Duminica a 12-a după Rusalii (Tânărul bogat) Matei 19, 16-26
În vremea aceea a venit un tânăr la
Iisus, îngenunchind înaintea Lui și zicându-I: Bunule Învățător, ce bine
să fac ca să am viața veșnică? Iar El a zis: De ce-Mi zici bun? Nimeni
nu este bun, decât numai Unul Dumnezeu. Iar dacă vrei să intri în viață,
păzește poruncile. El I-a zis: Care? Iar Iisus i-a răspuns: Să nu
ucizi, să nu faci desfrânare, să nu furi, să nu mărturisești strâmb;
cinstește pe tatăl tău și pe mama ta și să iubești pe aproapele tău ca
pe tine însuți. Zis-a Lui tânărul: Toate acestea le-am păzit din
copilăria mea. Ce-mi mai lipsește? Atunci Iisus i-a spus: Dacă voiești
să fii desăvârșit, du-te, vinde averile tale, dă-le săracilor și vei
avea comoară în cer; după aceea, vino și urmează-Mi. Însă, auzind
cuvântul acesta, tânărul a plecat întristat, căci avea multe avuții. Iar
Iisus a zis ucenicilor Săi: Adevărat zic vouă că un bogat cu greu va
intra în Împărăția cerurilor. Și iarăși zic vouă că mai lesne este să
treacă o cămilă prin urechile acului, decât să intre un bogat în
Împărăția lui Dumnezeu. Auzind, ucenicii s-au uimit foarte mult, zicând:
Atunci, cine poate să se mântuiască? Dar Iisus, privind la ei, le-a
zis: La oameni aceasta e cu neputință, la Dumnezeu însă toate sunt cu
putință.
Pericopa evanghelică a Duminicii a 12-a
după Rusalii ne vorbește despre întâlnirea Mântuitorului Hristos cu un
tânăr căruia i se părea că este aproape desăvârşit, întrucât împlinise
din tinereţe poruncile Legii. La poruncile Decalogului (să nu ucizi, să nu faci desfrânare, să nu furi, să nu fii martor mincinos; să cinsteşti pe tatăl tău şi pe mama ta), Mântuitorul adaugă şi porunca cea mare: să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
Părea un tânăr aproape desăvârşit, simţea totuşi că îi lipseşte ceva care ţinea de profunzimea vieţii lui: viaţa veşnică.
Sfântul Ioan Gură de Aur, tâlcuind această Sfântă Evanghelie, arată că
tânărul a venit la Hristos cu inimă bună şi râvnitoare, spre deosebire
de alţii, care veniseră să-L ispitească, să-L prindă în cuvânt sau să
fie vindecaţi ei sau cei apropiaţi ai lor. El a venit să-L întrebe de viaţa veşnică,
ce trebuie să facă pentru a intra în Împărăţia cerurilor. Este exclusă
orice viclenie sau ipocrizie a tânărului, întrucât în final vedem că el a
plecat întristat.
Răspunsul Mântuitorului: „Dacă vrei să
fii desăvârşit, du-te şi vinde-ţi averea ta, dă-o săracilor şi vei avea
comoară în cer; apoi vino şi-Mi urmează Mie”, l-a întristat pe tânăr,
căci era foarte bogat. Inima îi era alipită de bogăţia lui.
Economie şi iconomie
Starea tânărului bogat din Evanghelie, transpusă într-un limbaj teologic actualizat, ne revelează zbaterea omului între economie şi iconomie. Aceste cuvinte au aceeaşi origine grecească: oikonomia, care însemna „administrarea sau conducerea casei” sau conducere, guvernare, rânduială, ordine. În limba latină, termenul oeconomia are sensul de organizare, dispunere a elementelor unui discurs, ale unei scrieri. În limba română, cuvântul a fost împrumutat din franceză (économie) și cu sensurile mai vechi de ştiinţă a fenomenelor economice, curent de gândire economică, chibzuială, cumpătare.
