Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
Dintru început, Prăznuirea aceasta a
samarinencii, care-şi întâlneşte Dumnezeul Cel Viu, cheamă cu sine
bucuria. Cântarea liturgică ne comută astfel la textul larg al
Scripturii (Ioan IV, 5-42), text pe care-l interpretează în contextul
larg al istoriei. Căci ce se întâmplă acolo, la poalele muntelui Garizim
(cf. Ioan IV, 20) nu ţine numai de neamul samarinenilor, ci de al
tuturor desţăraţilor, în fond, fiecare neam fiind, în raport cu spaţiul
dintâi al Edenului, un pic desţărat. „Fiul şi Cuvântul Tatălui, Cel
împreună-veşnic, Izvorul tămăduirilor, a venit la fântână; şi o femeie
din Samaria a venit să scoată apă; pe care, văzând-o Mântuitorul, a zis:
Dă-Mi apă să beau, şi mergi de cheamă pe bărbatul tău! Iar ea, grăind
ca unui om, iar nu ca lui Dumnezeu, silindu-se să tăinuiască, a zis: Nu
am bărbat! Şi Învăţătorul a grăit către dânsa: Adevărat ai zis: Nu am
bărbat! Că cinci ai avut, şi pe cel pe care-l ai acum nu-ţi este bărbat
ţie. Iar ea, mirându-se de acel cuvânt şi alergând în cetate, striga
mulţimilor, grăind: Veniţi de vedeţi pe Hristos, Care dăruieşte lumii
mare milă“ (Idiomelele samarinencii, III, gls. 2).
Iar „Slava…“ vecerniei ne arată, o dată
în plus, că ceea ce s-a petrecut la ghizdul puţului nu ţine numai de
pământ, cât mai ales de cer: „Lângă fântâna lui Iacov, aflând Iisus pe
samarineanca, apă de la dânsa a cerut, Cel Ce acoperă pământul cu nori.
O, minune! Cel Ce este purtat pe heruvimi stătea de vorbă cu o femeie
păcătoasă, apă cerând, Cel Ce a spânzurat pământul pe ape; apă căutând,
Cel Ce revarsă izvoarele şi limanurile apelor, vrând să atragă spre
Sine, cu adevărat, pe cea vânată de luptătorul vrăjmaş şi să adape cu
apa cea vie pe cea înflăcărată amarnic după lucruri netrebnice, ca un
îndurat şi de oameni iubitor“ (Slava, gls. 6).
Aproape că orice exegeză am adăuga, pare
în plus. Bine ar fi de fiecare dată când ne părăsim preocupările şi ne
adăugăm ascultătorilor din Biserică, bine ar fi dar, să ne ascuţim
auzul, să fim atenţi întru toate, textele acestea curgând spre mintea
noastră prin binecuvântata cântare liturgică. Doar atât că, de fiecare
dată, asemeni unui diamant, în funcţie de faţa pe care le întoarcem, ni
se luminează un aspect sau altul al Evangheliei. Şi întâlnirea cu
samarineanca nu-i altfel, izvorându-ne apă vie.
Amestec de sânge şi mentalitate cu
popoare din alt neam decât cel ales, sufletul samarineanului, iconizat
atât de frumos de femeia ce-I iese în cale, purta cu sine toată năvala
de sentimente care-L înconjura pe Dumnezeu în neamul lui Israel, iar
înalta conştiinţă că „s-a rupt“ de marele neam, ales de Dumnezeu să-I
plinească opera între oameni, Israel, accentuase, probabil, şi starea de
smerenie, de smerită aşteptare. Faptul că samarinenii aleseseră
Garizimul ca loc al închinării, pe Iacob ca părinte spiritual, nu face
altceva decât să ne atragă atenţia că erau în căutarea unei „legalităţi“
spirituale, pe care şi-o doreau extrem de mult. În acest spaţiu, mereu
ocolit de iudei, Hristos Se poartă ca Dumnezeu: necăutând la faţa
omului, ci la inima sa. Şi câte inimi nu aşteptau mântuirea şi în
Samaria!
Obişnuită să supravieţuiască contactului
cu bărbaţii, femeia samarineancă pare întâi că mai mult cochetează cu
exoticul iudeu, care nu doar că intră în vorbă cu ea, de două ori
dezavantajată în dialog – ca femeie şi ca samarineancă –, dar îi mai
cere şi apă, luând dar din mâinile ei. Reacţia pedagogică a lui Hristos
rămâne, până astăzi, una din cele mai frumoase lecţii de „vânare de
oameni“ pe care o tezaurizează Scriptura.
