Evanghelia de la Matei 22,1-14
1 Şi, răspunzând, Iisus a
vorbit iarăşi în pilde, zicându-le: 2 Împărăţia cerurilor
asemănatu-s-a omului împărat care a făcut nuntă fiului său. 3 Şi a
trimis pe slugile sale ca să cheme pe cei poftiţi la nuntă, dar ei n-au voit să
vină. 4 Iarăşi a trimis alte slugi, zicând: Spuneţi celor chemaţi:
Iată, am pregătit ospăţul meu; juncii mei şi cele îngrăşate s-au junghiat şi
toate sunt gata. Veniţi la nuntă. 5 Dar ei, fără să ţină seama, s-au
dus: unul la ţarina sa, altul la neguţătoria lui; 6 iar ceilalţi, punând mâna pe slugile lui,
le-au batjocorit şi le-au ucis. 7
Şi auzind împăratul de acestea, s-a umplut de mânie, şi trimiţând oştile sale,
a nimicit pe ucigaşii aceia şi cetăţii lor i-a dat foc. 8 Apoi a zis
către slugile sale: Nunta este gata, dar cei poftiţi n-au fost vrednici. 9
Mergeţi deci la răspântiile drumurilor şi pe câţi veţi găsi, chemaţi-i la
nuntă. 10 Şi ieşind slugile acelea la drumuri, au adunat pe toţi
câţi i-au găsit, şi răi şi buni, şi s-a umplut casa nunţii cu oaspeţi. 11
Iar intrând împăratul ca să privească pe oaspeţi, a văzut acolo un om care nu
era îmbrăcat în haină de nuntă, 12 şi i-a zis: Prietene, cum ai
intrat aici fără haină de nuntă? El însă a tăcut. 13 Atunci
împăratul a zis slugilor: Legaţi-l de picioare şi de mâini şi aruncaţi-l în întunericul
cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor. 14 Căci mulţi sunt chemaţi, dar
puţini aleşi.
1. Primirea neamurilor. Parabola din Evanghelia acestei Duminici are două părţi. Prima parte, unde este vorba despre refuzul celor chemaţi din vreme de a veni la nuntă şi de intrarea, în schimb, în „casa nunţii”, a altora, adunaţi de peste tot, ilustrează situaţia creată prin refuzul masiv al iudeilor de a primi Evanghelia şi intrarea în Biserică a neamurilor. Tema a fost tratată, de pildă, de Sfântul Apostol Pavel, care, meditând (în capitolele 9-11 din Epistola către Romani) la situaţia iudeilor refractari faţă de Evanghelie, arată cum necredinţa fiilor poporului său li s-a făcut neamurilor uşă de intrare în harul mântuirii, astfel încât „greşeala lor (a iudeilor) a fost bogăţie lumii şi micşorarea lor bogăţie neamurilor” (Rom 11,12); dar, pe de altă parte, că „împietrirea s-a făcut lui Israel în parte, până ce va intra tot numărul neamurilor” (Rom 11,25), şi că iudeii se vor întoarce şi vor fi mântuiţi.
2. Alegerea se va face la sfârșit. Partea a doua a
parabolei, unde este vorba de pedepsirea celui ce intrase în „casa nunţii”, dar
nu avea haină de nuntă, dă un răspuns celor intrigaţi de faptul că în Biserică
nu toţi sunt sfinţi, ci că în ea au intrat „şi răi şi buni” (v. 10), adresând
totodată un sever avertisment celor care cred că pot fi creştini fără a avea şi
fapte de creştini. Parabola răspunde astfel unei situaţii cu care era
confruntată Biserica din vremea în care-şi scria Evanghelia Sfântul Matei şi cu
care, de fapt, a fost şi este confruntată mereu Biserica, pe întreg traseul
existenţei sale pământeşti. Celor intrigaţi de prezenţa în Biserică a unor
oameni nevrednici, li se atrage atenţia să nu judece lucrurile în pripă şi să
nu se îndoiască de dreptatea lui Dumnezeu. Două alte parabole din Evanghelia de
la Matei – anume parabola neghi-nelor (Mt 13,24-30.36-43) şi parabola năvodului
(Mt 13,47-50) – cuprind acelaşi răspuns şi atrag atenţia că nu trebuie să anticipăm
judecata lui Dumnezeu, smulgând acum neghina sau crezând că am putea aduna în
năvodul Împărăţiei cerurilor numai oameni buni şi sfinţi. Ci să aşteptăm
secerişul, să aşteptăm sfârşitul pescuirii, căci atunci „trimite-va Fiul Omului
pe îngerii Săi şi vor aduna din Împărăţia Lui toate smintelile şi pe cei ce fac
fărădelege” (Mt 13,41); atunci numai, la „sfârşitul lumii” (Mt 13,39), se va
face alegerea celor răi dintre cei buni şi răsplătirea fiecăruia după faptele
sale. Iar celor care sunt numai cu numele creştini, această a doua parte a
parabolei le atrage atenţia asupra gravităţii situaţiei lor. Ei să nu creadă că
e destul să fii în „casa nunţii”, că, adică, e destul să fii membru al
Bisericii, pentru a fi mântuit. Nu toţi cei chemaţi la nuntă au parte de
ospăţul nunţii. „Căci – zice Mântuitorul în încheierea parabolei – mulţi sunt
chemaţi, dar puţini aleşi” (v. 14).
