Evanghelia din duminica aceasta cuprinde o pildă tâlcuită şi explicată de Însuşi Mântuitorul.
Omul
Împărat din pildă este Tatăl Ceresc, Care ne iartă atâtea şi atâtea
„datorii“ de păcate grele şi multe, iar datornicul suntem noi, oamenii,
care sărim în capul de-aproapelui pentru toate nimicurile şi greşelile.
Să luăm aminte că evanghelia asta este pusă şi în «Tatăl nostru», când zicem: „Şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum iertăm şi noi greşiţilor noştri“.
Vedeţi ce mare apăs se pune pe iertarea de-aproapelui nostru?!
Domnul
Iisus ne spune apriat că Tatăl Ceresc ne iartă greşelile numai
condiţionat, adică dacă şi noi iertăm pe cele ale semenilor noştri.
Dacă
nu facem acest lucru, e o minciună toată rugăciunea noastră şi tot
numele nostru de creştini. Iubirea şi iertarea sunt semnele cele mai
bune că cineva este un creştin adevărat; şi cine nu le are n a primit cu
adevărat pe Mântuitorul şi Evanghelia Lui.
Când eram preot la ţară, mi-aduc aminte că, în scaunul mărturisirii, la îndemnurile mele, de a se
împăca cei sfădiţi şi de a se ierta, cei mai
mulţi răspundeau: „Asta una n o pot face, părinte, nu mă lasă inima să
iert!“. „Ba, diavolul nu te lasă!“ – răspundeam eu. El te opreşte, nu
mânia, ca să nu-ţi dai seama de bunătatea lui Dumnezeu care te-a iertat
prin Jertfa Fiului Său şi tu nu vrei să ierţi. Diavolul te opreşte să
nu-ţi dai seama că tu ai stat de faţă la o judecătorie care te-a
condamnat la moarte şi pieire veşnică în numele „paragrafului de lege“
care zice răspicat: „Plata păcatului este moartea“ (Rom. 6, 23). Din
această osândă te-a scăpat Iisus Hristos, Care a murit în locul tău,
te-a scăpat prin Jertfa Lui, prin bunătatea şi mila Lui; şi tu nu poţi
să ierţi o nimica toată ce se cere de la tine?
Jertfa
Crucii este iertarea cea mare ce ni s-a dat nouă, creştinilor. În faţa
acestei iertări, toate micile noastre datorii şi duşmănii ce le avem
faţă de semenii noştri dispar ca nişte lucruri netrebnice. În faţa
Crucii Mântuitorului se topeşte ca şi ceara la faţa focului toată zgura
duşmăniilor şi toate greşelile oamenilor şi ale de aproapelui. Cine a
primit cu adevărat iertarea cea mare n-are duşmani, n-are răzbunări,
n-are zavistuiri… Toate s au topit în dragostea cu care ne-a iubit
Mântuitorul şi S-a jertfit pentru noi.
O,
dragă cititorule, dacă tu nu poţi ierta şi iubi, atunci să ştii că tu
încă n-ai gustat din darurile ce izvorăsc din Jertfa Crucii!
Tu eşti numai o spoială, dar nu un creştin adevărat.
Cine
a primit cu adevărat Jertfa Mântuitorului, cine s-a renăscut la o viaţă
nouă cu El, ca „o făptură nouă“, iertată şi mântuită, aceluia nu i mai
trebuie nici o predică despre iertare.
Dă-i
aceluia palme, că el râde, batjocoreşte l, că el te laudă, dă după el
cu pietre, că el răspunde cu rugăciune, înjură-l, că el tace. O, cât de
mult ştie răbda şi ierta un creştin adevărat, luând pilda Mântuitorului,
Care şi de pe Cruce cerea iertarea celor care Îl răstigniseră, zicând: „Tată, iartă le lor!“.
