Slugă vicleană, toată datoria aceea ți-am iertat-o, fiindcă m-ai
rugat. Nu se cădea, oare, ca și tu să ai milă de cel împreună slugă cu
tine?“ (Matei 18, 32-33)
Iubiți credincioși,
Sfânta și dumnezeiasca Evanghelie de azi ne arată datoria de a ierta
pe cei ce ne greșesc. Domnul nostru Iisus Hristos, ne învață că toată
Legea și proorocii, se reazemă pe două porunci, adică să iubim pe Dumnezeu și pe aproapele nostru
(Matei 22, 37-40). Mila este una din faptele bune care izvorăște din
dragoste, după mărturia Sfântului Apostol Pavel, care zice: „Dragostea se milostivește”
(I Corinteni 13, 4). Cine nu are milă de fratele său este semn că acela
nu are dragoste și petrece în întunericul urii de frați (I Ioan 2,
9-11; 4, 20).
Dragostea lui Dumnezeu către noi se aseamănă cu dragostea părinților pentru fiii lor
(Deuteronom 1, 37-45; Isaia 49, 15; 66, 13). Precum un tată și o mamă
bună își iubesc pe fiii lor și, ori de câte ori ar greși ei, dacă se
întorc și cer iertare, îi iartă și îi mângâie, așa este și dragostea lui
Dumnezeu spre noi, care suntem fiii Săi (Ioan 1, 12) și așa ni se
cuvine să fim cu dragostea și cu mila față de cei ce ne greșesc nouă.
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, fiind pironit pe cruce, S-a rugat
pentru cei ce L-au răstignit spunând: „Părinte, iartă-le lor că nu știu ce fac.“ (Luca 23, 34).
Toate faptele bune de le va avea cineva, dacă nu are dragoste, nu are
nimic (I Corinteni 13, 1-2). Fiul lui Dumnezeu venind în lume, din
nemărginita Sa bunătate, cu dragoste și milă pentru noi (Efeseni 3,
18-19), a desființat deosebirea între vrăjmași și prieteni și ne-a dat
poruncă să iubim pe vrăjmașii noștri, să binecuvântăm
pe cei ce ne blestemă, să ne rugăm pentru binele celor ce ne vatămă și
ne prigonesc și să facem bine celor ce ne urăsc (Matei 5, 44). După
mărturia acestei învățături nu avem voie să urâm pe nimeni, ci pe toți cei ce ne greșesc să-i iubim și să le iertăm greșelile, chiar dacă ne-ar face cel mai mare rău.
Să ne aducem aminte că Dumnezeu din a Sa nemărginită bunătate „plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți, și răsare soarele Său peste cei buni și peste cei răi“
(Matei 5, 45). De aceea suntem și noi datori a face bine tuturor și a
ierta greșelile celor ce ne greșesc (Matei 6, 12; I Tesaloniceni 5, 15),
purtând neputințele altora (Galateni 6, 2; Efeseni 4, 2). Așa ne
îndeamnă și Sfântul Apostol Pavel, zicând: „Fiți buni între voi și
milostivi iertând unul altuia, precum și Domnul v-a iertat vouă, în
Hristos“ (Efeseni 4, 32). În alt loc zice: „Îngăduiți-vă unul pe altul,
iertând unul altuia; iar dacă cineva are vreo plângere împotriva cuiva,
după cum Hristos v-a iertat vouă, așișderea iertați și voi“ (Coloseni 3,
13).
Așadar, frații mei, aducându-ne aminte de iubirea lui Dumnezeu față
de noi, care pururea greșim înaintea Lui, să ne silim și noi după a
noastră putere să iertăm întotdeauna pe cei ce ne greșesc nouă (Ioan
13, 34). Dragostea de Dumnezeu nu se poate arăta între noi fără de
iubirea dintre noi și fără iertarea celor ce ne greșesc nouă (I Ioan 3,
17; 4, 20-21).
Iubiți credincioși,
Să ascultăm acum pe Sfântul Efrem Sirul,
care, vorbind despre iertarea celor ce ne greșesc, de care atârnă și
iertarea păcatelor noastre, zice așa: „Bine a zis Domnul: că sarcina Mea este ușoară!
Că ce greutate și ce osteneală este a lăsa noi fratelui nostru
greșelile cele ușoare și de nimic vrednice, spre a ni se ierta și nouă
cele ale noastre." Și mai departe zice: „Nu am zis să-Mi aduceți bani,
sau țapi, sau post, sau priveghere, ca să ziceți: Nu am sau nu pot! Ci
ceea ce este lesnicios și ușor și scurt ne-a poruncit, zicând: Tu iartă fratelui tău greșelile lui și Eu îți iert pe ale tale! Tu
însă nici greșelile nu ierți, poate puțini bani doi sau trei dinari,
iar Eu nenumărați talanți îți dăruiesc ție. Tu nu mai ierți nimic
dăruindu-i, iar Eu îți dau ție vindecare și împărăție îți dăruiesc. Și darul tău atunci îl primesc când te împaci cu cel ce îți vrăjmășește ție,
când nu ai vrajbă asupra cuiva întru mânia ta. Când ai pace și dragoste
către toți, atunci rugăciunea ta este bine primită și prinosul tău bine
plăcut și casa ta este blagoslovită și tu ești fericit. Dacă tu cu
fratele tău nu te împaci, cum ceri iertare de la Mine?
