22 Şi îndată
Iisus a silit pe ucenici să intre în corabie şi să treacă înaintea Lui,
pe ţărmul celălalt, până ce El va da drumul mulţimilor. 23 Iar dând drumul mulţimilor, S-a suit în munte, ca să Se roage singur. Şi, făcându-se seară, era singur acolo. 24 Iar corabia era acum la multe stadii departe de pământ, fiind învăluită de valuri, căci vântul era împotrivă. 25 Iar la a patra strajă din noapte, a venit la ei Iisus, umblând pe mare. 26 Văzându-L umblând pe mare, ucenicii s-au înspăimântat, zicând că e nălucă şi de frică au strigat. 27 Dar El le-a vorbit îndată, zicându-le: Îndrăzniţi, Eu sunt; nu vă temeţi! 28 Iar Petru, răspunzând, a zis: Doamne, dacă eşti Tu, porunceşte să vin la Tine pe apă. 29 El i-a zis: Vino. Iar Petru, coborându-se din corabie, a mers pe apă şi a venit către Iisus. 30 Dar văzând vântul, s-a temut şi, începând să se scufunde, a strigat, zicând: Doamne, scapă-mă! 31 Iar Iisus, întinzând îndată mâna, l-a apucat şi a zis: Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit? 32 Şi suindu-se ei în corabie, s-a potolit vântul. 33 Iar cei din corabie I s-au închinat, zicând: Cu adevărat, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu. 34 Şi, trecând dincolo, au venit în pământul Ghenizaretului.
1. O primă minune: Iisus umblă pe apă.
După prima înmulţire a pâinilor, Mântuitorul a săvârşit alte două mari
minuni asupra naturii, despre care ne vorbeşte Evanghelia acestei
Duminici. Anume, minunea umblării pe mare şi cea a unei noi potoliri a
furtunii pe mare (cf. Mt 8,23-27).
După ce mulţimea a mâncat şi s-a săturat
din pâinile şi peştii înmulţiţi prin minune, „îndată Iisus a silit pe
ucenici să intre în corabie şi să treacă înaintea Lui pe ţărmul
celălalt, până ce El va da drumul mulţimilor” (v. 22). El face acest
lucru nu numai pentru că voia „să se roage singur” (v. 23), ci mai ales
pentru că, aşa cum ne spune Evanghelia de la Ioan 6,15, mulţimea voia
să-L ia cu sila şi să-L facă rege. Neînţelegând încă îndeajuns
caracterul mesianităţii lui Iisus, ucenicii erau în pericol de a deveni
şi ei susţinători ai acestei idei. Era o cursă în care s-au lăsat prinşi
adeseori oamenii nu îndeajuns de duhovniceşti. Istoria Bisericii ne dă
numeroase exemple de rătăcire a unor oameni care au crezut că Împărăţia
lui Dumnezeu are nevoie să fie slujită cu mijloace lumeşti. Şi care n-au
înţeles că „Dumnezeu Şi-a ales pe cele slabe ale lumii, ca să le
ruşineze pe cele tari” (I Cor 1,27).
Iisus le poruncise ucenicilor să treacă
pe ţărmul celălalt, adică spre Betsaida, cum precizează Evanghelia de la
Marcu (6,45). Dar vântul le era împotrivă. De aceea, „la a patra strajă
din noapte” (v. 25), adică spre dimineaţă, între orele 3 şi 6 (căci cei
vechi împărţeau cele 12 ore ale nopţii în patru „străji”, de câte trei
ore fiecare), corabia se afla încă „în mijlocul mării” (Mc 6,47).
Evanghelia de la Ioan ne spune că ea se afla „ca la douăzeci şi cinci
sau treizeci de stadii” de la ţărmul de unde plecaseră ucenicii, adică
la vreo 5 km. Cum marea Galileii are o lăţime de aproximativ 10 km,
înseamnă că se aflau, într-adevăr, „în mijlocul mării”. Ucenicii erau,
desigur, nu numai obosiţi peste măsură, ci şi tulburaţi de neputinţa de a
ajunge la ţărmul dorit. Atunci Iisus, Care îi vedea „cum se chinuiau
vâslind” (Mc 6,48), vine la ei pe mare. Iată o primă minune despre care
ne vorbește această pericopă: Iisus umblă cu picioarele pe marea
înfuriată!