Şi
tu, cititorule, trebuie să faci aşa. Altcum, dacă la greşeală răspunzi
tot cu greşeală, la sudalmă tot cu sudalmă, la batjocură tot cu
batjocură, eşti departe de Evanghelia Domnului şi de mântuirea
sufletului tău. Eşti
tu, cititorule, dintre aceia care, după ce au gustat din iertarea şi
din bunătatea lui Dumnezeu, s-au făcut un izvor de iertare şi iubire
pentru alţii sau eşti în chipul datornicului din evanghelie? Fă-ţi tu
singur socoata!
Pământul şi ploaia
Pământul
soarbe ploaia ce cade de sus, dar iarăşi o sloboade, în formă de
izvoare şi fântâni binecuvântate. Noi însă suntem pământul cel rău care
soarbe neîncetat mila cerului de sus, dar în loc de apă vie slobozim
afară izvor de ură, de otravă şi de păcat. Toată firea cea
necuvântătoare dă înapoi darul cerului de sus. Ogoarele dau pâinea cea
coaptă, din darul cerului de sus, pomii ne dau poamele, numai omul –
făcut după „chipul şi asemănarea lui Dumnezeu“, numai omul cel care
soarbe neîncetat iertare, milă şi iubire cerească – în loc de dragoste
şi alte roade bune dă ură, zavistie, otravă şi venin sufletesc. Ne
mustră şi firea cea necuvântătoare.
Lemnele şi focul
Să
băgăm de seamă că lemnele ce ard în foc ne pot fi şi ele o predică
minunată şi un ajutor preţios pentru înţelegerea Evangheliei despre
dragostea lui Dumnezeu.
De
ce ard lemnele când le aprindem? Învăţaţii au aflat că lemnele când ard
nu fac altceva decât dau înapoi căldura ce au sorbit-o din razele şi
căldura soarelui. Focul nu este, aşadar, alt-ceva decât o căldură a
soarelui pe care lemnele au sorbit-o în ele şi, când le aprindem, ne-o
dau nouă. În această asemănare trebuie să fim şi noi faţă de iubirea
Tatălui Ceresc.
Soarele
şi izvorul iubirii noastre este Dumnezeu şi Jertfa cea Sfântă a Fiului
Său. Iubirea ce o primim noi neîncetat din acest izvor trebuie să o dăm
şi noi mai departe.
O,
ce lucru fioros se vede în ziua de azi! Lemnele cele neînsufleţite ne
dau nouă căldura de la soare primită, însă noi nu dăm nimic. Lemnele dau
căldură, noi însă dăm răceală. Sorbim căldură şi lumină, dar dăm afară
ură şi otravă.
Dacă zavistuieşti oile, te războieşti cu păstorul…
„Dacă
zavistuieşti oile lui Hristos, te războieşti cu Păstorul lor.
Zavistuieşti oile acelea pentru care Hristos Şi-a vărsat Sângele şi
pentru care ne-a poruncit şi nouă a face totul…
De
aceea, chiar de-ar face cineva minuni, chiar de ar trăi în feciorie,
chiar de-ar posti şi s-ar culca jos pe pământ, totuşi, prin fapta
zavistiei, va fi mai pângărit decât curvarii şi mai nelegiuit decât
tâlharii. Dacă cineva ar lua în mâini un târnăcop aprins la capătul de
sus şi ar da foc acestei biserici, şi, prin aceasta, ar surpa altarul,
oare nu fiecare din cei de faţă ar zvârli cu pietre asupra lui ca asupra
unui pângăritor?…
Acelaşi
lucru îl face şi zavistuitorul, care ţine în mână o flacără mai
arzătoare chiar decât focul, adică zavistia, cu care aprinde casele şi
sufletele oamenilor. Oare unul ca acesta de ce fel de pedeapsă poate fi
vrednic?…“
(Din învăţăturile Sf. Ioan Gură de Aur)
Părintele Iosif Trifa, Tâlcuirea evangheliilor duminicilor de peste an
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!