134. Nu-i putea mântui nici măcar vreun înger?
Trebuia să
vină însuşi Fiul lui Dumnezeu?
Nu-i putea mântui nici un înger. Întâi, pentru că împăcarea cu
Dumnezeu trebuia să fie o faptă la care să ia parte însuşi Dumnezeu.
Al doilea, pentru ca oamenii trebuiau să fie scapaţi şi de moarte. Iar
moartea nu putea fi înlăturată decât prin viaţa fără de sfârşit, care e
numai la Dumnezeu. Numai Dumnezeu a putut da prima viaţă
oamenilor; numai El o putea da şi a doua oară. Sfântul Atanasie spune
iarasi: «Nu era cu putinţă nici prin îngeri, deoarece nici ei nu sunt
chipuri ale lui Dumnezeu. De aceea, Cuvântul lui Dumnezeu a
venit în persoană, ca unul care este chipul Tatălui, ca să poată
reînnoi pe omul cel creat după chipul lui Dumnezeu».
135. Dar nu putea mântui lumea, Fiul lui Dumnezeu, de la
distanţă nefăcându-se om?
Dumnezeu, în înţelepciunea Sa, a socotit că nu e potrivit să
mântuiască pe oameni de departe. Aceasta pentru foarte multe motive,
dintre care principale sunt trei.
136. Care este primul dintre aceste motive?
Primul motiv e că dreptatea cerea că precum un om a călcat
legea ascultării de Dumnezeu, un om se cădea să-şi ispăşească,
împlinind această lege prin ascultare şi plătind cu viaţa Sa nevinovată,
călcarea celorlalţi: «Precum prin neascultarea unui om s-au făcut
păcătoşi cei mulţi, tot aşa şi prin ascultarea unuia, drepţi se vor
face cei mulţi» (Romani 519).
Trebuia, cu alte cuvinte, ca împăcarea
între Dumnezeu şi om să se facă nu numai prin fapta lui Dumnezeu, ci
şi a omului Sfântul Grigorie de Nissa spune: «După ce moartea
intrase în lume prin neascultarea unui om, a fost izgonită prin
ascultarea altui om. Iată pentru ce s-a făcut ascultător până la
moarte: ca să vindece prin ascultare păcatul neascultării şi să
nimicească prin învierea sa moartea, care intrase în lume prin
neascultare».
De aceea s-a făcut Fiul lui Dumnezeu şi om, ca să lucreze în
numele oamenilor, dar fapta lui, ca a Celui ce era şi Dumnezeu, să
aibă un preţ, care să covârşească vina tuturor oamenilor. «Cel ce a
murit pentru noi, spune Sfântul Chiril al Ierusalimului, nu era de un
preţ mic; nu era o oaie necuvântătoare, nu era un om de rând, nu
era numai un înger, ci Dumnezeu, făcut om.
Fărădelegea
păcatului nu era aşa de mare pe cât dreptatea Celui mort din
pricina noastră; nu am păcătuit aşa de mult cât preţuia dreptatea
Celui ce şi-a pus sufletul pentru noi».
Luând firea noastră şi ţinând-o curată şi împlinind cu ea legea
ascultării de Dumnezeu şi ispăşind cu sângele ei vărsat pe cruce
călcarea oamenilor, a scăpat-o de osândă şi ne-a împăcat cu
Dumnezeu: «Vrăjmaşi fiind, zice Sfântul Apostol Pavel, ne-am
împăcat cu Dumnezeu prin moartea Fiului Său» (Romani 5:10;
2 Corinteni 5)
Să ne iubim aşadar unii pe alţii şi vom fi iubiţi de
Dumnezeu. Să fim cu îndelungă răbdare întreolaltă şi va fi şi El cu
îndelungă răbdare faţă de păcatele noastre. Să nu răsplătim răul cu
rău şi nu vom primi după păcatele noastre. Căci iertarea greşelilor
noastre o aflăm în iertarea fraţilor. Iar mila lui Dumnezeu e
ascunsă în milostivirea noastră faţă de aproapele. De aceea a zis
Domnul: «Iertaţi şi veţi fi iertaţi» (Luca 6:37).
Şi iarăşi: «Că de veţi
ierta oamenilor greşalele lor şi ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel
ceresc» (Matei 6:14). Sau: «Fericiţi cei milostivi, că aceia se vor
milui» (Matei 5:7). Sau: «Cu măsura cu care măsuraţi, vi se va
măsura» (Matei 7:2). Iată ne-a dăruit nouă Domnul chip de mântuire
67
şi ne-a dat nouă putere veşnică de a ne face fii ai lui Dumnezeu.
Prin
urmare în voia noastră stă mântuirea noastră.
Să iubim pe tot omul din suflet; dar... să nu ne punem nădejdea în
nici unul dintre oameni
Firea noastră care înainte purta în ea urâţenia neascultării şi era
purtată de cei ce erau duşmanii lui Dumnezeu, a ajuns acum firea
curată a Fiului Său prea iubit. Privind cu iubire la Fiul Său, Dumnezeu
privea cu iubire şi la firea noastră pe care o purta El. Iubind pe Fiul
Său, Cel ce s-a făcut ascultător până la moarte, Dumnezeu iubea
totodată pe om. Dumnezeu nu mai vedea acum firea noastră ca pe cea
care a călcat legea şi drept urmare trebuie să moară, ci ca pe firea care
a ispăşit călcarea legii şi e vrednică să se împărtăşească de viaţă. Şi
iubirea lui Dumnezeu faţă de firea noastră purtată de Fiul Său, avea să
se răsfrângă asupra tuturor celor ce purtau această fire şi se lipeau prin
credinţă de Fiul Său.
De aceea spune Sfântul Apostol Pavel că în Fiul
lui Dumnezeu «avem răscumpărarea prin sângele lui, iertarea
păcatelor» şi că printr-însul a binevoit să împace toate cu Sine, făcând
pace prin sângele cruci Lui. Sau şi mai limpede: «Şi pe cei care erau
oarecând înstrăinaţi şi vrăjmaşi, cu mintea întru lucruri rele, iată
acum s-a împăcat, în carnea trupului Lui, prin moarte, să vă pună
pe voi Sfinţi şi fără de prihană şi nevinovaţi înaintea Sa» (Coloseni
1:14, 20:21-22).
Iubindu-ne acum Dumnezeu întru Iisus Hristos, ne face parte de
aceeaşi moştenire a bunătăţii Sale, de care se împărtăşeşte Iisus
Hristos ca Fiu al Său, socotindu-ne şi pe noi ca pe nişte fii ai Săi: «Iar
de suntem fii, suntem dar şi moştenitori; moştenitori, adică, ai lui
Dumezeu şi împreună moştenitori ai lui Hristos» (Romani 8:17).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!