2. Alte mari minuni.
Văzându-L ucenicii s-au înspăimântat, crezând că e o nălucă, şi au
strigat înfricoşaţi. Atunci Domnul le-a zis: „Îndrăzniţi! Eu sunt; nu vă
temeţi!” (v. 27). El se face astfel cunoscut ucenicilor. Cuvântul lui
Petru: „Dacă eşti Tu” nu exprimă o îndoială, ci o certitudine; expresia
însemnând de fapt: „Fiindcă eşti Tu”. Este evident că dacă Apostolul ar
fi avut vreo îndoială, el nu s-ar fi aruncat în valuri la cuvântul Celui
Care li se arătase astfel mergând pe mare. El nici nu ceruse un semn
prin care să-L recunoască pe Iisus, ci numai permisiunea de a veni la El
pe apă. Numai dorinţa de a fi mai repede alături de Domnul îl determină
pe Petru să ceară acest lucru. Atât de mult le lipsise Iisus în lungile
ceasuri de luptă cu vântul şi cu valurile! „Vino!”, i-a zis
Mântuitorul. Plin de încredere, Petru s-a coborât din corabie şi a
pornit să meargă pe valuri. Evanghelia ne spune că „a mers pe apă şi a
venit către Iisus” (v. 29). Iată o a doua minune: Câtă vreme privește la
Iisus, Petru umblă și El pe apă! Dar, o clipă, Petru şi-a desprins
privirea de la Mântuitorul. A luat seama la vântul cel puternic şi la
valurile înfricoşătoare şi încrederea i s-a clătinat. Atunci a început
să se scufunde în apă. A strigat deci către Mântuitorul: „Doamne,
scapă-mă!” (v. 30). Aşa cum strigaseră într-o împrejurare asemănătoare
ucenicii: „Doamne, mântuieşte‑ne că pierim!” (Mt 8,25). Şi tot ca şi
atunci, Iisus îi vine imediat în ajutor celui care Îl cheamă. El îi
întinde mâna lui Petru şi-l smulge din valuri. Dar totodată îl mustră
pentru îndoiala sa, prin cuvintele: „Puţin, credinciosule, pentru ce
te-ai îndoit?” (v. 31).
Împreună cu Petru, Domnul Se suie în
corabie. S-a petrecut atunci o nouă mare minune, a treia de care dă
seamă Evanghelia acestei Duminici: vântul s-a potolit dintr‑o dată (v.
32; cf. Mc 6,51). Relatarea mateiană atinge punctul ei culminant atunci
când ne spune că „cei din corabie I s-au închinat, zicând: Cu adevărat,
Tu eşti Fiul lui Dumnezeu” (v. 33). Minunile succesive nu numai că îi
uimesc pe cei care participă la ele, dar îi și conduc la credință și la
mărturisirea credinței.
După Evanghelia de la Ioan, s-a petrecut
atunci şi o a patra minune: Iisus nici nu apucase bine să se suie în
corabie (ucenicii „voiau să‑L ia în corabie”), că „îndată corabia a
sosit la ţărmul la care mergeau” (In 6,21).
3. Credința în Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Pline de dumnezeieşti învăţături sunt aceste trei minuni alăturate şi relatările evanghelice care mărturisesc despre ele.
În primul rând, încă o dată se descoperă
puterea dumnezeiască a Mântuitorului Hristos. Ucenicii erau încă plini
de îndoială. Iisus l-a şi mustrat pe Petru pentru puţinătatea credinţei
sale. Ceilalţi nu erau nici ei mai credincioşi. Erau mai degrabă
nedumeriţi. Evanghelia de la Marcu ne spune că ucenicii „erau peste
măsură de uimiţi în sinea lor” ca unii care „nu pricepuseră nimic de la
minunea pâinilor, deoarece inima lor era învârtoşată” (Mc 6,51-52). Cu
toate acestea, seria de minuni la care au fost martori îi determină pe
ucenici să se închine lui Iisus ca lui Dumnezeu, mărturisindu-L
totodată ca atare: „Cu adevărat Tu eşti Fiul lui Dumnezeu”. Desigur,
credinţa lor în dumnezeirea lui Iisus încă nu era desăvârşită. Numai
după Înviere şi numai prin Lucrarea Duhului Sfânt în inima lor, vor
putea ucenicii să-L mărturisească într-adevăr pe Hristos-Dumnezeu.