Cuvintele Mele le calci și ceri iertare de la Mine? Eu, Stăpânul tău
îți poruncesc și tu nu iei aminte? Apoi cum îndrăznești să aduci către
Mine rugăciune și jertfă? Căci precum tu îți întorci fața de către fratele tău, așa și Eu despre rugăciunea ta și de la darul tău voi întoarce ochii Mei" (Cuvânt pentru dragoste, tom III, pag. 31-33, M-rea Neamț, 1823).
Dumnezeiescul părinte Isaac Sirianul, conglăsuind cu Sfântul Efrem, arată că nu primește Dumnezeu rugăciunea noastră, dacă noi avem ură și nu vom ierta pe cei ce ne greșesc nouă, că iată ce zice: „Sămânță pe piatră este rugăciunea celui ce are pomenire de rău asupra fratelui său"
(Cuvânt 58, pag. 297, Mănăstirea Neamț, 1818). Așadar, frați creștini,
să luăm aminte cu toată frica de Dumnezeu la cuvintele acestor sfinți
părinți, care se reazemă pe cuvintele Mântuitorului nostru Iisus
Hristos, Care a zis în Sfânta Sa Evanghelie: „De veți ierta oamenilor
greșelile lor, va ierta și vouă Tatăl vostru Cel ceresc, iar de nu veți
ierta oamenilor greșelile lor, nici Tatăl vostru Cel ceresc nu va ierta
vouă greșelile voastre“ (Matei 6, 14-15).
Frații mei, dacă credem că acestea sunt cuvintele și poruncile
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, și că niciodată gura Lui nu poate să
spună neadevăr, El fiind ființa adevărului, apoi să ne
dăm seama că niciodată nu vom primi iertarea de la Dumnezeu, atâta
vreme cât vom fi învrăjbiți cu oamenii și „nu vom ierta din toată inima
păcatele și greșelile fraților noștri" (Marcu 11, 25). Nimeni să nu
creadă că, cu darurile sale sau cu slujbele ce le dă la sfânta biserică,
se va putea împăca cu Dumnezeu și va lua iertare de păcatele sale, mai
înainte de a se împăca și a se ierta cu cei ce au fost învrăjbiți.
Acest adevăr ni-l arată Însuși Hristos Domnul când zice în Sfânta
Evanghelie: “De-ți vei aduce darul tău la altar și acolo îți vei aduce
aminte că fratele tău are ceva asupra ta, lasă darul tău înaintea
altarului și du-te de te împacă cu fratele tău, apoi vină și adu darul
tău“ (Matei 5, 23-24).
Nu numai darul nostru nu-l primește Dumnezeu mai înainte de a ne
împăca cu aproapele nostru, ci nici rugăciunea noastră n-o primește că
zice: „Când stați de vă rugați, iertați tot ce aveți asupra cuiva, ca și Tatăl vostru Cel din ceruri să vă ierte vouă greșelile voastre“
(Marcu 11, 25). Același lucru ne învață Mântuitorul și în rugăciunea
domnească Tatăl nostru, pe care o rostim zilnic, dimineața și seara: „Și
ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților
noștri“ (Matei 6, 12). Dacă nu iertăm noi mai întâi pe frații noștri,
nici Tatăl nostru ceresc nu ne va ierta păcatele noastre. Iertarea este o
condiție obligatorie pentru mântuirea omului, a lumii întregi. Iertarea stă la temelia păcii din inimă
și a cunoștinței fiecăruia dintre noi. Iertarea salvează familia de
divorț și distrugere, salvează rudele de ceartă și judecăți, salvează
lumea de războaie, de ură și de moarte.
Însă nimic nu-i mai greu pentru noi oamenii decât să iertăm pe cei ce ne-au jignit,
ne-au defăimat sau ne-au păgubit. Pentru un cuvânt de ocară, pentru un
lucru de nimic, pentru o mică pagubă, unii creștini trăiesc în ceartă,
și chiar înjură, ani de zile. Ba ajung la judecată și la fapte de
răzbunare, încât nici preotul din parohie, nici rudele, nici bătrânii
satului, nici boala și frica morții nu le înmoaie inima să se ierte, să
se împace unii cu alții. De aceea nu puțini mor certați între ei, spre
veșnica lor osândă. Că după moarte nimeni nu mai poate face nimic pentru mântuirea lui.
Această stare grea de ură și răzbunare dintre oameni, care duce pe
acei care nu iartă la moarte, o
arată Hristos foarte clar în pilda din
Evanghelia care s-a citit astăzi. Împăratul care ia socoteală slugilor
sale este Împăratul Hristos care ne va judeca pe toți la sfârșitul
veacurilor. Datornicul care datorează Împăratului ceresc zece mii de
talanți este fiecare dintre noi, care datorăm lui Hristos pocăință,
lacrimi, milostenie și iertare pentru mulțimea păcatelor pe care le-am
făcut.
