(Ioan 9, 1-38)
Drept măritori creștini, Sfânta Biserică pune în fața
noastră, prin pericopele evanghelice care se citesc
la fiecare Sfântă Liturghie, o serie de relatări care, ne
poartă cu sufletul și mintea în urmă cu aproape două
mii de ani, în timpul vieții și activității pământești a
Mântuitorului, încât, parcă trăim și noi faptele descrise
în paginile Sfintelor Evanghelii.
Sunt descrise minunile Mântuitorului, prin care
Acesta, își manifesta, în primul rând, profunda Sa milă față de aceia în mijlocul cărora se întrupase. Era
evidentă, astfel, atât dragostea față de mulțimile ce-L
urmau pretutindeni dar, deopotrivă, și posibilitatea
de a-i convinge mai ușor de puterea și de misiunea Sa
dumnezeiască. Prin urmare, al doilea scop urmărit de
Mântuitorul prin săvârșirea minunilor era acela de a‑și
dovedi dumnezeirea, de a arăta că este cu adevărat
Fiul lui Dumnezeu, lucru evident mai ales din pericopele evanghelice din Duminicile de la Paști până la
Rusalii.
Duminica a șasea după Paști, ne înfățișează minunea
prin care orbul din naștere avea să primească lumină
ochilor. Este una din acele minuni, în cadrul căreia
Mântuitorul însuși ne spune că scopul săvârșirii minunii
respective a fost acela de a-și dovedi dumnezeirea, atunci
când zice că „nici el (orbul) n-a păcătuit, nici părinții
lui (de s-a născut orb), ci să se arate în el lucrurile lui
Dumnezeu”(Ioan 9, 3).
Acest orb nefericit din Evanghelia de azi, era sortit
să trăiască într-o veșnică împărăție a întunericului, nu
s-a bucurat nicicând de lumina zilei, n-a putut simți
privirea duioasă și ocrotitoare a părinților, n-a putut
nicicând să admire un răsărit sau un apus de soare,
farmecul unei nopți cu cerul înstelat ori frumusețile
naturii înconjurătoare. Și iată că acum, trecând Iisus prin locul în care se găsea orbul, suferința lui încetează
pentru totdeauna. Sfânta Evanghelie ne relatează cum
Mântuitorul, întâlnind pe acest orb într-o zi de sâmbătă,
a scuipat pe pământ, a făcut tină, a uns ochii lui, apoi
1-a trimis la apa Siloamului ca să se spele și îndată a
dobândit vederea. În felul acesta, Cel ce mărturisea despre Sine că este „Lumina vieții” și că oricine vine după
El „nu va umbla în întuneric, ci va avea Lumina Vieții”
(Ioan 8, 12) a îndepărtat pentru totdeauna suferința acelui om nefericit, i-a schimbat noaptea neagră a vieții,
care părea fără de sfârșit, în zări de lumină, 1-a chemat
la o existență nouă, de lumină și de bucurie, pe care nar putea-o descrie decât unul care nu văzuse niciodată, și
i-a deschis un drum luminos spre mântuire.
Doar mai marii templului și fariseii, plini de ură
împotriva Mântuitorului, pe care, cu puțin înainte de
săvârșirea minunii, intenționau să-L omoare cu pietre,
pornesc o adevărată anchetă ca să afle dacă este posibil
ca un orb din naștere sa dobândească vederea tocmai
prin Acest Iisus din Nazaret. De aceea, cel care fusese
orb este adus în templu și interogat despre felul cum
a primit vederea. Sunt aduși apoi și părinții lui, ca să
mărturisească dacă a fost cu adevărat orb din naștere,
este chemat el însuși a doua oară pentru cercetări. În
neputința lor de a nega minunea, fariseii n-au găsit un
alt răspuns decât acela că Iisus este un păcătos. Dar, spre
uimirea lor, orbul vindecat, care nu citise Legea lui Moise sau profeții, a știut să dea un răspuns acelor farisei,
spunându-le: „În aceasta stă minunea, că voi nu știți de
unde este, și El mi-a deschis ochii. Noi știm că Dumnezeu nu-i ascultă pe păcătoși; dar de este cineva cinstitor de Dumnezeu și-I face voia, pe acesta îl ascultă. Din
veac nu s-a auzit să fi deschis cineva ochii unui orb din
naștere. De n-ar fi Acesta de la Dumnezeu, n-ar putea să
facă nimic” (Ioan 9, 30-33). Deci însuși cel vindecat
recunoștea acum deschis dumnezeirea lui Iisus, fapt care
a întărâtat și mai mult pe farisei împotriva lui.
