In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos,
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos,
A zis Domnul:
“Precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi asemenea; si
daca iubiti pe cei ce va iubesc, ce rasplata puteti avea? Caci si
pacatosii iubesc pe cei ce ii iubesc pe ei. Si daca faceti bine celor ce
va fac voua bine, ce multumire puteti avea? Ca si pacatosii acelasi
lucru fac. Si daca dati imprumut celor de la care nadajduiti sa luati
inapoi, ce multumire puteti avea? Ca si pacatosii dau cu imprumut
pacatosilor, ca sa primeasca inapoi intocmai. Ci voi iubiti pe vrajmasii
vostri si faceti bine si dati cu imprumut, fara sa nadajduiti nimic in
schimb, si rasplata voastra va fi multa si veti fi fiii Celui Preainalt,
ca El este bun cu cei nemultumitori si rai. Deci fiti milostivi, precum
si Tatal vostru este milostiv!” (Luca 6, 31-36).
Preaiubitilor, in aceste sase versete, in aceste putine cuvinte e
fiinta adanca a descoperirii dumnezeiesti. A fost numita aceasta spusa a
Domnului – “Precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi
asemenea!” – Legea de aur a Evangheliei. Si, intr-adevar, acest cuvant
vrednic este sa uneasca tot sufletul – nu numai crestinesc, ci omenesc –
de pretutindeni; acest cuvant al Mantuitorului, pe Care – cum atat de
frumos rostea parintele si invatatorul nostru, Dumitru Staniloae – Tatal
L-a trimis in lume zicandu-I: “Mergi si mantuieste-Ti fratii! Spune-le
lor adevarul mantuitor. Si odata cu spusa acestui cuvant arata-le jertfa
Ta, iubirea Ta suprema!”.
Atunci, sa cugetam impreuna asupra acestui cuvant si din launtrul
lui: “Precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi lor
asemenea!”. Sa faci tu intai, sa nu astepti pe altul sa inceapa binele;
ci de la tine sa porneasca. Asa a zis Iisus: “Faceti voi…!”. Tu, mai
intai. Caci de la tine, omule, a inceput – din nefericire, prin ispita
diavolului – raul. Pentru ca dintru inceput, tu, omule, zidit dupa
chipul Ziditorului, deci dupa chipul luminii si iubirii dumnezeiesti,
ti-ai intors fata de la fata Lui.
Sa ne adancim nitel in taina istoriei omului, a caderii si mantuirii
lui, la acel act tragic in care fratele si-a ucis fratele – Cain pe
Abel. Aceasta a fost adancimea caderii. Adam si-a intors fata de la
Dumnezeu. Pacatul lui n-a fost atat de mare… S-a simtit gol… Gol de har,
gol de lumina dumnezeieasca si de iubire. Dar despartirea lui de
Dumnezeu a insemnat si despartirea copiilor lui unul de celalalt; pana
la crima. Si, in urma crimei, omenirea a cunoscut atatea tragedii – ale
sfasierii intre frati, intre popoare… In aceasta cadere a sfasierii,
omenirea, care n-a pierdut cu totul lumina, puterea divina (caci chipul
lui Dumnezeu nu poate fi distrus, Dumnezeu nu-Si ia nici darul, nici
chemarea inapoi, ci darul Lui este vesnic), a ajuns, in Vechiul
Testament, la Legea Talionului; pe care Mantuitorul a rostit-o in
Predica de pe Munte: “Ati auzit ca s-a zis: Ochi pentru ochi si dinte
pentru dinte…”. Adica la raul cuiva sa raspund si eu, daca nu mai mult,
cel putin in egala masura . Aceasta era o forma tragica a Legii
Talionului, pe care am auzit cum a evocat-o Mantuitorul. Era un fel de
suis, spuneau cei vechi, al legii dreptatii. De la crima lui Cain urca
omenirea la legea dreptatii. Cum ziceau romanii: “Dreptatea inseamna sa
traiesti onest, sa nu lezezi pe nimeni si sa dai fiecaruia ce este al
lui”.
Dar sa vedem cum a suit omul, in aceasta taina a mantuirii tuturor.