Nimeni nu poate face o adevărată mărturisire a lui Iisus numai cu
puterile sale fireşti. Atunci când la Cezareea lui Filip, Apostolul
Petru va face mărturisirea că Iisus este „Hristosul Fiul lui Dumnezeu
Celui viu” (Mt 16,16), Mântuitorul îl va ferici, dezvăluind faptul că
numai printr-o descoperire a Tatălui Ceresc a putut el face această
mărturisire (Mt 16,17). Iată însă că, încă de pe acum, ucenicii
anticipează această mărturisire că Iisus este Fiul lui Dumnezeu. Iar
Evanghelia, înfăţişându-ne acest moment, ne invită şi pe noi să
mărturisim cu deplină credinţă că Iisus Hristos este cu adevărat Fiul
lui Dumnezeu. Căci numai prin această credinţă şi această mărturisire ne
putem mântui. Aceasta ne-o spune lămurit Apostolul neamurilor: „Că de
vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul (adică Dumnezeu adevărat
n. n.) şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi
te vei mântui” (Rom 10,9).
O altă importantă învăţătură a acestei
pericope evanghelice este aceea că, în călătoria noastră spre cer,
trebuie să avem ochii inimii îndreptaţi numai către Hristos. Că nu
trebuie să privim la vântul care ne stă împotrivă, nici la valurile pe
care el le ridică înaintea noastră. Dacă Petru ar fi privit numai spre
Iisus nu s-ar fi afundat deloc în valuri; ar fi mers pe apă ca şi Iisus,
spre El şi împreună cu El. Sfânta Scriptură ne îndeamnă, într-adevăr,
să străbatem calea mântuirii noastre „cu ochii aţintiţi asupra lui
Iisus” (Evrei 12,2). Atunci biruinţa noastră va fi uşoară şi sigură.
4. Corabia mântuirii și „cei din corabie”.
Ne vom referi însă pe larg la o altă învăţătură importantă ce se
desprinde din Evanghelia acestei duminici. Pe lângă latura hristologică –
că Iisus este Fiul lui Dumnezeu şi că se cuvine să-L mărturisim ca
atare – exegeţii discern în această pericopă o importantă intenţie
eclesiologică. Se știe că Sf. Matei manifestă, în Evanghelia Sa, o
preocupare aparte în ce priveşte învăţătura despre Biserică. Acest lucru
este evident şi în pericopa de faţă. Corabia la care face referire în
repetate rânduri este pentru evanghelist un simbol al Bisericii. În
episodul de la Cezareea lui Filip – de o valoare fundamentală în
iconomia primei Evanghelii – Mântuitorul Hristos îşi exprimă în mod
explicit intenţia de a întemeia Biserica („voi zidi Biserica Mea”),
punând la temelia ei credinţa mărturisită de Petru în mesianitatea şi
divinitatea Sa: „Tu eşti Hristosul Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Mt
16,16-18). Iată însă că această credinţă, descoperită lui Petru de către
Tatăl Ceresc, este anticipată de pe acum, ucenicii din corabie
mărturisind tocmai acest adevăr fundamental că Iisus este cu adevărat
Fiul lui Dumnezeu. Un comentator zice că „epilogul potolirii furtunii
este pentru scena de la Cezareea lui Filip ceea ce sunt zorii pentru
ziuă” (Alfred Durand, Evangile selon Saint Matthieu, traduite et commenté,
„Verbum salutis”, I , ed. a 15-a, Paris, 1929, p. 286). Nu este deci de
mirare că în legătură cu această mărturisire, ni se dezvăluie ceva şi
despre taina Bisericii.
Iată câteva evidente trăsături
eclesiologice ale acestei pericope: în primul rând corabia apare aici
oarecum personificată. Într-adevăr, în v. 24, în original, verbul
grecesc (la participiu), folosit de evanghelist pentru a arăta situaţia
corăbiei în mijlocul furtunii, este basanizomenon, care se traduce exact prin „era chinuită”. Ceea ce nu se poate spune decât despre o persoană.
Iisus îi sileşte pe ucenici să intre în
corabie (v. 22); ceea ce arată voinţa Mântuitorului ca toţi ucenicii
Săi, de pretutindeni şi de totdeauna, să fie în corabia Bisericii Sale,
iar nu pe undeva pe dinafara ei. Iar, în finalul pericopei, ucenicii
sunt numiţi, pur şi simplu, „cei din corabie”. „Cei din corabie” se
închină lui Hristos şi mărturisesc că El este Fiul lui Dumnezeu (v. 33).
