159. Ce înseamnă «lumină din lumină»?
Ca să nu rămână nicio îndoială că Fiul, care S-a născut, e întru
totul ca Tatăl din care S-a născut, Simbolul spune că aşa cum nu se
deosebeşte lumina care se aprinde, de lumina din care se aprinde, aşa
nu se deosebeşte fiinţa Fiului, de fiinţa Tatalui.
Tot ce are prima lumină dă şi celei de a doua, afară de însuşirea
că ea dă şi cealaltă primeşte.
Asemănarea cu lumina e şi foarte potrivită cu Dumnezeu, care e
lumina cea nefăcută. Lumina e tot ce e mai bun, mai înalt, pe când
întunericul e lipsă, e ştirbire, e nimicul, e răul. «Dumnezeu este
lumina şi niciun întuneric întru Dânsul nu este», zice Sfântul
Apostol Ioan (1 Ioan 1:5), iar Iisus zice:ă «Eu sunt lumina lumii, cela ce urmează Mie nu va umbla întru întuneric, ci va avea
lumina Vieţii» (Ioan 7:12).
160. Ce înseamnă «Dumnezeu adevărat
din Dumnezeu adevărat»?
Egalitatea între Tatăl şi Fiul e întărită şi prin cuvintele:
«Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat», ca să nu gândească
cineva că Fiul nu se numeşte Dumnezeu în înţelesul adevărat şi că El
ar fi un Dumnezeu mai mic, cum era la păgâni, care socoteau pe zeii
lor de diferite grade. «Dumnezeu adevărat din Dumnezeu
adevărat», mai vrea să spună şi aceea că dacă Fiul n-a primit
Dumnezeire mai puţină, nici Tatăl nu s-a împuţinat născând pe Fiul.
«Tatăl născând pe Fiul nu S-a schimbat. A născut înţelepciunea»
(1 Corinteni 1: 24), totuşi n-a ajuns neînţelept. A născut Puterea
(1 Corinteni 1:24) dar n-a slăbit. A născut pe Dumnezeu, dar nu S-a
lipsit de Dumnezeire. Şi nici El n-a pierdut ceva împuţinându-Se sau
schimbându-Se, nici Cel născut nu are vreo lipsă. Desăvârşit este Cel
care a născut, desăvârşit Cel născut.
161. Ce înseamnă cuvintele «născut iar nu făcut»?
Deşi mai înainte s-a spus că Iisus Hristos e Fiul lui Dumnezeu
«Unul Nascut» şi ca atare se deosebeşte de toţi care s-ar mai putea
numi fii ai lui Dumnezeu, Părinţii care au alcătuit Simbolul, au ţinut să
spună, anume, că Iisus Hristos nu e fiu făcut ca toţi ceilalţi, ci e
născut, singurul născut din Tatăl. El nu e o faptură, fie ea chiar cea
dintâi şi cea mai înaltă faptură cum spunea Arie, ci nu face parte dintre
făpturi, deci e Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!