Intrebat fiind un rabin din vremea Mantuitorului: “Spune un cuvant care
sa cuprinda esenta adevarului, si atat de concentrat sa fie acest
cuvant, ca sa-l poti rosti cat ar sta omul intr-un picior!”, acel
invatator de lege, acel rabin a rostit: “Sa nu faci altuia ceea ce nu-ti
prieste tie!”. Asa cum zice romanul: “Ce tie nu-ti place altuia nu-i
face!”. Pana aici ajunsese schimbarea – intoarcerea omului de la caderea
lui Adam si a lui Cain – inainte de venirea Mantuitorului. Pentru ca,
de la acest prag incolo, Mantuitorul – Fiul lui Dumnezeu facut Om,
asemenea cu noi – in numele Tatalui Ceresc cu Duhul Sfant si al omenirii
intregi, sa spuna cuvantul pe care l-am auzit: “Precum voiti sa va faca
voua oamenii, faceti-le si voi asemenea!”. Cum ti-ar prii tie – cum
doresti tu salvarea ta, ceea ce ai ajuns sa cunosti ca te salveaza – asa
sa faci semenului tau. Pornind de la Dumnezeu si de la tine. Uneori
stai si te gandesti daca e ingaduit vreun fel de iubire de sine… N-ai
voie sa te distrugi. Nu-i egoism, sa nu talcuim gresit; dar uneori parca
ti-e ingaduit pentru tine, pentru salvarea ta, sa cugeti la tine
savarsind binele. Este forma, as zice, adevarata, a iubirii de sine –
grija de mantuirea ta. Macar plecand de la acest gand care te motiveaza
in adanc, sa faci binele.
Si atunci, asa cum, din cuvantul Mantuitorului am cutezat a zice:
“Precum voiesti sa-ti faca tie semenul tau sa faci tu”, incepe, dar, cu
binele; niciodata sa nu astepti ca semenul tau sa inceapa, ca nu stii
cand va incepe el, pentru ca nu esti stapan pe el. Ci totdeauna sa ai
constiinta ca tu, incepand sa faci binele, vei deveni un reper al
binelui. Asa cum Iisus iti spune: incepand cu binele fata de oricine.
Vom talcui mai mult acest cuvant: fata de oricine.
Zice Mantuitorul: “Daca iubiti pe cei ce va iubesc, ce rasplata
puteti avea? Si pacatosii iubesc pe cei ce ii iubesc. Daca faceti bine
celor ce va fac voua bine, ce multumire puteti avea? Si pacatosii
acelasi lucru il fac. Si daca dati cu imprumut celor de la care
nadajduiti sa luati inapoi, ce multumire puteti avea? Si pacatosii dau
cu imprumut pacatosilor ca sa primeasca inapoi intocmai”. Aici se
dezvaluie noutatea si unicitatea Evangheliei. Caci am pomenit si starea
de crima intre semeni , Legea Talionului: “Ochi pentru ochi” (sau chiar
doi ochi pentru un ochi, cum am auzit in pilda amintita), si starea
aceea: Sa nu faci altuia ceea ce nu-ti prieste tie, care, observati, te
opreste, numai, de la rau. Ea nu e si salvatoare; este o restrictie, e
negatia; nu e afirmarea, marturia. Dar Iisus a venit sa transfigureze,
sa transforme omul, prin Dumnezeu, Care este acelasi pentru toti, si din
fiecare vrea sa faca un semen, un frate asemenea Lui.
Daca dai cuiva, asteptand acelasi dar pentru tine “si pacatosii fac
intre ei asemenea. Daca dati cuiva cu imprumut si asteptati sa primiti
inapoi intocmai, ce plata aveti?”. Omul, in firea cazuta, zice: pai cum,
Doamne, daca i-am dat lui, sa n-am dreptul sa cer inapoi ce i-am dat?!
