Deşi, în aparenţă, un dialog simplu, el exprimă însă un moment însemnat
din activitatea mesianică a Mântuitorului. Acest motiv l-a condus pe
Iisus până la fântâna lui Iacov, de lângă Sihar.
În timp ce Sfinţii Apostoli se îngrijeau de cele ale Mar- tei,
Mântuitorul S-a aşezat pe marginea fântânii să Se odihnească. Era
normal ca la amiază să vină cineva să scoată apă şi care avea să fie
samarineanca. Păstorul cel Bun căuta oaia rătăcită pentru a o aduce la
calea adevărului.
În împlinirea acestui ideal sfânt, Domnul Hristos uneori aşteaptă, iar
alteori iese El Însuşi întru întâmpinarea aceluia care are nevoie de
milă şi har izbăvitor.
În acest scop, fântâna lui Iacov ia forma unui amvon itinerant, oferind
omului prilej de întâlnire cu divinitatea. Iisus a ales, drept loc de
convorbire cu samarineanca, un loc potrivit tradiţiei religioase şi
naţionale a samarinenilor. Aceştia intenţionau să se alăture religios
Patriarhului Iacov, or Siharul este situat în apropierea ţinuturilor
lui Iacov, care a săpat celebra fântână ce îi poartă numele.
Mântuitorul, ştiind că va veni Samarineanca, i-a ieşit întru
întâmpinare. Problema oboselii a fost doar un pretext, de fapt Iisus
înseta după convertirea poporului samarinean. Folosindu-se de apă,
pentru potolirea setei fizice, Domnul Iisus Hristos arată că mijloacele
materiale pot călăuzi sufletele pe cărările mântuirii. Deseori
Dumnezeu foloseşte prilejuri simple pentru a interveni în viaţa omului.
Numeroase sunt cazurile când gesturi simple contribuie la realizarea
unor relaţii însemnate între oameni. Iisus urmează această stratagemă,
cerând apă să bea. Solicită apa materială spre a-şi potoli setea fizică,
pentru ca apoi să ofere El samarinencei Duhul Său cel Sfânt, dătător de
viaţă nemuritoare.
Această cerere implică, desigur, smerenie, „dă-mi să beau”, cel care o
face dă însă dovadă de umilinţă, cel care oferă este cuprins de
dragoste.
De pildă, ca atunci când cerşetorii, la colţ de stradă, stau cu mâna
întinsă, iar trecătorii depun cu dragoste ceva în această mână, ca
răsplată a gestului de umilinţă.
Dragostea şi smerenia se caută şi se completează reciproc. Sfântul
Maxim Mărturisitorul arată că mai mare este bucuria aceluia care oferă,
decât a aceluia care primeşte. Cel care oferă se bucură că are de unde
să dea şi la alţii, pe când cel care primeşte o face cu tristeţea
lipsurilor sale. Mântuitorul solicită samarinencei ceva de absolută
trebuinţă, apa, principiul esenţial de existenţă a vieţii. Dumnezeu
aşteaptă de la om ceva esenţial din viaţa sa personală, un singur gest
umanitar, ca apoi să-l răsplătească El pe om cu purtarea Sa de grijă —
cea mai milostivă.
Înduratul Dumnezeu însetează mereu aşteptând semnul dragostei omului
concretizat prin credinţă şi fapte bune, întrucât „credinţa fără fapte
moartă este”, zice Sfântul Iacov (Iac 2, 20). Milostivul Dumnezeu este
tot timpul aproape de om, gata să-l călăuzească pe calea mântuirii,
întocmai ca părintele din Evanghelie, aşteptând întoarcerea fiului
rătăcit.
Dumnezeu aşteaptă îndelung semnul dragostei simple ca să ofere, în
schimb, binecuvântarea milostivirii Sale divine: „Iată, Eu stau la uşă
şi bat; de-Mi va auzi cineva glasul şi va deschide uşa, voi intra la el
şi voi cina cu el şi el cu Mine” (Ap 3, 20). La dragostea limitată a
omului, Dumnezeu răspunde prin ocrotirea Sa cea fără margini. Simţind
atmosfera potrivită misiunii Sale sfinte, zice femeii: „Dacă ai fi
cunoscut darul lui Dumnezeu şi Cine este Cel ce-ţi zice: «Dă-mi să
beau!», ai fi cerut tu şi El ţi-ar da apa vie”, semnul concret al
dragostei divine (Ioan 4, 10). în trăirea duhovnicească mijloacele
simple sunt de un real folos, întru potolirea dorinţei de desăvârşire.
în general omul are sete de slavă deşartă, de îmbogăţire, de mărire etc.
Cine se adapă din această apă a tendinţelor de tot felul, însetează
din nou. însă cel ce se învredniceşte de bogăţia purtării de grijă a lui
Dumnezeu încetează de a mai fi chinuit de griji trecătoare. Astfel,
apa ocrotirii divine, dăruită de Dumnezeu, devine izvor de apă
nemuritoare, pururea îndestulătoare.
„Apa pe care Eu v-o voi da se va transforma în izvor de apă nemuritoare”.
Convinsă de adevărul acestor cuvinte mesianice, samarineanca cere apă
miraculoasă: „dă-mi să beau”, ca să nu mai ostenească venind mereu la
fântână.
