Cum i-au folosit bogatului averea și viața cea desfătată, vremelnică și prea scurtă? Căci întrucât n-a fost milostiv, s-a dus în munca cea veșnică, înfricoșată și prea greu de suferit. Și aceasta nu pentru că a fost bogat, deoarece averea „agonisită cu dreptate” este „dată omului de Dumnezeu” (Psalmi 131, 14-15; Facere 24, 35), ci reaua întrebuințare a averii și nemilostivirea l-au dus pe el în munca cea veșnică. Deci nu bogăția este pricina pierzării omului, ci întrebuințarea ei, ca urmare a voinței libere pe care o are omul de la crearea sa.
„Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea” (Psalmi 61, 10)
Un tânăr oarecare s-a apropiat de Mântuitorul, a îngenuncheat înaintea Lui și I-a zis: „Învățătorule bun, ce voi face ca să dobândesc viața cea veșnică?” (Luca 18, 18).
Vedeți, fraților, că acest tânăr a venit cu mare evlavie înaintea
Mântuitorului nostru Iisus Hristos să-I ceară un sfat: cum ar putea să
intre în viața cea veșnică. Mântuitorul i-a arătat că pentru a intra în
viața veșnică trebuie să păzească poruncile date de Dumnezeu lui Moise.
Tânărul a zis că toate le-a păzit din tinerețile sale. Auzind
Mântuitorul aceste cuvinte, a spus: „Încă una îți lipsește. Vinde toate
câte ai și le împarte săracilor și vei avea comoară în ceruri și vino
de-mi urmează Mie” (Luca 18, 22).
Prin aceste cuvinte Mântuitorul i-a arătat calea cea înaltă a
desăvârșirii care este mai presus de poruncile Legii Vechi. Cu alte
cuvinte Mântuitorul i-a spus: „Dacă vrei să intri în viață, păzește
poruncile cele date de Dumnezeu lui Moise. Iar dacă voiești să fii
desăvârșit mergi, vinde-ți averile tale și le dă săracilor și vino de
urmează Mie. Iar el auzind acestea, s-a dus întristat că avea avere
multă” (Luca 18, 23). Vedeți cât de mare piedică în calea mântuirii, și
mai ales a desăvârșirii, este averea pentru acela care o iubește și își
lipește inima de ea? Vedeți pentru care pricină Mântuitorul a zis: „Căci
cu anevoie va intra bogatul în Împărăția Cerului” (Matei 19, 23) și că
„mai lesne este să treacă funia corăbiei prin urechile acului, decât
bogatul să intre în Împărăția lui Dumnezeu?” (Luca 18, 25).
Dar să ne punem o întrebare: Oare toți bogații vor merge în iad? Nu, cu
adevărat nu. La Dumnezeu este cu putință să mântuiască și pe cei bogați,
care vor avea bunăvoință a-și chivernisi averea lor spre binele tuturor
după plăcerea lui Dumnezeu, fără a-și lipi inima de bogățiile veacului
de acum. Auzi ce zice dumnezeiasca Scriptură despre Avraam: „Iar Avraam
era bogat foarte cu dobitoace și cu argint și cu aur” (Facere 13, 2).
Dar cine a plăcut în fața lui Dumnezeu mai mult ca Avraam? Și cine a
fost mai binecuvântat de Dumnezeu decât el? Căci nimic nu l-a împiedicat
să dea ascultare lui Dumnezeu, ajungând chiar să aducă jertfă lui
Dumnezeu pe singurul său fiu, Isaac (Facere 22, 2-18).
Să auzim încă și de bogățiile lui Iov pe care le arată Sfânta Scriptură,
zicând: „Și erau vitele lui Iov șapte mii de cămile, perechi de boi
cinci sute și cinci sute de asine ce pășteau în munte și slugi multe
foarte” (Iov 1, 3). Dar să auzim și ce zice Dumnezeu despre Iov către
diavolul: „Socotit-ai în cugetul tău despre robul Meu? Că nu este
asemenea lui din cei de pe pământ, fără cusur, drept și temător de
Dumnezeu, care să se ferească de ce este rău?” (Iov 1, 8). Așadar,
frații mei, bogați au fost pe pământ și Avraam și Iov, dar foarte drepți
și temători de Dumnezeu și nu legați cu inima de averile pe care le
aveau. Ca să dovedim acest lucru, este bine să auzim ce a zis dreptul
Iov când a pierdut toate averile sale: „Gol am ieșit din pântecele
maicii mele, gol mă voi întoarce. Domnul a dat, Domnul a luat; fie
numele Domnului binecuvântat” (Iov 1, 21).