Noi credem si marturisim ca aici Mantuitorul vrea sa ne spuna acest
lucru adanc de tot: a venit un om necajit la tine si ti-a cerut un
ajutor. Pe de o parte, daca poti, ii dai, si-i dai definitiv, deplin,
daca iti sta in masura. Poti sa ajungi chiar la acea masura a vaduvei de
la templu – care doi banuti a avut si pe amandoi i-a dat –, cu o
incredere desavarsita ca Dumnezeu iti va da inapoi ceea ce ai dat (si-ti
da Dumnezeu in schimb, cu certitudine; multi dintre noi au avut aceasta
experienta. Observati, cum a zis romanul: “Cine pe saraci ajuta, pe
Dumnezeu imprumuta”). Dar daca nu ai ajuns la acel stadiu, atunci ii
dai, iar datoria lui este sa gandeasca sa-ti dea inapoi; sa nu fii tu
cel obsedat si toata ziua sa-i zici: ia aminte ca ti-am dat. Intelesul
Evangheliei acesta este: daca ai dat, nu ramane nici o clipa preocupat
in chip egoist. Inca mai adanc: numai atunci esti liber – acesta e
cuvantul cel mai de pret –, cand nu mai esti obsedat, posedat de nimic;
nici de ceea ce ai daruit, si nici de povara, de robia acelui dar facut,
acelui bine facut. Abia atunci esti liber, in adevarul cel mai adanc.
Asa cum spune Sfantul apostol Pavel: ajungi la starea aceea “incat cei
ce au sa fie ca si cum n-ar stapani, cei casatoriti ca si cum n-ar fi
casatoriti” (adica preocupati doar de legea trupului), ci in acea
libertate a fiilor lui Dumnezeu.
Pentru care zice Mantuitorul: “De aceea zic voua: Iubiti pe vrajmasii
vostri si faceti bine si dati cu imprumut, fara sa nadajduiti nimic in
schimb, si rasplata voastra va fi multa si veti fi fiii Celui Preainalt,
ca El este bun cu cei nemultumitori si rai” (Luca 6, 35).
Mai intai: “Iubiti pe vrajmasii vostri!”. S-a spus adeseori de catre
talcuitori ca mai ales in aceasta se afla taina Evangheliei, taina
Vestirii celei Bune a lui Dumnezeu-Tatal, prin Fiul Sau in Duhul Sfant:
in iubirea vrajmasilor . E vorba asadar de topirea urii si a oricarei
seminte a raului, a oricarui lucru al demonului. Caci aici e demoniacul:
in ura, in invidie. Se spune ca demonul, Lucifer a fost invidios pe om
cand a luat cunostinta ca Fiul lui Dumnezeu Se va intrupa si Se va face
asemenea chipului nostru (pentru ca pe acest chip al nostru sa-l inalte
la stralucirea chipului slavei Sale). De aceea l-a ispitit pe om; de
aceea adeseori suntem noi insine ispititi sa suferim pentru frumusetea,
pentru curatia inimii cuiva. Orice iti iarta omul, mai ales cand te vede
cazut; un lucru nu-ti iarta: sa fii mai bun decat el. Doamne,
fereste-ne de aceasta ispita si da-ne bucuria sfanta de a ne impartasi
mai curand din bunatatea celorlalti, din intelepciunea lor; nu de a-i
pizmui.
“Iubiti pe vrajmasii vostri…” asemenea lui Dumnezeu. Caci omul, prin
pacat, s-a facut vrajmas Dumnezeirii. Sa iubesti pe vrajmasi… E cu
putinta? Este, iubitilor. Cum? Numai impartasindu-te din iubire
dumnezeiasca. Daca ai sa privesti in jur, la semenii tai, greu te vei
impartasi de la ei dintr-o asemenea iubire. De aceea a trimis Tatal pe
Fiul Sau. In chip de rob; cel mai de jos. Si in chipul jertfei, al
jertfei pentru pacatosi. Cum spune dumnezeiescul Pavel: “Caci Fiul lui
Dumnezeu a murit pentru noi cand noi eram pacatosi”. Si a fi pacatos
inseamna a fi vrajmas lui Dumnezeu; a fi vrajmas tie insuti. De aceea
spune Dumnezeu prin Proorocul: “Nu pe Mine M-ati parasit (in pacatele
voastre), ci pe voi insiva”. Cand parasesti lumina si iubirea divina,
cand Il parasesti deci pe Dumnezeu, te parasesti pe tine, iti parasesti
chipul luminos, iti parasesti menirea, salvarea ta. Si tu atunci esti
vrajmas lui Dumnezeu si vrajmas tie insuti. Cand gandesti la cuvantul
lui Iisus: “Iubiti pe vrajmasii vostri”, gandeste-te la iubirea ta; ca
tu insuti esti un vrajmas. Tu, in caderea ta, esti vrajmasul tau, esti
vrajmasul semenilor tai, esti, in ultima instanta, vrajmasul lui
Dumnezeu. Si atunci, o Doamne, cat de adanc se reveleaza aceasta taina a
iubirii vrajmasilor! Numai aceasta e salvarea lumii.