Î.P.S. Sa, Î.P.S. Bartolomeu, comentând
Evanghelia aceasta, subliniază: „Sufletul femeii merge din mirare-n
mirare: Străinul iudeu îi făgăduieşte apa cea vie. Ea nu cunoaşte
metalimbajul evanghelic, dar nu e nici ignorantă; ea ştie ceea ce mulţi
din oamenii secolului 20 încă n-au aflat: ce anume este apa vie:
«Doamne, nici găleată nu ai şi fântâna este adâncă…» Aşadar, apa vie
este apa din adâncime, apa originară, temelia şi începutul oricărei
fântâni, apa pe care noi, cei de acum, o cunoaştem sub numele de pânză
freatică, stratul profund şi pur, necontaminat de infiltraţiile
superficiale, a cărei limpezime nu e concurată decât de viaţa însăşi“
(Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiep. Clujului, «Apa cea vie a
Ortodoxiei», în vol. cu acelaşi titlu, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca,
2002, p. 48-49). Şi să recunoaştem că tot dialogul ulterior, despre
bărbaţii ei, despre închinarea Tatălui „în Duh şi în Adevăr“ (cf. Ioan
IV, 23), ca şi reacţia femeii, dovedesc că, răcorindu-se de năduşeala
lumii acesteia, femeia înţelege darul cel mare
pe care Străinul (de-acum identificat, căci zice femeia: „Nu cumva
acesta este Hristosul?“ [Ioan IV, 29]) i-l face. După cum textul
liturgic lămureşte: „Venit-a la fântână în ceasul al şaselea Izvorul
minunilor, spre a aduce la viaţă pe urmaşa Evei, că Eva în acest ceas a
ieşit din rai, din pricina amăgirii şarpelui. Deci s-a apropiat
samarineanca să scoată apă; pe care, văzând-o Mântuitorul, i-a zis:
Dă-Mi să beau, iar tu te vei sătura de apa cea vie. Iar ea, înţeleapta,
alergând în cetate, a venit îndată, mulţimilor zicând: Veniţi de vedeţi
pe Hristos Domnul, Mântuitorul sufletelor noastre“ (Idiomela I a
samarinencii). De remarcat, a câta oară, cum Biserica vede în fiecare
gest al lui Hristos izvorul restaurării întregului neam omenesc, de El,
„Cel Ce este şezător-împreună pe scaun cu Tatăl şi cu Duhul (…), Care a
venit să caute chipul Său cel pierdut“ (Icos).
Sensul aşezării acestei Evanghelii la
„înjumătăţirea Praznicului“ în aşteptarea Duhului Sfânt, a Rusaliilor,
este clar: „Apa vie, cea săltătoare, apa nemuririi ai făgăduit şi dai,
Izvorule cel pururea viu, celor ce primesc cu credinţă Duhul Tău,
Mântuitorule, Care din Tatăl purcede“ (Cântarea a 7-a, Utrenia, III).
Vindecată astfel de „uscăciunea necunoştinţei“ (Cântarea a 7-a a
samarinencii, 7, V), femeia samarineancă află toate sensurile adânci
ale credinţei: atotştiinţa lui Dumnezeu, puterea seducătoare a lui
Hristos transmiţându-i-se într-atât încât, îndată după aceea, mulţime de
samarineni devin „ai lui Hristos“. O cetate, a Siharului, care crede în
Hristos nu doar pentru că El este de faţă, ci şi mai târziu, după
Înviere, convinşi de-acum că nu mai însetează, samarinenii Samariei vor
fi, după Ierusalim, întâia izbândă a misiunii apostolatului creştin (F.
Ap. 8, 5-25).
În loc de propria-mi concluzie la
cuvântul acesta, fie-mi îngăduit să-l las pe Î.P.S. Bartolomeu să
vorbească (op. cit. p 49): „Filologia biblică ştie că manuscrisele cele
mai vechi sunt şi cele mai adevărate, deoarece ele nu sunt contaminate
de greşelile involuntare ale copiştilor sau de cele voluntare ale
ereticilor. Sfinţii Părinţi ştiau, de asemenea, că adevărata credinţă
este aceea mai veche, adică cea predată de Sfinţii Apostoli. Biserica
ştie că apa cea vie a unei fântâni se păstrează ca atare numai dacă
fântâna este adâncă şi dacă pereţii ei sunt zidiţi din pietre tencuite.
Ei bine, cele şapte Sinoade Ecumenice nu sunt altceva decât pietrele
tencuite ce apără apa cea vie de apele viiturilor. Aici, între viu şi viitură
e toată drama sfâşierilor la care este supusă cămaşa lui Hristos. Pânza
freatică este una singură, fântânile pot fi mai multe, chiar foarte
multe. Care este cea adevărată? Aceea care s-a ferit şi se apără de viituri (sau ivinituri nobi,
n. c.). O numim Ortodoxie. Acuzată de conservatorism, Ortodoxia e
singura care ştie ce conservă: apa cea vie a Evangheliei lui Hristos,
pururea înnoitoare prin Duhul Sfânt. Şi e de-ajuns.“
Iar noi, noi nu putem decât subscrie, în speranţa că am fost înţeleşi.
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
din ”Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele”
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu
din ”Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele”
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!