Fiecare dintre cele două părţi ale parabolei
are „lecţia” ei proprie. În ce priveşte partea întâi, „lecţia” este aceea că
refuzul de a primi chemarea la mântuire şi de a veni la „nunta” Împărăţiei
cerurilor stârneşte mânia lui Dumnezeu; cei vinovaţi de acest refuz vor fi
pedepsiţi veşnic. „Lecţia” părţii a doua a parabolei se adresează celor care
sunt deja creştini. Acestora li se atrage atenţia că nu pot trăi oricum şi că,
dacă sunt nevrednici, şi ei vor primi pedeapsa veşnică: „întunericul cel mai
dinafară”, acolo unde „va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor” (v. 13).
3. Nunta
mesianică. Dacă cele mai multe dintre detaliile parabolei nu au alt rost
decât de a întregi „tabloul” acesteia, adică prezentarea unei nunţi bogate, cu
pregătirile necesare, cu chemarea invitaţilor etc., totuşi unele detalii au o
valoare simbolică sau alegorică, nu lipsită de importanţă pentru înţelegerea
mesajului parabolei.
Nunta este ea însăşi un element cu o clară
semnificaţie simbolică. În Sfânta Scriptură, nunta este o imagine
mesianic-eshatologică. Proorocii Vechiului Testament prezintă uneori relaţia
dintre Dumnezeu şi poporul Său ca pe o unire matrimonială. Iar necredincioşia
lui Israel faţă de legământ este prezentată ca adulter (aşa, de pildă, Osea,
cap. 1 şi 2). Totodată însă, prin Duhul lui Dumnezeu, proorocii întrevăd
bucuria viitoare a unei autentice restaurări a lui Israel în dragostea şi
ascultarea bine plăcute lui Dumnezeu. „Pentru aceea – zice Dumnezeu, prin gura
proorocului Osea, despre „femeia” (poporul Său) acum necredincioasă – Eu o voi
atrage şi o voi duce în pustiu (adică în pustiul pedepsei şi al necazurilor) –
şi voi vorbi inimii ei… Şi te voi logodi cu Mine pe vecie şi te voi logodi Mie
după dreptate şi bunăcuviinţă, întru bunătate şi dragoste; şi te voi logodi Mie
întru credincioşie, ca să cunoşti că Eu sunt Domnul” (Osea 2,16.21-22).
Cântarea Cântărilor este, de fapt, o cântare de dragoste a Mirelui ceresc
pentru mireasa Sa şi a miresei pentru Mirele ei. Această dragoste se împlineşte
în nunta mistică a Mirelui şi a miresei; în Cânt Cânt 3, 11, se foloseşte chiar
expresia „ziua sărbătorii nunţii”.
4. „Cina nunții
Mielului”. Noul Testament,
preluând această imagine, o completează dintr-o perspectivă hristologică.
Astfel, Mirele este Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat. După Evanghelia a
patra, încă Sfântul Ioan Botezătorul Îl prezintă sub chipul Mirelui pe Hristos,
el însuşi socotindu-se „prietenul Mirelui” (In 3,29). Relatarea ioaneică despre
nunta din Cana Galieleii (In 2,1 ş.u.) lasă clar să se întrevadă sensul mistic
al nunţii, această relatare făcând trimitere la „ceasul” nunţii lui Hristos
(„încă n-a venit ceasul Meu”, v. 4), adică la preamărirea Sa prin Jertfă şi
Înviere. Imaginea nunţii revine în Apocalipsă, fiind folosită pentru a descrie
bucuria de la sfârşitul veacurilor a unirii în chip desăvârşit a lui Hristos cu
Biserica Sa: „Să ne bucurăm şi să ne veselim şi să-I dăm slavă, căci a venit
nunta Mielului şi mireasa Lui s-a pregătit… Şi mi-a zis: Scrie: Fericiţi cei
chemaţi la cina nunţii Mielului!” (Apoc 19,7.9). Expresia „cina nunţii” combină
oarecum imaginea „nunţii” din parabola mateiană, cu cea a „cinei” celei mari
din textul paralel de la Luca (14,16-24). Pe de altă parte, cuvântul din
Apocalipsă: „Fericiţi cei chemaţi la cina nunţii Mielului!” reaminteşte
introducerea la parabola lucanică a cinei celei mari, când unul dintre cei ce
şedeau la masă cu Mântuitorul a zis: „Fericit este cel ce va prânzi în
Împărăţia lui Dumnezeu!” Tema nunţii eshatologice revine în penultimul capitol
al Apocalipsei. Un înger îi zice vizionarului: „Vino să-ţi arăt pe mireasa,
femeia Mielului”; şi îi arată Ierusalimul cel ceresc, „având slava lui Dumnezeu”
(Apoc 20,9-11), adică Biserica în slava ei eshatologică.
