În vremea aceea a venit un tânăr la
Iisus, îngenunchind înaintea Lui și zicându-I: Bunule Învățător, ce bine
să fac ca să am viața veșnică? Iar El a zis: De ce-Mi zici bun? Nimeni
nu este bun, decât numai Unul Dumnezeu. Iar dacă vrei să intri în viață,
păzește poruncile. El I-a zis: Care? Să nu ucizi, să nu faci
desfrânare, să nu furi, să nu mărturisești strâmb; cinstește pe tatăl
tău și pe mama ta și să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.
Zis-a Lui tânărul: Toate acestea le-am păzit din copilăria mea. Ce-mi
mai lipsește? Atunci Iisus i-a spus: Dacă voiești să fii desăvârșit,
du-te, vinde averile tale, dă-le săracilor și vei avea comoară în cer;
după aceea, vino și urmează-Mi. Însă, auzind cuvântul acesta, tânărul a
plecat întristat, căci avea multe avuții. Iar Iisus a zis ucenicilor
Săi: Adevărat zic vouă că un bogat cu greu va intra în Împărăția
cerurilor. Și iarăși zic vouă că mai lesne este să treacă o cămilă prin
urechile acului, decât să intre un bogat în Împărăția lui Dumnezeu.
Auzind, ucenicii s-au uimit foarte mult, zicând: Atunci, cine poate să
se mântuiască? Dar Iisus, privind la ei, le-a zis: La oameni aceasta e
cu neputință, la Dumnezeu însă toate sunt cu putință.
Dacă ar fi să urmăm reflexelor pătimașe
și devoratoare ce caracterizează timpurile pe care le trăim, ar trebui
să vorbim despre tânărul cel bogat din Evanghelia acestei duminici, a
12-a după Rusalii (Matei 19, 16-26), în termeni ce țin de succes și
dezvoltare personală eficace. În fond, avem în fața noastră un tânăr de
succes, un tânăr, am putea spune, atipic. Și aceasta nu numai pentru
faptul că este bogat la o vârstă fragedă, ceea ce presupune fie o
origine nobilă, fie o îndemânare ieșită din comun de a reuși în viață –
ca să folosim doar câțiva termeni egoiști ai lumii secularizate – prin
intermediul averii. Dar marele merit al acestui tânăr bogat din
Evanghelia de astăzi, mai important decât reușitele sale financiare,
este faptul că este conștient de lipsurile pe care le are. Avem în fața
noastră un tânăr pentru care verbul a avea nu mai este o problemă, dar
care simte în propria viață că prin avere și prin bifarea deplin
satisfăcătoare a plăcerii de a avea nu poate atinge de fapt întregul,
deplinătatea, perfecțiunea. Să ai atât de mult la o astfel de vârstă și
să îți dai seama că încă îți mai lipsește ceva deosebit de important,
ceva ce nu ține de averea materială, este, totuși, pentru acest tânăr ce
ar fi putut să se mulțumească cu preamultul reușitelor sale, o
performanță în sine. Mai mult decât atât, să conștientizezi că îți
lipsește dimensiunea spirituală a vieții și să cauți să păzești toate
poruncile încă din copilărie, toate conduc spre a face din acest tânăr
un veritabil reprezentant al tinerilor „model” din timpurile de ieri și
de azi.
Câți dintre tinerii de azi, pe care, în
loc să îi iubim cu durere, îi numim „de bani gata”, vin să îi pună
întrebări lui Dumnezeu despre cum să își perfecționeze viața, cum să dea
un sens profund și adevărat vieții lor, sau, mai mult, cum să câștige
viața veșnică? Sfântul Ioan Gură de Aur, interpretând acest fragment
evanghelic și explicând întrebarea inițială și răspunsul final al
acestui tânăr – respectiv tristețea neputinței despărțirii de avere –,
ne arată că întregul demers al tânărului bogat care caută răspuns la
întrebarea esențială a vieții lui a fost, de fapt, unul sincer. În
așa-zisa ispitire pe care tânărul o adresează Mântuitorului prin
apelative de genul „Bunule Învățător” vedem mai degrabă neconcordanța
timidă a unui tânăr care nu știe cum să își construiască viața din punct
de vedere spiritual sau care nu are conștiința deplină a celeilalte
dimensiuni, pe care nu o cunoaște – deși ar dori să o domine –,
respectiv viața veșnică.
Hristos Se ascunde în poruncile Sale
Diagnosticul spiritual al acestui tânăr
pornește de la neputința sa de a cunoaște faptul că Învățătorul este
Bun, nu în calitate de pedagog uman, ca un mare expert al ideilor despre
viață și religie, ci în calitate de Dumnezeu adevărat. „Nimeni nu este
bun decât numai Unul Dumnezeu” (v. 17). Când înțelegi că împlinești
anumite porunci nu ca pe niște criterii exterioare de organizare a
vieții, ci ca singura cale posibilă de cunoaștere a lui Dumnezeu, ajungi
să Îl descoperi pe Dumnezeu în tot ceea ce împlinești bine. În reușite
omenești, în biruințe duhovnicești, în împlinirea poruncilor. Dar ce
se întâmplă atunci când omul împlinește poruncile în viața sa, dar
viața duhovnicească rămâne pentru el fără sens sau împlinire, pentru că,
de fapt, nu reușește să Îl descopere pe Dumnezeu în poruncile pe care
le urmează? Este și cazul acestui tânăr bogat, precum și cazul tuturor
celor care încă nu au găsit în ceea ce fac bine pacea duhovnicească.
