113. Toţi îngerii sunt buni?
Nu toţi îngerii sunt buni. Sunt şi îngeri răi, care se numesc
diavoli. Aceştia ispitesc pe oameni şi le insuflă gânduri rele. Ei pot
rătăci mintea oamenilor, ducându-i la călcarea poruncilor lui
Dumnezeu.
Diavolul sau Satana poate chiar ucide oameni, după
cuvântul Mântuitorului: «Acela ucigător de oameni a fost din
început şi întru adevăr n-a stătut, că nu este adevăr întru dânsul.
Când grăieşte minciuna, dintru ale sale grăieşte, că mincinos este
şi tatăl ei» (Ioan 8:44). Iar Sfântul Petru îndeamnă pe credincioşi
astfel: «Fiţi treji, privegheaţi, pentru că potrivnicul nostru,
diavolul, ca un leu răcnind, umbla căutând pe cine să înghită»
(1 Petru 5:8).
Când Durmnezeu ne trimite îngerul Său păzitor, Satana
trimite şi el îngerul său rău, ca să distrugă viaţa noastră. Omul se află
între doi, care urmăresc scopuri opuse şi se străduiesc să învingă unul
împotriva celuilalt. Dar diavolul nu poate sili pe om la păcat, ci numai
îl ispiteşte.
Diavolul nu poate să facă rău nici omului, nici altei făpturi,
dacă nu are învoirea de la Dumnezeu. Se cunoaşte cazul lui Iov
(Iov 1: 12; 2:6) şi al dracilor care se rugau de Mântuitorul zicând: «De
ne goneşti pe noi, dă-ne voie să ne ducem în turma cea de porci. Şi
a zis lor: Mergeţi. Iar ei ieşind, au mers în turma cea de porci»
(Matei 8:31-32).
114. De unde le vine diavolilor această răutate?
Această răutate le vine din iubirea de sine şi din mândrie.
Dumnezeu i-a făcut buni, cum a făcut bun tot ce există (Facerea
1:31), dar ei au călcat porunca ascultării de Dumnezeu şi au fost
aruncaţi în întunericul cel mai adânc, cum zice Scriptura: «Şi pe
îngerii, care nu şi-au păzit dregătoria lor, ci şi-au lăsat lăcaşul lor,
spre judecata zilei celei mari, legăturilor celor veşnice sub
întuneric îi ţine» (Iuda 1:6).
Prin pedeapsă cu focul cel veşnic (Matei
15:41), Satan şi îngerii lui sunt osândiţi în veci şi nu pot fi niciodată
primitori ai dumnezeiescului har .
57
115. Ce se înţelege prin cuvintele «văzutelor tuturor»?
Sfânta Scriptură ne spune că la început Dumnezeu a făcut cerul
şi pământul (Facerea 1:1).
Am văzut mai înainte că «cerul» din
aceste cuvinte, înseamnă lumea nevăzuta a îngerilor. Pământul
înseamnă lumea văzută. Această lume văzută, adică pământul cu toate
ale lui era la început, nevăzut şi netocmit, adică fără formă (Facerea
1:2).
Dumnezeu a făcut lumea, nu dintre o dată, ci treptat, într-o
ordine care să îngăduie lucrurilor să se sprijine unele pe altele, în
înţelesul că cele ce urmau nu puteau să apară fără cele dinainte. Aşa,
Dumnezeu a făcut în ziua întâi lumină, fără care nu e cu putinţă nici o
lucrare şi nici o creştere.
În ziua a două a făcut tăria sau cerul văzut; în a treia adunarea
apelor, uscatul şi toate ierburile şi plantele; în ziua a patra, luminatorii
cerului, soarele, luna şi stelele; în ziua a cincea peştii şi păsările; în
ziua a şasea animalele cu câte patru picioare, târâtoarele, tot felul de
animale si la urmă pe om (Facerea 1:3-26).
În ziua a şaptea
Dumnezeu s-a odihnit de lucrările sale. Ordinea aceasta în care
diferitele feluri de viaţă şi de făpturi apar între o înlăntuire firească şi
necesară, începând cu lumina şi terminând cu omul, arată adânca
înţelepciune a Ziditorului. Sfinţii.
Părinţi spun că omul a fost făcut în
urma celorlalte lucruri, pentru că se cuvenea să fie pregătită împărăţia
şi apoi să vină împăratul ei - omul.
Omul nu putea să apară decât atunci când toate cele necesare
pentru viaţa lui erau create. Ei nu putea veni în lume înainte de
apariţia vieţii. Plantele şi toate celelalte animale trebuiau să apară
înaintea lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!