5. O nuntă care a și început. În parabola din Evanghelia acestei
Duminici, fiul căruia i se face nunta este Hristos. De unde rezultă că „omul
împărat” care face nuntă fiului său este Dumnezeu-Tatăl. Nunta este gata încă
de la prima venire a lui Hristos. Nu este contrazicere între această parabolă
evanghelică, după care nunta a şi început (cf. Lc 14,17: „Veniţi, că iată toate
sunt gata”), şi textele din Apocalipsă, după care imaginea nunţii este folosită
pentru a doua venire a lui Hristos şi unirea definitivă dintre El şi Biserica
Sa, ajunsă la desăvârşirea ei eshatologică. Venind Hristos, eshatonul este deja prezent. Hristos a venit „în zilele acestea
mai de pe urmă” (Evr 1,2). Venirea lui Hristos
marchează deja „plinirea vremii” (Gal 4,4). Astfel, pentru creştini, Împărăţia
lui Dumnezeu nu mai este numai obiect al speranţei viitoare; ea este o
realitate prezentă. Împărăţia lui Dumnezeu este deja a celor săraci cu Duhul, a
celor prigoniţi pentru dreptate etc. (într-adevăr, în Fericiri, verbul este la timpul prezent: „Fericiţi cei săraci cu
Duhul, că a lor este Împărăţia
cerurilor”; „Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate, că a lor este Împărăţia cerurilor”, Mt 5,3.10).
Perioada dintre prima şi a doua venire a lui Hristos, adică perioada care se
poate numi „timpul Bisericii”, este marcată de tensiunea dintre „deja” şi „nu
încă”, dintre ceea ce am primit ca dar al Împărăţiei cerurilor, adică harul Duhului
Sfânt („arvuna Duhului”, zice Sfântul Apostol Pavel, II Cor 5,5), şi ceea ce aşteptăm să primim la sfârşitul
veacurilor, la a doua venire a lui Hristos. Astfel, nunta dumnezeiască este,
încă de pe acum, în plină desfăşurare.
6. „Cei poftiți la nuntă” și neamurile. Parabola cuprinde şi alte
elemente alegorice. Înţelegem că invitaţia la nuntă s-a făcut din bună vreme.
Cei care au transmis la început această invitaţie sunt, desigur, proorocii
Vechiului Testament. În Crez
mărturisim că Duhul Sfânt este Cel care „a grăit prin prooroci”. Inspiraţi de
Duhul Sfânt, proorocii au anunţat mereu, cu tot mai multe detalii, făgăduinţa
dumnezeiască a trimiterii unui Mântuitor şi a instaurării prin El a Împărăţiei
lui Dumnezeu. „Cei poftiţi la nuntă” au fost fiii poporului ales. Din Revelaţia
Vechiului Testament, ei ştiau şi de nunta Împărăţiei şi de faptul că sunt
invitaţi la această nuntă. Când nunta este gata, Împăratul ceresc trimite alte
slugi, să-i cheme pe cei poftiţi. Aceste slugi sunt mesagerii Evangheliei.
Chemarea lor se adresează în primul rând „celor poftiţi la nuntă”, adică
iudeilor. Într-adevăr, Mântuitorul îi trimite mai întâi pe Sfinţii Apostoli, cu
mesajul: „S-a apropiat Împărăţia cerurilor”, „către oile cele pierdute ale
casei lui Israel”, oprindu-i să meargă „în calea păgânilor” sau „în vreo cetate
de samarineni” (Mt 10,5-7). Iar în Faptele Apostolilor citim că Sfântul Apostol
Pavel, în orice loc în care mergea, îşi începea propovăduirea în sinagogile
iudeilor; numai după ce aceştia se arătau refractari propovăduirii lui Hristos
şi îl alungau pe apostol din mijlocul lor, el se adresa păgânilor.