Intre cele doua razboaie mondiale s-au petrecut atatea revolutii,
precum stiti: incepand din Rusia, apoi in Italia, in Portugalia, in
Germania, in Spania, si la noi, si in Turcia… Dar dintre cei care au
condus revolutiile, unul singur L-a descoperit pe Mantuitorul; si nu era
din Europa crestina, ci din Asia – Gandhi. El singur, cand a citit
aceste cuvinte ale Mantuitorului: “Iubiti pe vrajmasii vostri!”, s-a
simtit iluminat. Iluminat! El, care era sufletul luminat al poporului
indian (pe atunci colonie, sub stapanire straina). Si, cand l-a intrebat
cineva cum, cu ce argumente a condus el eliberarea poporului sau,
revolutia, cu vreo invatatura calauzitoare din cartile lor vedice? Nu, a
raspuns el. “Cand am citit cuvintele lui Iisus: «Iubiti pe vrajmasii
vostri!», deodata mi-am spus: Asta imi trebuie. Trebuie sa dovedesc
vrajmasilor mei, si tuturor, ca-i iubim”. Si toata revolutia lui a dus-o
cu Noul Testament in san, si cand ajungea in mijlocul celor care-l
ascultau, din tren cobora putin pe scara vagonului, multimile ii sorbeau
vorbele de pe buze, si el scotea Noul Testament si le citea Predica de
pe Munte a Mantuitorului, apasand mai ales asupra acestor cuvinte:
“Iubiti pe vrajmasii vostri!”.
Atunci mi-am zis: Doamne, acesti conducatori de revolutii din Europa,
acesti dictatori erau botezati, erau crestini; si au facut sa curga
atata sange, au ucis atatia semeni ai lor! Iar indianul Gandhi, cand a
intalnit cuvantul Tau, cu ce flacara a luminii Tale si a iubirii lui a
trait! El insusi, in final, asa s-a si savarsit din viata – martir. Caci
a fost martirizat (noi, cei batrani, stim), in 1948.
Fratilor, iubirea aceasta – ea e salvatoarea lumii! Dar te intrebi
cum o poti dobandi; si cum o poti trai. Tu vrei s-o traiesti pentru
salvarea semenilor tai, a poporului, in numele lui Iisus. Trebuie sa te
transfigurezi in aceasta iubire divina dupa chipul Mantuitorului, al
Fiului lui Dumnezeu. Dar cum?
In timp ce la strana sau in cor se canta: “Cu vrednicie si cu
dreptate este a ne inchina Tatalui si Fiului si Sfantului Duh”, preotul
se roaga in altar: “Cu vrednicie, Doamne, Te marturisim pe Tine, Unule,
Vesnicule Dumnezeu, Tu pururea fiind (auziti cuvant atat de frumos!) si
acelasi fiind”. Sa retinem cuvintele: “pururea fiind (existand) si
acelasi fiind”. Atat de mult ne-au patruns aceste cuvinte! Noi suntem
ziditi dupa chipul lui Dumnezeu-Tatal prin Fiul in Duhul Sfant; dupa
chipul Fiului, Care, pururea fiind iubire si lumina, acelasi este. Si
fiecare din noi tinde sa fie acelasi, in aceeasi lumina si aceeasi
iubire, neincetat, oricand si oriunde; acelasi fiind, neschimbat.