Realizându-se atmosfera de încredere reciprocă, se pune degetul pe
rană. „Cheamă pe bărbatul tău”... „N-am bărbat”, „Bine ai zis că nu ai
bărbat, căci cinci bărbaţi ai avut, iar cel pe care-l ai acum nu-ţi este
bărbat”. Povestea bărbaţilor femeii are relaţie indirectă cu cele
cinci triburi ale Asiriei. În timpul captivităţii babilonice a Evreilor,
între anii 640-538 î.H., regele Asiriei a repopulat Samaria cu cinci
triburi păgâne, asiatice, cu idolii lor, la care continuau să se închine
(4 Rg 17, 24-41). Emigranţii au fost convertiţi la mozaism doar
parţial, continuând să adore zeităţile proprii. După încetarea
captivităţii, evreii reveniţi în Samaria s-au amestecat cu aceste
triburi, rezultând un popor hibrid, în permanentă duşmănie cu Iudeii şi
confuzie religioasă. Mântuitorul, cunoscând aceasta, a încercat să
liniştească rătăcirile lor sufleteşti. Adevărul religios nu se poate
lămuri atâta vreme cât există obstacole de ordin spiritual, care se
ridică între Dumnezeu şi om, viaţa duhovnicească nefiind separată de
trăirea morală. Când se neglijează lucrul acesta, Dumnezeu aminteşte
mereu: „Cheamă pe bărbatul tău”.
Pocăieşte-te, omule, de păcatele care te chinuie; îndreaptă ceea ce
trebuie îndreptat în viaţă, îndepărtează tot ce poate fi întinăciune şi
păcat păgubitor de suflet. Părăseşte bărbaţii tăi nelegitimi şi vino la
Mine, Cel legitim. Convinsă de puterea divină a acestor cuvinte,
samarineanca mărturiseşte convingător: „Doamne, văd că eşti proroc”.
Mărturisire făcută cu oarecare ezitare, prin faptul că acest proroc este
iudeu, cu probleme pentru samarineni, pe motiv de închinare; iudeii
aduceau laudă lui Dumnezeu în Ierusalim, în timp ce samarinenii pe
muntele Garizim. Răspunsul lui Iisus este clar: „Femeie, crede-Mă că
vine ceasul când nici pe muntele acesta, nici în Ierusalim nu vă veţi
închina Tatălui. Va veni vremea, a si venit, când adevăraţii închinători
se vor închina Tatălui în duh si-n adevăr”. Mântuitorul a precizat că
toate diferenţele de închinare se vor rezolva printr-o reală adorare
spirituală. Femeia a înţeles de la Iisus că Ierusalimul şi Garizimul
sunt doar o umbră palidă. Convinsă pe deplin de adevăr, samarineanca îşi
dă seama că nu se găseşte nici în Ierusalim şi nici la Garizim, ci la
fântâna lui Iacov, în prezenţa lui Iisus „Prorocul”, descoperit şi
mărturisit convingător de ea.
Astfel, convorbirea mesianică de la fântâna lui Iacov constituie un
adevărat mesaj divin adresat creştinilor din toate timpurile şi toate
locurile.
Acest mesaj mărturiseşte că „Dumnezeu este Duh, si cine I se închină
trebuie să se închine în duh si-n adevăr”. Adorarea lui Dumnezeu nu
este un simplu formalism, ci un efort susţinut de unire a voinţei omului
cu cea a lui Dumnezeu, ca Sfântul Duh să ocrotească sufletul omului, ca
nici o piedică să nu se interpună între Dumnezeu şi om.
Samarineanca arată că ştie de venirea lui Mesia Care va dezvălui tot
adevărul, mărturisit de Iisus. „Eu sunt, Cel ce-ţi vorbeşte”, Hristos
Dumnezeu vorbeşte El însuşi lumii — Creatorul Se adresează creaturii.
Convinsă de acest adevăr divin de care s-a învrednicit, femeia lasă
vasul şi se duce grăbită spre compatrioţii săi pentru a le descoperi şi
lor providenţiala sa descoperire: „Veniţi şi vedeţi un om care mi-a
spus tot ce am făcut, nu cumva acesta este Hristosul?”. Cu sufletul
călăuzit de Duhul Sfânt, samarineanca se oferă curajos misiunii
apostolice. Misiune cu roade însutite. Samarinenii ies din oraş şi se
îndreaptă spre fântână, către Iisus. Apostolatul consătencei lor va lua
forma unei mărturisiri personale — „iată ce mi s-a întâmplat”. A
împărtăşi cu altcineva ce ni se întâmplă este un adevărat curaj
sufletesc, sub ocrotirea Sfântului Duh. Un asemenea curaj a dovedit cu
prisosinţă această făptură fragilă, prin curajul mărturisirii sale
devenind Sfânta Fotini.
Sfinţii Apostoli, întorşi cu alimente, îl invită pe Mântuitorul la
masă: „Învățătorule, mănâncă!”, la care primesc răspunsul: „Mâncarea mea
este să fac voia Celui ce M-a trimis”. Aceasta înseamnă că ascultarea
de Tatăl Ceresc constituie adevărata hrană duhovnicească a
mărturisitorilor lui Dumnezeu.
Arhiepiscopul Adrian Hritcu
sursa: https://www.apostolia.eu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!