Parabola ne spune că „cei
poftiţi la nuntă” refuză chemarea Împăratului ceresc. Ei nu numai că îşi văd de
treburile lor, ci, pe slugile trimise să-i cheme la nuntă le batjocoresc şi le
ucid. Când Sfântul Matei îşi scria Evanghelia, refuzul masiv al iudeilor de a
accepta chemarea Evangheliei şi prigoanele dezlănţuite de ei împotriva
„slugilor” Împăratului erau o realitate dureroasă. Victime ale acestor prigoane
dezlănţuite de iudei împotriva tinerei Biserici fuseseră, de pildă, Sfântul
Apostol Iacov al lui Zevedeu, ucis cu sabia (Fapte 12,2), prin anii 43-44 d. H.,
şi primul episcop al Ierusalimului, Sfântul Iacov „fratele” Domnului, ucis cu
pietre la anul 62 d. H.
Parabola ne spune în continuare
că dispreţul şi răutatea celor ce refuză chemarea la nuntă sunt aspru pedepsite
de Dumnezeu: „ucigaşii aceia” sunt nimiciţi, iar cetăţii lor i se dă foc. Avem
aici un alt element alegoric: parabola anunţă suferinţele care vor veni asupra
iudeilor prin deznodământul cumplit al revoltei din anii 66-70 şi distrugerea
Ierusalimului şi a templului de către oştile lui Titus. În cuvântarea Sa
eshatologică din Mt 24 (cf. Mc 13; Lc 21,20-24), Mântuitorul va reveni cu
amănunte asupra acestei adevărate catastrofe naţionale a iudaismului, pe care o
va şi numi „strâmtorarea cea mare” (Mt 24,21).
Şi în partea a doua a parabolei
apar o serie de elemente alegorice. Slugile (apostolii şi toţi ceilalţi
mesageri ai Evangheliei) sunt trimise acum „la răspântiile drumurilor” ca să
cheme la nuntă pe câţi vor găsi (v. 9). Este vorba de chemarea neamurilor. Aşa
cum arătam mai înainte, refuzul iudeilor s-a făcut uşă de intrare în Împărăţia
lui Dumnezeu pentru neamuri, adică pentru cei care nu fuseseră chemaţi
dinainte, pentru cei care nu posedau Revelaţia vechitestamentară. Chiar în
Evanghelia de la Matei citim că, dacă la început, Mântuitorul i-a trimis pe
ucenici numai „către oile cele pierdute ale casei lui Israel” (10,6), după
răstignire (punct culminant al refuzului iudeilor de a-L primi pe Mesia Cel
făgăduit) şi Învierea din morţi, El îi trimite la „toate neamurile” (28,19).
Trimişii lui Hristos adună în „casa nunţii” – şi avem aici un alt element
alegoric, „casa nunţii” simbolizând Biserica – pe toţi cei pe care-i găsesc.
Însă nu toţi cei care răspund invitaţiei şi care intră în „casa nunţii” sunt
vrednici de a şi participa la bucuria nunţii. În „casa nunţii” intră „şi răi şi
buni” (v. 10). Sunt menţionaţi mai întâi „cei răi”, probabil pentru că ei sunt
şi cei mai mulţi. Finalul pericopei: „Căci mulţi sunt chemaţi, dar puţini aleşi”
(v. 14), ne lasă să înţelegem că, de fapt, aşa stau lucrurile, că, adică, în
Biserică mai mulţi sunt cei răi decât cei buni.
Deşi sunt şi unii şi alţii în
„casa nunţii”, aceasta nu înseamnă că situaţia lor este aceeaşi. Partea a doua
a parabolei cuprinde, cum spuneam, un sever avertisment adresat „celor răi”.
Pedepsirea exemplară a omului „care nu era îmbrăcat în haine de nuntă” are
rostul, în parabolă, de a-i trezi pe „cei răi” la realitate, de a-i determina
să se pocăiască.
Iată o trăsătură de o evidentă actualitate! Căci şi
astăzi creştinii sunt mai mult răi decât buni; sunt mai mulţi cei răi decât cei
buni. Vin în „casa nunţii”, dar nu au haină de nuntă. Vin chiar la masa
Împăratului – la Sfânta Euharistie – dar sunt nevrednici. Şi, am putea spune,
mai ales pentru această trăsătură de o mare actualitate Biserica ne aduce în
faţa ochilor duhovniceşti, iară şi iară, parabola nunţii fiului de împărat. De
fiecare dată când ea se citeşte la Sfânta Liturghie, ni se adresează un
avertisment; şi o stăruitoare chemare la pocăinţă.