Vedeti, demonul (pacatul) l-a sfasiat pe om, cand i s-a adresat: “Oare a
zis Dumnezeu ca de veti gusta din Pomul cunostintei Binelui si Raului
veti muri? Nu veti muri. Veti fi ca niste dumnezei”. – Cu alte cuvinte,
daca veti gusta nu numai din Pomul binelui, ci si al raului. Dar gustand
si din bine si din rau mai ai unitatea, mai esti acelasi? Nu aici s-a
produs sfasierea? Nu aici s-a produs duplicitatea? Caci aceasta a fost
caderea, Doamne! In afara de ingerii cazuti numai omul e duplicitar, e
ambiguu, e impartit. Nu mai e acelasi in orice clipa.
Ma rog de multe ori lui Dumnezeu, si ne rugam toti: Doamne, ajuta-ne
sa fim in aceasta unitate de credinta, redobandind unitatea pe care
demonul a sfasiat-o. Si sa fim aceiasi, in lumina si iubire divina;
acelasi sa fii la altar, acelasi in biserica, acelasi in afara ei, la
locul tau de munca, in casa ta, pe strada, in piata, oriunde. Sa ne
rugam lui Dumnezeu sa ne dea puterea, de aici inainte macar, sa fim asa
cum zicem despre Dumnezeu: pururea fiind si acelasi fiind – pururea
fiind iubirea si lumina divina in mine si acelasi fiind – in lumina si
iubire: ziua si noaptea, in calatorie sau stand locului, la lucru sau
gandind, scriind sau ostenind. In orice stare a mea, acelasi sa fiu.
Zice Sfantul Vasile cel Mare: “Duhul (lui Dumnezeu) este cu adevarat
locul sfintilor. Iar sfantul este pentru Duhul Sfant un loc al Sau
intrucat se ofera sa locuiasca cu Dumnezeu, si se numeste templul Sau”.
Duhul Sfant zideste un loc in lume – e cu adevarat locul sfintilor.
Ganditi-va: la Cincizecime, cand a pogorat Duhul Sfant, erau toti
apostolii la un loc; si acel loc a devenit un loc al Duhului Sfant. In
Evanghelia dupa Ioan citim: “Pe Dumnezeu nu L-a vazut nimeni niciodata.
Fiul Sau unic, Care este in Sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut”;
deci Fiul din Sanul Tatalui. Cine este Sanul Tatalui? E Duhul Sfant.
Cine s-a facut san al Fiului lui Dumnezeu? Maica Domnului. Ca din ea S-a
intrupat Fiul lui Dumnezeu si ea a devenit templu al Duhului Sfant.
Dar, prin botez, crestinul nascandu-se din apa si din Duh, din
cristelnita care e san al Maicii Domnului, si el devine un loc al
Duhului Sfant, cum zice Sfantul Vasile cel Mare. Inima ta sa devina un
loc al Duhului Sfant, un templu al Duhului Sfant. Cand te rogi:
“Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea
esti si toate le plinesti, Vistierul bunatatilor (al tuturor bunatatilor
dumnezeiesti) si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru
noi, curateste-ne de toata spurcaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele
noastre”. Duhule Sfinte, vino si te salasluieste intru noi! – in mine,
in tine, in fiecare, ca inima mea sa devina loc al Duhului Sfant. Si
daca eu devin loc al Duhului Sfant, atunci lumina Duhului Sfant
straluceste pe fata lui Hristos, dupa al Carui chip am fost zidit si
voia Tatalui se implineste in mine. Daca eu cuget si ma rog asa,
aducandu-mi aminte mereu de cuvantul lui Dumnezeu – “Vino si Te
salasluieste intru mine, Duhule Sfinte!” – atunci eu raman acelasi, un
loc al Duhului Sfant, o marturie a Lui. Asa au fost sfintii toti, chiar
negraind uneori…
Va spuneam ca la Sfantul Antonie venea un ucenic o data pe an… Multi
altii il intrebau: “Parinte, raspunde-mi la intrebarea cutare sau
cutare! Acest ucenic nu-l intreba nimic. Sta langa el.
– Omule, tu nu ma intrebi, nu-mi spui nimic?