Astfel, a fi ucenic al lui Hristos înseamnă a fi în corabia Bisericii
Sale. Mulţi nu înţeleg acest lucru şi nu întrevăd rolul unic al
Bisericii în dobândirea mântuirii. De aceea o dispreţuiesc, o
batjocoresc şi o părăsesc. Împotriva acestei grave ispite ne previne un
cuvânt apostolic, îndemnându-ne să nu părăsim „Biserica noastră, precum
le este obiceiul unora” (Evrei 10,25).
5. Hristos iubește Biserica.
Biserica nu este numai ceea ce se vede, adică numai o comunitate de
oameni sau locaşul în care ei se adună pentru cultul public. Ci
Biserica este deopotrivă şi – mai ales – ceea ce nu se vede. Ca să ştim
ceea ce este Biserica, trebuie să ne lăsăm învăţaţi de Dumnezeu. Astfel,
încă în Vechiul Testament, ni se descoperă taina Bisericii ca Mireasă a
lui Hristos (Osea 2,21-22). În Sfintele Evanghelii Iisus Se prezintă ca
Mirele Bisericii, ca în parabola cu nunta fiului de împărat (Mt
22,1-13) sau în parabola celor zece fecioare (Mt 25,1-13). Sfântul
Apostol Pavel vorbeşte direct de această unire tainică atunci când, în
Epistola către Efeseni, compară iubirea bărbatului faţă de soţia sa cu
cea a lui Hristos pentru Biserică. El face acest lucru nu numai pentru a
dezvălui sensul căsătoriei creştine, ci şi pentru a ilustra taina
Bisericii: Hristos şi Biserica formează „un singur trup” (Ef 5,31-32).
Dacă Hristos şi Biserica sunt una, cum poţi zice că-L iubeşti pe Hristos
urând sau dispreţuind Biserica Sa? „Hristos – zice Apostolul – a iubit
Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea” (Ef 5,25). Iar în Apocalipsă,
Biserica apare în întreaga splendoare a desăvârşirii Sale (Apoc 21,1-4),
ca „mireasa, femeia Mielului” (21,9).
Taina iubirii lui Dumnezeu pentru
Biserică este revelată încă în Vechiul Testament. Voi cita un singur
text, din Proorocia lui Zaharia (8,1): „Aşa grăieşte Domnul Savaot:
Iubesc Sionul cu zel mare şi cu patimă aprinsă îl doresc” (cf. Zah
1,14). Or, Sionul preînchipuia Biserica.
6. Și noi trebuie să iubim Biserica.
Ca și Hristos – și prin harul Său – și credincioșii sunt chemați să
iubească Biserica. Adevăraţii credincioşi nu pot decât să iubească, cu
toată puterea lor, Biserica, pe care Dumnezeu Însuși o iubește, pentru
care Hristos S-a dat pe Sine Însuși, și care a fost întemeiată pe Crucea
Golgotei pentru mântuirea lor. Iată, de pildă, cum se exprimă
Psalmistul: „Sculându-Te, vei milui Sionul… că au iubit robii Tăi
pietrele lui şi de ţărâna lui le va fi milă” (Ps 101,14-15). Templul de
pe Sion era atunci o ruină. Ei bine, „robii” lui Dumnezeu iubesc chiar
şi pietrele risipite ale Sionului şi le este milă chiar şi de molozul
lui. Iată un model minunat al atitudinii pe care șin noi se cuvine s-o
avem faţă de Biserică!
Păcatele noastre fac, într-adevăr, ca
Biserica să le apară celor care o văd numai pe dinafară, ca o ruină.