Cât de mare lucru este necredința noastră, fraților. Atunci când ni se
întâmplă o mică pagubă, plângem, ne întristăm și cădem în mâhnire și
deznădejde. Iar dreptul Iov, după pierderea atâtor cârduri de vite și a
copiilor, n-a zis nici un cuvânt rău împotriva lui Dumnezeu, ci pentru
toate mulțumea lui Dumnezeu. Așadar, nu bogăția este pricină de pierzare
a celui bogat, ci lipirea inimii sale de avere, nemilostivirea și reaua
întrebuințare a bogăției sale îl duc la pierzare. Fericit este cel ce
va face cele spuse de marele Apostol Pavel: „Să fie acum cei ce au
averi, ca și cum nu le-ar avea și cei ce au femei, ca și cum nu le-ar
avea și cei ce se folosesc de lumea aceasta ca și cum nu s-ar folosi de
ea. Că chipul lumii acesteia trece” (I Corinteni 7, 29-31).
Să auzim și pe Solomon cel preaînțelept și preabogat ce zice în privința
averilor sale: „Mărit-am lucrurile mele, zidit-am case, săditu-mi-am
vii, făcutu-mi-am grădini și livezi și mi-am sădit în ele tot felul de
pomi roditori; făcutu-mi-am iazuri ca să pot uda din ele o dumbravă unde
creșteau copacii. Avut-am slugi și slujnice și am avut feciori născuți
în casă. Avut-am cirezi și turme multe, mai mult decât toți cei ce au
fost mai înainte de mine în Ierusalim”... (Ecclesiastul 2, 4-7) „Și am
căutat spre toate lucrurile mele și spre toată truda mea cu care m-am
ostenit a face și iată toate sunt deșărtăciuni și vânare de vânt și
nimic nu este prisosire sub soare” (Ecclesiastul 2, 11). „Și am urât
viața, că vicleană este asupra mea fapta cea făcută sub soare că toate
sunt deșertăciune și vânare de vânt” (Ecclesiastul 2, 17). Apoi
filosofând despre moarte a zis: „Precum am ieșit din pântecele maicii
mele, gol mă voi întoarce în pământ și precum am venit așa mă voi duce
și nimic nu voi lua din agoniseala mea ca să duc în mâna mea”
(Ecclesiastul 5, 14).
Iubiți credincioși,
Dacă din toate câte avem, vom face milostenie la săraci și vom urma lui
Hristos cu viață curată, cu post, cu rugăciune, cu înfrânare, cu
priveghere și cu toată lucrarea faptelor celor bune, ne vom face comoară
în ceruri „unde furii nu o sapă și rugina și molima nu o strică” precum
a zis Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos (Matei 6, 19). Ați
auzit în Sfânta Evanghelie de bogatul cel nemilostiv, care se chinuia în
flăcările iadului și care a cerut lui Avraam să trimită pe Lazăr să-i
aducă un vârf de deget înmuiat în apă ca să-i răcorească limba sa în
focul iadului; și a auzit pe Avraam, zicându-i: „Fiule, adu-ți aminte că
ai luat cele bune în viața ta, asemenea și Lazăr, cele rele, iar acum
el se bucură și tu te chinuiești. Și nici o mângâiere sau ajutor n-a
dobândit” (Luca 16, 24-25).
Ce i-au folosit bogatului averea și viața cea desfătată, vremelnică și
prea scurtă? Căci întrucât n-a fost milostiv, s-a dus în munca cea
veșnică, înfricoșată și prea greu de suferit. Și aceasta nu pentru că a
fost bogat, deoarece averea „agonisită cu dreptate" este „dată omului de
Dumnezeu" (Psalmi 131, 14-15; Facere 24, 35), ci reaua întrebuințare a
averii și nemilostivirea l-au dus pe el în munca cea veșnică. Deci nu
bogăția este pricina pierzării omului, ci întrebuințarea ei, ca urmare a
voinței libere pe care o are omul de la crearea sa.