Sfânta Evanghelie ne relatează, în continuare,
întâlnirea celui vindecat cu Mântuitorul - pe care încă
nu-L văzuse - și dialogul care a avut loc între ei. La
întrebarea Iui Iisus: „Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?”,
el răspunde printr-o altă întrebare: „Și cine este, Doamne, ca să cred în El?”. „Și i-a zis Iisus: L-ai și văzut. Și
Cel ce vorbește cu tine Acela este” (Ioan 9, 35-37). La
auzul acestei descoperiri, s-au deschis și ochii sufletului
celui care primise lumina ochilor trupești cu puțin timp
înainte, mărturisind cu convingere: „Cred, Doamne, și
I s-a închinat” (Ioan 9, 38).
Un lucru este sigur: orbul care a mărturisit deschis
pe Domnul poate să ne slujească drept pildă de credință
și nouă! Îndatorirea de a crede în Dumnezeu este prezentată în chip lămurit în multe îndemnuri date de
Mântuitorul însuși. Știm că ori de câte ori venea cineva
la El și-I solicita ajutorul, îl întreba: „Crezi că pot să fac
aceasta?” sau îi zicea: „Crede numai!” (Marcu 9, 23).
Și la răspunsul afirmativ al celui întrebat, rugămintea
i se împlinea, iar Mântuitorul îi spunea: „Credința ta
te-a mântuit” (Luca 8, 48 și 18, 42). Mai mult, în Sfânta
Evanghelie de la Marcu, întâlnim și încredințarea : „De
aceea vă spun vouă: pe toate câte le cereți rugându-vă,
să credeți că le-ați și primit și le veți avea.” (Marcu 11,
24). Credința a stat la baza cererii sutașului care ruga pe
Mântuitorul să-i vindece sluga, a femeii care striga în
urma Mântuitorului să-i vindece fiica, a slăbănogului
care a așteptat cu încredere ceasul izbăvirii sale timp
de 38 de ani, a unui orb vindecat cu alt prilej în Ierihon
și a altor bolnavi readuși la viață de Mântuitorul. Prin
credință, toți aceștia își deschideau sufletul cu toată încrederea ca să primească revărsarea darului dumnezeiesc prin Iisus Hristos.
Astăzi, prin credință ne deschidem sufletul ca să
primim pe Dumnezeu. Cel ce crede intră în legătură
cu Dumnezeu, primește puteri dumnezeiești care-1
întăresc, îl luminează, îl mângâie, îl înalță spre tronul
ceresc. Deci credința este aceea care ne umple de lumina învățăturii lui Dumnezeu și ne pune sub ocrotirea
Lui în toate împrejurările vieții. O credință puternică
și sinceră poate să facă adevărate minuni, așa cum, de
altfel, este posibil să vedem la tot pasul, dacă deschidem
ochii. Faptul că prin credință se stabilește o legătură
între noi și Dumnezeu, că Dumnezeu cel necuprins se
sălășluiește în cuprinsul inimii noastre mărginite, este
o adevărată minune.
Și tot o minune, am spune la fel de firească precum firescul minunilor din natura, este și faptul că
adevărații creștini se străduiesc neîncetat ca, prin harul lui Hristos, sufletele lor să devină mai curate, mai
pline de iubire, de blândețe, de smerenie și de pace.
În același timp, ei caută să se îmbogățească mereu cu
fapte bune, pentru că, după cuvântul Sfântului Iacob:
„Credința fără fapte este moartă” (Iacov 2, 26), este ca
un pom fără roade. Cu alte cuvinte, credința noastră în
Dumnezeu și dragostea față de El și de semenii noștri
trebuie să se facă vădită în săvârșirea de fapte bune.
Sfânta Scriptură a Vechiului și mai ales cea a Noului
Testament este plină de îndemnuri la săvârșirea de fapte
bune, la slujirea aproapelui nostru, căci această lucrare
este tot ce poate fi mai frumos și mai înălțător în viața
omului, ea aducând cu sine adevărata bucurie a vieții.
Prin urmare, să ne străduim ca, având credință în
Dumnezeu să facem tot ceea ce ține de noi, așa cum
Mântuitorul ne îndeamnă: „Trebuie ca Eu să fac lucrurile Celui ce M-a trimis până este ziuă; vine noaptea,
când nimeni nu poate să lucreze. Cât sunt în lume sunt
Lumina lumii” (Ioan 9, 4-5). Doar astfel avem șansa de
a ne bucura cu adevărat de conștiința misiunii împlinite,
atât timp cât ne este îngăduit să trăim în lumea aceasta,
și o să ne bucurăm de lumina cea pururea fiitoare, acum
și în veșnicia spre care ne îndreptăm.
Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!