De la acest înţeles s-a ajuns la expresii precum „simţ economic”, „bani
puşi deoparte”, sau „casă de economii”. În secolul XX, termenul a
evoluat, desemnând „totalitatea activităţilor de producţie, distribuţie
şi consum într-o colectivitate”, ajungându-se la termeni precum economie politică, economie marxistă, economie naţională sau economie globală.
În ce registru am putea înscrie toate aceste expresii economice? Evanghelia ne răspunde: în împărăţia lui mamona,
care înseamnă în aramaică: bani, avere. Banii şi averea capătă statutul
unei divinităţi. Părerea că banul sau averea ar avea doar o importanţă
economică şi socială fără implicaţii morale este greşită. Un autor
creştin atrăgea atenţia asupra faptului că banul şi averea induc iluzia
că posedă multe dintre caracteristicile unei divinităţi: par că oferă
siguranţă, libertate, că ne conferă putere, şi par să fie omniprezente.
Iar lucrul cel mai sinistru este că îi creează omului iluzia că este
atotputernic. Banul şi averea ajung să pretindă loialitatea şi dragostea
care I se cuvin numai lui Dumnezeu şi au puterea de a ne prinde în
capcană. Tânărul bogat din Evanghelie, auzind că i se cere să-şi dea
averea săracilor pentru a urma lui Hristos, s-a întors întristat la casa
sa. „Nici o slugă nu poate sluji la doi stăpâni; căci sau pe unul îl va
urî şi pe celălalt îl va iubi, sau va ţine numai la unul şi va nesocoti
pe celălalt. Nu putem sluji lui Dumnezeu şi lui mamona” (Luca 16, 13).
În împărăţia lui mamona, totul devine economie cu ingredientele sale: de la bani puşi deoparte până la economie de piaţă, economie naţională sau economie globală etc. Iar sloganul tuturor acestora poate fi sintetizat într-o fericire întoarsă: „Fericiţi cei îndestulaţi – răspunde veacul acesta lui Hristos –, că a acelora e împărăţia acestei lumi şi alta nu e”. Aşa cum ne învaţă gânditorul şi martirul creştin Mircea Vulcănescu, într-un asemenea sistem economic,
„fiecare rămâne străin de ceilalţi, dar se poate întâlni cu ceilalţi
pentru conlucrare. Ceea ce e unuia scop, poate fi altuia mijloc. Unul poate folosi pe celălalt. Totul devine astfel mijlocire, negoţ şi instrument.
Nu mai e scop absolut. Etica devine economie. Şi mijlocul prin
excelenţă, mijlocul în sine, sensul instrumental în care se
concretizează toate aceste relaţii posibile este banul. El e puterea
care uneşte, care leagă întâlnirea unui om cu altul şi conlucrarea lor. Lucrul
merge până la limitele extreme ale epocii moderne, în care valoarea
religioasă a pastorilor e apreciată, în uzine, după sporul producţiei
din săptămânile care urmează predicilor lor!”
Sfântul Ioan Gură de Aur aseamănă
această stare a celor care fac din bogăţie idealul suprem, precum
tânărul din Evanghelie, cu starea celor bolnavi de friguri, „cărora li
se varsă fierea în ei”, şi care, dacă mănâncă şi beau, „nu numai că nu
li se stinge setea, ci li se aprinde şi mai mult arşiţa”. Tot astfel „se
întâmplă şi cu iubitorii de averi; aceştia aprind şi mai mult pofta
aceasta rea – mai amară chiar decât fierea – dacă o hrănesc cu averi.
Atunci o sting, când scot din sufletul lor pofta de câştig, după cum
mâncarea puţină şi golirea stomacului scapă pe om de boala de fiere”.