– Parinte, mi-e de ajuns sa stau langa tine…” Simtea prezenta
harului, a luminii, a pacii divine langa el. Asa au fost sfintii. Unul
se ruga lui Dumnezeu: “Doamne, da-mi acea putere ca eu sa iau boala
acestui bubos, acestui lepros, iar el sa ia sanatatea mea”. Ce stare de
har!… Cum ar fi cineva, bunaoara un bolnav de SIDA in ziua de astazi si
ar fi primit cu acea stare de har de un doctor. Cu alte cuvinte sa se
impartaseasca cineva din pacea lui Dumnezeu care e in tine, caci aceasta
vrea Mantuitorul.
De aceea, incheie Mantuitorul acest cuvant atat de dumnezeiesc: “Deci
fiti milostivi, precum si Tatal vostru este milostiv!”. –
Impartasiti-va din mila, din iubirea dumnezeieasca; dar pururea aceeasi,
neschimbata. Mereu cercetandu-ma: sa ma schimb eu dupa lume?! Doamne
pazeste! Sa fiu eu robul ticalosiei cuiva?! Cand vrajmasului meu ii
raspund cu vrajmasie, eu am devenit robul lui. In loc sa fiu robul lui
Dumnezeu, eu sunt robul lui. Asta nu inseamna ca, vazandu-l pe vrajmas
voind raul semenilor mei sau tarii mele, eu sa lucrez cu relele lui.
Mantuitorul S-a rugat pe Cruce: “Parinte, iarta-i ca nu stiu ce fac!” –
deci: “Vindeca-i, Doamne!”; caci iertare inseamna vindecare . Asta nu
inseamna ca eu am sa ma fac partas relelor cuiva, sa lucrez relele lui.
Parintii au spus: “Iubeste pe pacatos; uraste pacatele lui!”. Raul, pe
el trebuie sa-l urasc. Dar eu urasc raul din el, iubindu-l, plangand
pentru el, rugandu-ma pentru salvarea lui, sa nu mai faca rele. Pentru
ca relele lui pot contamina pe altii.
Eu, insa, din aceasta lumina si iubire divina impartasindu-ma, sa
raman acelasi. Ajuta-ne Doamne, asa sa ramanem, cu constiinta ca in
aceasta stare, cum zic Sfintii Parinti, e o arvuna a invierii. Cand am
dobandit starea aceasta, in noi a inceput invierea. Zice atat de frumos
Sfantul Isaac Sirul: “Cel ce a aflat dragostea mananca pe Hristos (se
hraneste cu Hristos) in fiecare zi si ceas. Si se face prin aceasta
nemuritor. Ca «cel ce manaca din painea pe care i-o voi da Eu lui nu va
vedea moartea in veac»”. Deci cine mananca din Cuvantul lui Dumnezeu,
din lumina si iubirea Lui, din dumnezeiasca Impartasanie, nu va vedea
moartea in veac. Fericit este cel ce mananca din Painea dragostei, care
este Iisus. Caci cel ce se hraneste din dragoste se hraneste din
Hristos, Dumnezeul Cel peste toate; El o marturiseste si Ioan intareste:
“Dumnezeu este Iubire”. Prin urmare cel ce vietuieste in dragoste
rodeste viata din Dumnezeu si gusta invierea inca din viata de aici.
O, Doamne, fa-ne partasi sa gustam din taina invierii de aici; adica
din taina iubirii. Tu, pururea fiind si acelasi fiind, fa-ne si pe noi
sa fim aceiasi; fiecare suflet sa ramana acelasi in iubire, in ofranda
sfanta…
Asa cum marturisea Sfantul pomenit de noi astazi, Dionisie
Areopagitul, in ceasul martirizarii lui: “Cu toate ca am imbatranit (era
ca la nouazeci de ani), precum ma vedeti, credinta mea marturiseste. Ca
tineretile ce sunt vii imi este credinta batranetilor mele. Si simt ca
aceasta credinta si marturie a iubirii Lui va naste neincetat (o spunea
aceasta la Paris, unde a mucenicit) fii ai luminii si ai iubirii
vesnice, marturie a invierii”, ajuta-ne, Doamne, asa sa marturisim si
noi, cei de aici! Fii ai luminii si ai iubirii, fii ai invierii sa fim!
Amin.
Parintele Constantin Galeriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!