Mulţi chiar dintre cei care se consideră credincioşi o şi socotesc
astfel şi îi arată întreg dispreţul lor. Într-un catehism ortodox
alcătuit în Franţa (Dieu est vivant Catéchisme pour les familles,
Cerf, Paris, 1980), editat şi în româneşte, la capitolul despre
Biserică sunt date mai întâi o serie de minunate definiţii ale acesteia,
preluate din scrierile patristice sau din lucrările unor mari teologi
mai noi. În dialogul care urmează dintre părinte şi fiul său
duhovnicesc, acesta din urmă zice că toate acestea sunt bune, dar că
privind la membrii Bisericii, simpli credincioşi sau chiar preoţi, cu
toate păcatele lor şi, de multe ori, cu făţărnicia lor, Biserica îi
apare cu totul altfel decât în acele frumoase definiţii. La care
părintele duhovnicesc răspunde următoarele: „Dacă ai fi fost la
Ierusalim în Vinerea Mare, când Pilat L-a înfăţişat mulţimii pe Hristos
plin de sânge, de scuipat, ai fi zis că El e urât… El purta pe faţa Sa
întreaga urâţenie a lumii. Scuipatul oamenilor Îl desfigura şi totuşi
era El, Hristosul, cel Unul Sfânt. Ei bine, acelaşi lucru se întâmplă şi
cu Biserica Sa. Ea este urâtă din pricina tuturor scuipaturilor
noastre, a tuturor meschinăriilor noastre, a tuturor crimelor noastre, a
tuturor păcatelor oamenilor care o compun, inclusiv ale tale şi ale
mele; şi totuşi în ea se ascunde Hristos, asupra ei planează Duhul
Sfânt” (p. 297). Mai departe, părintele atrage atenţia că Biserica este
obiect al credinţei. În Crez, mărturisim nu numai credinţa în
Dumnezeu, Tatăl şi Fiul şi Duhul Sfânt, ci şi credinţa în Biserica cea
„una sfântă sobornicească şi apostolească”. Or, nu în ceea ce vedem
credem, ci în ceea ce nu se vede; n‑ai nevoie de credinţă pentru a
constata ceea ce vezi. Astfel, Biserica este nu numai ceea ce se vede,
ci şi ceea ce nu se vede, ceea ce Cuvântul lui Dumnezeu spune despre ea.
De aceea Biserica este sfântă în ciuda păcatelor membrilor ei (p. 298).
Şi trebuie s-o iubim aşa cum o iubeşte Dumnezeu Însuşi, aşa cum o
iubeşte Hristos, Mirele ei.
7. Drumul furtunos al vieții Bisericii.
Drumul Bisericii, spre ţărmul Împărăţiei celei veşnice nu este unul
lin. Ea se confruntă mereu cu un puternic vânt împotrivitor şi valuri
mari i se ridică în cale. Dar această pericopă evanghelică, cu șirul ei
de minuni, ne arată că niciodată corabia Bisericii nu este pierdută din
ochi de Domnul şi Mântuitorul ei. În paralela de la Marcu citim că, deşi
corabia cu ucenicii era departe, „în mijlocul mării”, totuşi „Iisus i-a
văzut (pe ucenici) cum se chinuiau vâslind” (Mc 6,47-48).
Totodată, Evanghelia acestei Duminici ne
îndeamnă, încă o dată – după atâtea alte mărturii și minunate chemări
ale cuvântului dumnezeiesc–, să nu ne lăsăm nicidecum copleşiţi de
ispita de a judeca Biserica numai după cele dinafară, de a o dispreţui
sau de a o părăsi – aşa cum le este astăzi multora obiceiul – uitând de
unirea tainică dintre ea şi Mirele ei! Să ne silim numai ca nu cumva şi
păcatele noastre să însângereze şi să murdărească faţa Miresei lui
Hristos, cea pentru care El „S-a dat pe Sine Însuşi, ca s-o sfinţească,
curăţind-o cu baia apei prin cuvânt, şi ca s-o înfăţişeze Sieşi Biserică
slăvită, neavând pată sau zbârcitură ori altceva de acest fel, ci ca să
fie sfântă şi fără de prihană” (Ef 5,25-27).
Iar dacă în calea noastră se ridică
valuri uriaşe şi vânt împotrivitor, să nu descurajăm, nici să nu ne
îndoim de privegherea plină de iubire a Celui Care este Capul şi
Cârmaciul corăbiei mântuitoare a Bisericii Sale! Dincolo de vânt şi de
valuri, să-L vedem pe Hristos mergând înaintea noastră şi să-L auzim,
zicându-ne: „Îndrăzniţi!” Dorind şi noi, asemenea lui Petru, să mergem
către El, să auzim dulcea Lui chemare: „Vino!” O chemare căreia să‑i dăm
cu bucurie răspunsul cuvenit de credinţă şi de iubire.
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!