghelie din patru”, adică o combinare a materialelor din cele patru
Sfinte Evanghelii într-un text unitar, realizată în siriacă, dar
păstrată integral numai în traducere arabă, apare o diferenţă minoră,
dar profund semnificativă. La întrebarea lui Iisus: „Ce voieşti să-ţi
fac?”, orbul, după Diatessaron, răspunde: „Doamne, să Te văd!” (The Diatessaron of Tatian,
Section XXXI, 33, în „Ante-Nicene Fathers”, vol. 9, ed. de A. Menzies,
ediţia a patra, Peabody, Massachussets, 1994, p. 91). Pronumele adăugat
în acest text dă o nouă frumuseţe întâlnirii dintre orbul din Ierihon şi
Iisus. El nu numai că-L mărturiseşte ca Mesia. Şi nu numai că vrea să
primească de la El vindecarea de orbire. El vrea să-L vadă pe Iisus!
Este adevărat că această variantă
textuală nu are nici o şansă de a fi originală. Ansamblul vechilor copii
manuscrise nu susţine această variantă. Cu toate acestea, nu putem să
nu valorificăm frumuseţea unei astfel de exprimări pentru viaţa noastră
duhovnicească.
7. Exemplul celor doi oameni din Ierihon care au dorit să-L vadă pe Iisus.
Ce poate fi mai de dorit pentru un om decât să-L vadă pe Domnul Iisus
Hristos? Imediat în continuarea acestei pericope, Evanghelia de la Luca
ne vorbeşte despre Zacheu, acest om mic de statură care, voind cu tot
dinadinsul să-L vadă pe Iisus, s-a suit într-un copac de pe marginea
drumului. Domnul i-a răsplătit această dorinţă arzătoare de a-L vedea şi
n-a intrat la nimeni altcineva din Ierihon, ci numai la acest Zacheu
(Lc 19,1-10). Evanghelia de la Ioan ne vorbeşte despre nişte elini care,
după intrarea triumfală în Ierusalim, au dorit şi ei să-L vadă pe
Iisus. Pentru aceasta s-au adresat lui Filip. Domnul s-a bucurat de
dorinţa lor şi a vestit preamărirea Sa şi roada multă pe are o va aduce
prin moartea Sa (In 12,20-24); este vorba, desigur, şi de roada celor
mântuiţi dintre neamurile cărora le aparţineau acei elini.
Orbul a dorit să vadă. Iar când ochii i
s-au deschis, primul lucru pe care l-au văzut aceşti ochi a fost faţa
Domnului Hristos. Cât de fericiţi au putut fi ochii lui Bartimeu, văzând
nu numai lumina zilei, ci pe Cel ce este însăşi Lumina lumii! Cât de
puternic se va fi imprimat chipul lui Iisus pe retina acestor ochi
creaţi din nou prin puterea credinţei în Hristos! Fostul orb nici n-a
mai avut ochi pentru altceva şi pentru altcineva. Evanghelia de la Marcu
ne şi spune că el I-a urmat lui Hristos: „Şi îndată a văzut şi urma lui
Iisus pe cale” (Mc 10,52).
Cât de frumos este exemplul pe care ni-l
dă Bartimeu! El, orbul, a văzut mai bine decât toţi ceilalţi care aveau
ochi sănătoşi. A văzut mai întâi cu ochii duhovniceşti, prin credinţa
Sa; cu aceşti ochi duhovniceşti L-a văzut pe Iisus, L-a cunoscut cine
este El cu adevărat şi L-a mărturisit. Iar apoi, cu ochii trupeşti tot
pe Iisus L-a văzut. L-a văzut aşa cum nimeni altul din mulţimea aceea nu
L-a mai văzut. L-a văzut pe Iisus cum numai Zacheu L-a mai văzut,
atunci când a stat în faţa Lui şi când, deodată, n-a mai fost Zacheu
vameşul, ci Zacheu ucenicul.
Dacă nu dorim să-L vedem pe Mântuitorul
aşa cum L-au văzut Bartimeu şi Zacheu, înseamnă că noi înşine suntem
orbi. Şi deşi ne considerăm credincioşi, încă nu L-am cunoscut pe
Hristos, suntem încă parte din mulţimea care se înghesuie în jurul lui
Iisus fără să-L vadă şi fără să-L audă cu adevărat.
O, de am striga şi noi către Domnul aşa
cum a strigat Bartimeu! El trece şi azi pe lângă noi. Poate nu auzim
decât zgomotul mulţimii. Dar de ce ne tresaltă inima? Nu este, oare,
chiar clipa aşteptată, nu ne cheamă la El Mântuitorul lumii? Şi nu ne
întreabă, ca pe orbul din Ierihon, ce minune aşteptăm de la El? Cum nu
ne ţâşneşte pe buze, dintr-un prea adânc şi îndelungat dor, răspunsul:
„Doamne, să Te văd”?
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI – Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
LUMINA EVANGHELIEI – Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!