Dar în timp ce Dumnezeu, ca un tată bun, ne iartă toată datoria,
adică toate păcatele, noi oamenii nu iertăm pe cei ce ne-au greșit
puțin, ci le cerem datoria cu dobândă. Iar dacă nu ne întorc datoria ne
răzbunăm pe ei, îi dăm în judecată, le dorim răul, nu-i iertăm până la
moarte. De aceea și Dumnezeu se supără pe cei care nu iartă pe aproapele, ci trăiesc în ură și răzbunare, și le va zice la judecată: „Slugă
vicleană, toată datoria aceea ți-am iertat-o adică toate păcatele
pentru că M-ai rugat. Nu se cădea oare ca și tu să ai milă de cel
împreună slugă cu tine, precum și Eu am avut milă de tine? Și
mâniindu-se stăpânul lui, l-a dat pe mâna chinuitorilor, până ce-i va
plăti toată datoria“ (Matei 18, 32-34).
Auziți ce zice Hristos, Stăpânul vieții și al morții? Pe cei ce nu
iartă pe aproapele lor, nici Dumnezeu nu-i va ierta la judecata cea
mare de apoi, ci îi va arunca în chinurile iadului pentru vecii vecilor.
Că dacă în viață nu ne pocăim, nici nu iertăm, nici nu facem
milostenie și murim așa, nu vom avea iertare niciodată și nimeni nu ne
va mai scoate din veșnica osândă.
Iubiți credincioși,
Cea mai mare virtute creștină este iubirea. Ea este viața noastră și avem nevoie de ea ca de aer. De aceea, spune Sfântul Evanghelist Ioan:
„Dumnezeu este iubire. Iar iertarea, împăcarea, milostenia, cercetarea
bolnavilor, primirea străinilor și altele asemenea sunt fiicele cele mai
mari ale iubirii creștine.”
Iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele, sunt poruncile
cele mai mari din Sfânta Evanghelie care stau la temelia mântuirii
noastre. De felul cum vom ști să iertăm, să ajutăm pe
aproapele, să răbdăm pe toți, să facem pace, să nu ne răzbunăm, de
aceasta depinde pacea noastră, bucuria vieții noastre, mântuirea
fiecăruia dintre noi.
Dar ce să facă acei creștini, care își cer iertare de la cei cu care
sunt certați, dar aceia nu vor să-i ierte? Să facă ce ne învață Sfinții
Părinți. Întâi să se roage lui Dumnezeu pentru îmblânzirea vrăjmașilor
lor. Să ceară sfatul duhovnicilor lor și să le respecte cuvântul. Apoi
să-și ceară personal iertare de la cei cu care sunt certați, prin
cuvintele: „Iartă-mă, frate, pentru toate câte ți-am greșit și Dumnezeu să te ierte!"
Iertarea să se facă cel mai bine în biserică, sau în casa unuia dintre
ei, sau în casa preotului. Dacă cearta este veche și mare, împăcarea să
se facă în prezența preotului, și să se încheie cu o rugăciune de
mulțumire și chiar cu o masă creștinească, sau acordarea reciprocă de
daruri. Dacă aproapele nu vrea să ne ierte, să urmăm sfatul
duhovnicului, să cerem iertare de trei ori și așa, dacă nu ne mustră
conștiința, ne putem împărtăși cu Sfintele Taine. Iar dacă încă suntem
tulburați și ne chinuie gândurile de răzbunare, să amânăm Sfânta
Împărtășanie, ca să nu ne fie spre osândă. Smerenia și
rugăciunea curată ne ajută cel mai mult la împăcare. Cine urmează calea
aceasta, acela nu este departe de mântuire!
Citim în Pateric că un călugăr tânăr s-a dus la un sihastru bătrân și
i-a spus că are vrajbă asupra cuiva și nu-l poate ierta nicidecum.
Zadarnic l-a îndemnat bătrânul la iertare, că ucenicul nu voia să-l
ierte. Atunci duhovnicul a zis ucenicului: „Să spunem împreună Tatăl nostru, fiule!" Pe când ucenicul zicea: „Și ne iartă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri", bătrânul îi spuse: "Nu așa, fiule! Ci să zicem: Și nu ne ierta nouă greșelile noastre, precum nici noi nu iertăm greșiților noștri!" Auzind aceasta ucenicul, a căzut în genunchi și a zis: „Iartă-mă, părinte, că am greșit! Din clipa aceasta am iertat pe fratele meu!"
Așa să facem și noi, frați creștini. Să cerem iertare întâi și să
iertăm cu dragoste pe toți, ca să fim și noi iertați de Dumnezeu pe
pământ și în cer. Căci fără iertare nu avem mântuire, nici nu putem zice Tatăl nostru.
Să rugăm pe Dumnezeul dragostei și pe Fiul lui Dumnezeu, Care S-a
răstignit pe cruce din dragoste pentru noi, să ne împace pe toți în
numele Său, știind că dragostea nu moare niciodată! Amin.
(Arhimandrit Cleopa Ilie)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!