Iubirea de arginţi, mamă a tuturor patimilor
În zilele noastre, bogăţia şi sărăcia
sunt realităţi neîncetat actualizate, iar inegalitatea repartiţiei
bogăţiei devine tot mai mare. În condiţiile în care predomină economia
cu conţinut monetar, şi nu productiv, banul devine principalul etalon,
iar iubirea de arginţi devine patima tuturor. Fiind asociată cu vinderea
lui Hristos, iubirea de arginţi este numită de Sfântul Apostol Pavel
rădăcina tuturor relelor (1 Timotei 6, 10). Banul capătă în viaţa omului
dimensiuni metafizice şi devine zeul mamona, care se împotriveşte lui
Dumnezeu.
Pentru omul de astăzi, tehnologia şi confortul
(computerul, automobilul, telefonul mobil şi alte gadgeturi) nu sunt o
realitate neutră, ci idoli. Între omul contemporan şi tehnologie se
stabileşte o relaţie personală, ca de la sclav la stăpân. Tehnologia nu
este doar un ansamblu de care te poţi folosi, iar averea nu înseamnă
doar o simplă acumulare de capital. Aşa cum prevedea Mircea Vulcănescu,
astăzi, banii, tehnologia şi confortul au ajuns să domine relaţiile dintre oameni.
Bogăţia, în lumea economică, devine o
problemă de prestigiu şi putere. Însemnele banului (vile, maşini de lux,
desfrâu organizat, relaţii) transformă viaţa într-un spectacol. Totul
este supus mecanismelor pieţei. Dacă în trecut exista expresia:
„spune-mi cu cine te însoţeşti ca să-ţi spun cine eşti”, acum, expresia
sună astfel: „spune-mi ce mănânci, cum te îmbraci, unde îţi petreci
vacanţele, ca să-ţi spun cine eşti”. În societatea de consum
postmodernă, individul este „liber” să îşi construiască o lume după
gustul său prin intermediul obiectelor şi imaginilor de consum.
Într-o asemenea lume care trăieşte sub
halucinaţia tehno-globalistă, şi sacrul pare să poată fi cumpărat. Au
apărut substitute ale credinţei în Dumnezeu: religiile terapeutice,
care îi satisfac omului dorinţa de a fi în regulă cu sacrul. De
asemenea, practicile oculte se oferă ca substitut al credinţei în
Dumnezeu, oferindu-le adepţilor iluzia puterii.
În noua concepţie ideologică a
consumismului, toate valorile tradiţionale devin „stereotipii” de care
individul trebuie să se elibereze. Inocenţa copilăriei trebuie maculată
cu educaţia sexuală încă de la grădiniţă, familia trebuie să dispară din
vocabular împreună cu valorile ei de paternitate, maternitate şi
filiaţie. Suntem forțați în mod subtil să numim normal ceea ce până mai
ieri era monstruos şi absurd.
Iconomia lui Dumnezeu
Faptul că Mântuitorul îl cheamă pe tânărul bogat să vândă toate averile sale şi să-I urmeze arată că Iisus Hristos este capătul
Numai aşezaţi în această logică a darului lui Dumnezeu care ne copleşeşte vom reuşi să transformăm economia în iconomie
şi vom înţelege că bunurile materiale sunt darul lui Dumnezeu şi nu
sunt posesiunea noastră şi că se cuvine să-I mulţumim lui Dumnezeu şi să
oferim darul nostru lui Dumnezeu prin Sfânta Euharistie („Ale Tale
dintru ale Tale”), iar apoi să-l împărtăşim aproapelui.
Să ne ajute Dumnezeu să folosim toate bunurile pe care ni le-a dăruit nu în duhul lumii acesteia (mamona), ci în Duhul lui Hristos, ca slujitori ai Lui şi ca iconomi ai tainelor lui Dumnezeu (1 Corinteni, 4, 1)!
Să ne ajute Dumnezeu „să cunoaştem taina voii Sale” cu fiecare dintre noi „spre iconomia plinirii vremilor, ca toate să fie iarăşi unite în Hristos, cele din ceruri şi cele de pe pământ – toate întru El” (Efeseni, 1, 9-10).
Pr. Conf. Dr. Gheorghe Holbea,
sursa: Ziarul Lumina din 17 August 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!