Iubiți credincioși,
Cine poate să spună îndeajuns câtă dreptate are Dumnezeu când ne
poruncește în porunca întâia din Decalog: „Să-L iubim cu toată inima
noastră cu tot sufletul nostru și cu tot cugetul nostrum” (Matei 22, 37;
Deuteronom 6, 5). El ne-a dat viață, minte, simțiri și tot ce avem. Pe
acestea să le punem în slujba lui Dumnezeu, folosindu-le spre cele bune
și nu spre păcat. Cum putem da chipul nostru lui Dumnezeu? Privind
zidirile Lui, slăvindu-L neîncetat, și depărtând ochii noștri de la
orice sminteli și deșertăciuni. Domnul ne-a dat mâinile. Pe acestea se
cuvine să le punem în slujba Lui, nu a diavolului, întinzându-le la
furturi și desfrânări, ci la faptele cele bune și mai ales la rugăciune
și la milostenie. El ne-a dat urechi. Pe acestea Lui să le dăm,
ascultând cele sfinte, iar nu cântece de desfrânare, nici vorbe rele de
ocară. El ne-a dat gură, dar să nu vorbească nimic din cele ce nu plac
lui Dumnezeu, ci să cânte psalmi și laude și cântări dumnezeiești.
Dumnezeu ne-a făcut picioare, nu să alergăm cu ele pe calea pierzării,
ci spre lucrarea celor bune. Ne-a făcut pântece, nu ca să-l îmbuibăm cu
nesațiu, ci să-l hrănim cu măsură și cu înfrânare. Dumnezeu a pus iubire
între soți spre facerea de copii, iar nu spre desfrânare. Ne-a dat
minte spre a-L lăuda, iar nu spre hule sau alte fărădelegi a cugeta.
Ne-a dat bani spre a-i întrebuința cum se cuvine. Ne-a dat sănătate și
putere spre a face cele bune spre slava lui Dumnezeu și, în sfârșit,
toate câte avem de la El, ni le-a dat să le folosim spre binele nostru
și spre slava lui Dumnezeu (Sfântul Ioan Gură de Aur, Împărțire de grâu,
op. cit., p. 397-398).
Deci, frații mei, nu se cuvine a iubi mai mult cele pământești, decât pe
Făcătorul și Dumnezeul nostru, Care ni le-a dat pe toate. Iar dacă noi
lăsăm iubirea Celui ce ne-a făcut și ne-a dat toate, câtă nedreptate
facem, iubind averile și desfătările veacului de acum și uitând noianul
de binefaceri ale Ziditorului nostru? Dacă Dumnezeu lasă bogați și
săraci printre oameni (Psalmi 74, 7; Pilde 22, 2), apoi pe cine trebuie
să iubim mai mult? Averea sau pe Cel ce ne-a dat-o? Știm că bogăția este
vremelnică (Pilde 27, 24). Bogăția noastră este nestatornică (Psalmi
38, 10), și trecătoare (Pilde 13, 7). Apoi cât de mare păcat fac cei ce
iubesc cele vremelnice și trecătoare mai mult decât pe Dumnezeu cel
Preaveșnic, Care ne-a dăruit toate?
Citim într-o carte că împăratul Alexandru Macedon, după ce a cucerit
atâtea țări și împărății, ajungând la moarte, a lăsat testament să-i
facă la sicriul lui două guri și pe acolo săi scoată mâinile, dar să i
le lase goale. Întrebat de ce dorește să-l îngroape cu mâinile goale și
să fie scoase afară din sicriu, el le-a zis: „vreau să arăt la toți
împărații și regii pământului care vor veni după mine să nu-și lipească
inima de nimic din această lume. Că toate câte avem aici rămân și noi
plecăm la veșnicie cu mâinile goale și luăm cu noi numai ce am făcut în
această viață, bune sau rele!" Cu adevărat, mare filosofie a arătat
Alexandru Macedon prin această pildă a sa care nu trebuie uitată de noi
cei de pe pământ.
Iată și o istorioară adevărată:
Mergând un monah pentru o trebuință la Constantinopol, a intrat într-o
biserică. Tot atunci a intrat în biserică un iubitor de Hristos, și
văzând pe călugărul străin s-a închinat cu multă dragoste și cucernicie
și a început a-l întreba cele despre mântuirea sufletului. Iar călugărul
i-a zis: „Cel ce rânduiește bine cele pământești, i se dăruiesc și cele
cerești". A zis acela: „Bine ai zis, părinte". Fericit este acel ce își
aruncă toată nădejdea sa spre Dumnezeu.