7. Haina de
nuntă. Bine, ar putea spune cineva, dar de unde puteau să aibă haină de
nuntă acei oameni luaţi pe nepregătite de la „răspântiile drumurilor”? Nu este,
oare, nedrept împăratul, cerându-le să fie pregătiţi, ca şi cei care au fost
anunţaţi din vreme?
Răspunsul este că parabola nu-şi propune să prezinte,
cu detalii alegorice, toate aspectele situaţiei. Nouă însă, care avem Sfintele
Evanghelii şi ansamblul Revelaţiei noutestamentare, ne este uşor să completăm
ceea ce aparent lipseşte acestei parabole. Este limpede că fiecăruia dintre cei
chemaţi în „casa nunţii” i s-a pus la dispoziţie şi haina de nuntă. Nu avea
decât s-o îmbrace. Sfântul Apostol Pavel ne spune că Botezul este îmbrăcare în
Hristos: „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat” (Gal 3,27);
adică, îmbrăcare în moartea şi în învierea lui Hristos (Rom 6,3 şi urm.; Ef
2,5-6; Col 2,12). Aşadar, cei chemaţi la nuntă, sunt chemaţi totodată să se
îmbrace în haina lui Hristos. Am putea spune, completând tabloul părţii a doua
a parabolei, că cei chemaţi de peste tot la nunta împărătească, au fost
invitaţi mai întâi să intre în garderoba fiului împăratului şi să-şi ia de
acolo haina cea mai frumoasă şi mai strălucitoare. Ca s-o îmbrace însă, trebuia
mai întâi să lepede haina lor cea veche şi să se spele de toată murdăria
umblării lor de până atunci prin lume. Este ceea ce n-a făcut cel fără haină de
nuntă. El a crezut că poate să-şi păstreze hainele sale cele vechi, dispreţuind
astfel „casa nunţii” în care a intrat, nunta însăşi şi pe împăratul care l-a
chemat.
Iată o situaţie care se repetă la infinit în istoria
şi în viaţa Bisericii lui Hristos. În trecut – încă din vremea în care Sfântul
Matei, scriindu-şi Evanghelia, socoteşte necesar să reţină această parabolă a
Mântuitorului – şi până în zilele noastre, „casa nunţii” este plină de oameni
fără haină de nuntă. Într-adevăr, mulţi „creştini” cred că pot avea parte de
harul învierii şi al vieţii lui Hristos fără a muri trupului, păcatului şi
lumii. Răspunsul lor la chemarea Împăratului ceresc este nu numai superficial,
ci şi plin de dispreţ faţă de harul Jertfei şi al Învierii lui Hristos. Se cred
creştini, dar nu leapădă haina omului vechi. Vin la masa dumnezeiască, dar
nu-şi spală murdăria păcatului. Se amăgesc cu gândul că se poate şi aşa, că
poate exista însoţire între dreptate şi fărădelege, că poate exista învoire
între Hristos şi Veliar (cf. II Cor 6,14-15).
O, cât de cruntă va fi pedeapsa
acestor oameni! O suită de imagini din finalul parabolei ilustrează foarte bine
cât de aspră va fi pentru aceşti oameni judecata lui Dumnezeu şi cât de mare va
fi chinul lor veşnic: „Atunci împăratul a zis slugilor: Legaţi-l de picioare şi
de mâini şi aruncaţi-l în întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea
şi scrâşnirea dinţilor” (Mt 22,13).
Domnul ne-a spus aceste cuvinte
nu pentru că ar voi să le împlinească împotriva noastră, ci tocmai pentru a ne
feri de împlinirea lor, tocmai pentru a ne trezi la vreme, ca să nu ajungem
acolo unde este „plânsul şi scrâşnirea dinţilor”.
O, Domnul meu, oare nu sunt
chiar eu cel care am îndrăznit să intru în „casa nunţii” fără haină de nuntă?
Oare nu sunt chiar eu cel pe care-l aşteaptă mânia dumnezeiască şi chinul cel
veşnic? Ajută-mă, bunul meu Mântuitor, ca să mă trezesc din orbirea şi răutatea
mea, să lepăd pentru totdeauna haina omului celui vechi, să-mi spăl desăvârşit,
cu lacrimile pocăinţei, necurăţia păcatelor şi să primesc haina cea
strălucitoare a harului Tău. Amin.
LUMINA EVANGHELIEI -Exegeze la Evangheliile duminicale / Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!