Apoi i-a povestit lui, zicând așa: „Eu am fost, zice, fiu al oarecăruia
din cei slăviți în lume, însă tatăl meu era milostiv și dădea mult la
săraci. Într-una din zile m-a chemat și mi-a arătat toate averile sale
și mi-a zis: «Fiule, ce îți este mai de folos? Să-ți dau ție averile
acestea, sau pe Hristos?» Iar eu, luând aminte la cele ce grăia, am zis:
«Mai bine să-mi lași mie pe Hristos. Pentru că aceste averi astăzi sunt
și mâine se duc și trec». După ce a auzit aceste cuvinte de la mine, a
început a împărți, încât când a murit la puțină avere a mai rămas și eu
am rămas sărac și cu smerenie umblam având nădejdea mea numai spre
Hristos, Căruia mă lăsase pe mine.”
Iubiți credincioși,
Când tânărul bogat din Evanghelia de astăzi a răspuns Mântuitorului că
„Toate poruncile le-am păzit din tinerețile mele” (Luca 18, 21), a
adăugat și aceste cuvinte: „Ce îmi mai lipsește?” Iar Fiul lui Dumnezeu
i-a zis: „dacă voiești să fii desăvârșit, du-te, vinde averea ta și o
împarte săracilor și vei avea comoară în cer; apoi vino și urmează Mie.
Auzind cuvântul acesta, tânărul a plecat întristat, căci avea multe
avuții” (Matei 19, 20-22).
Deși păzea cu sfințenie poruncile Legii Vechi, tânărul nu era pregătit
să urmeze lui Hristos, căci era lipit cu inima de averile sale și nu
voia să miluiască pe săraci. Or, Mântuitorul îl chema la desăvârșire,
prin renunțarea la averile pământești și agonisirea altor averi, cele
duhovnicești. Căci bogăția cea mai mare a creștinilor este păstrarea cu
sfințenie a dreptei credințe ortodoxe. Bogăția cea nemuritoare a
noastră, a creștinilor, este sfânta rugăciune făcută cu post și cu
milostenie.
Bogăția duhovnicească a creștinilor este împlinirea cu sfințenie a
poruncilor Sfintei Evanghelii, trăirea în desăvârșită dragoste, iertarea
vrăjmașilor, participarea regulată la slujbele bisericii, ascultarea cu
evlavie a Sfintei Liturghii în sărbători, deasa spovedanie și
împărtășania cu Trupul și Sângele Domnului. Apoi nașterea de copii,
înfrânarea de la orice fel de păcate trupești, blândețea, smerenia și
toate celelalte fapte bune. Acestea sunt averea și lauda și cununa
creștinilor care ne asigură mântuirea sufletului. Iar nu agonisirea de
averi, de bani și cinste trecătoare pe pământ, care ne îndepărtează de
Dumnezeu și ne aruncă în grele păcate și în osândă veșnică.
Să renunțăm la averile de prisos și nefolositoare care aduc atâta
tulburare și robesc inimile slabe și să ne lipim cu inima de Hristos. Să
urmăm cu statornicie părinților noștri evlavioși și iubitori de
Dumnezeu, care erau săraci de averi, dar bogați și tari în credință, în
rugăciune și în milostenie. Să iubim pe săraci, pe bătrâni, pe copii și
pe văduve și să-i ajutăm cu ce putem, că aceia nu au sprijin de
nicăieri. Și să nu uităm ce spune psalmistul; „Temeți-vă de Domnul toți
Sfinții Lui, că n-au lipsă cei ce se tem de El” (Psalmi 33, 9).
Să ne îmbogățim duhovnicește în Hristos, adică să părăsim păcatele și să
adunăm cât mai multe fapte bune. Acestea sunt averea noastră, nădejdea
mântuirii noastre, bucuria noastră în Hristos. Să-l rugăm pe Mântuitorul
și Fiul lui Dumnezeu să ne îmbogățească în cele cerești, ca să putem
cânta cu psalmistul David: „Bogații au sărăcit și au flămânzit, iar cei
ce-L caută pe Domnul, nu se vor lipsi de tot binele” (Psalmi 33, 10).
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!