Știm că „«nimenea dintre cei robiţi de
materia lumii nu poate să imite pe Domnul». Dar cei ce pot zice: «Iată
noi am lăsat toate şi am urmat Ţie», aceştia primesc puterea să-L imite
pe El şi să împlinească toate poruncile Lui”. Între împlinirea
poruncilor și cunoașterea lui Dumnezeu ca Voitor al acestor porunci și
cel Care dă puterea de a le împlini pe toate (inclusiv pe acelea despre
care simțim că nu le avem, nu le cunoaștem, care ne cauzează o durere
sau lipsă interioară) există o legătură. Hristos Se ascunde în poruncile
Sale. Atunci când împlinești o poruncă, Îl cunoști pe Hristos ca
Dumnezeu și Îi urmezi voința, Îl imiți. Dacă urmezi poruncile și nu
ajungi la cunoașterea lui Dumnezeu înseamnă că sufletul îți este încă
legat de o altă imitare, de un alt legământ, de un alt decalog, de o
altă voință. În mod cert, eșecul împlinirii totale a poruncilor ține de
atașamentul față de materie, față de altceva decât Dumnezeu, cel Care nu
este nici materie, nici avuție pământească, nici plăcere trupească,
nici mândrie. Viața tânărului bogat din Evanghelie devine acum mai
clară. Imposibilitatea lui de a-L cunoaște pe Mântuitorul ca Dumnezeu
și autor al poruncilor vechi este cauzată de atașamentul său față de
bogăție, față de materie, față de bunăstare și viață fără de griji. De
aici și deznodământul provocator al dialogului evanghelic: „Tânărul a
plecat întristat, căci avea multe avuţii” (v. 22).
„Vino și urmează-Mi”
Îndemnul de a vinde tot și de a da
săracilor este revoluționar. Ne-am fi așteptat la un procent mai
acceptabil, eventual la 10%, pe care să îl dăm celor în nevoie, cel mult
jumătate – dacă suntem mai darnici decât ceilalți –, ajungând ca
fiecare să facă milostenie în funcție de modul în care își organizează
resursele pentru a trăi el însuși mulțumitor. Dar aceasta nu este o
viață adevărată, în nici un caz nu este viața veșnică. Nu este ceea ce
Dumnezeu ne cere pentru a „intra în viață” (v. 17). A intra în viață
(adică în viața adevărată, care este viața veșnică) înseamnă a deține
adevărata avere, pe Dumnezeu Însuși. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că
bogăția este sărăcie în comparație cu Împărăția cerurilor, și chiar dacă
un bogat ar ajunge proprietarul întregii lumi, ei bine, el nu face, de
fapt, nici trei parale dacă pierde Împărăția cerurilor. Avem de ales
între materie și Creatorul materiei, între un sistem pe care oamenii
l-au dezvoltat ca să mențină bunăstarea trecătoare pe pământ, pe de o
parte, și Creatorul omului însuși, Dumnezeu, pe de altă parte. Bogăția
nu este rea pentru că bunurile posedate ar fi rele, ci pentru că acestea
ajung să îl posede pe om în locul lui Dumnezeu. Și mai grav, ajung,
prin aceasta, să îl împiedice pe om să Îl cunoască pe Dumnezeu.
Cuvântul Evangheliei de astăzi ne
provoacă să înțelegem că răspunsurile pe care trebuie să I le dăm lui
Dumnezeu sunt răspunsuri totale. Nu jumătăți de măsură, nici acomodări
sau complezențe diplomatice. Trebuie să îi dai toată averea ta, toată
dragostea ta, toată voința ta. Să Îl urmezi întru totul. Așa putem
înțelege că adevărata cale morală este să Îl pui pe Dumnezeu în locul
banilor pe care îi ascunzi în seif. Pe El să Îl păzești de furi, pe El
să Îl înmulțești în cămara Ta, de El să te atașezi și la El să meditezi
cu multă grijă. Din perspectivă evanghelică, pare firească condamnarea
atașamentului de avere, ce duce la anularea atașamentului față de
Dumnezeu. Dar este posibilă o astfel de viziune radicală? Răspunsul tot
în Evanghelia de astăzi îl găsim: „La oameni, aceasta este cu neputință,
la Dumnezeu însă, toate sunt cu putință” (v. 26). Așadar, tot în
Dumnezeu ne încredem și tot Lui ne rugăm ca să putem face acest pas
radical în viața noastră. Pentru început, primul lucru pe care trebuie
să îl facem în relație cu bogăția materială ce ne împiedică să intrăm
prin „urechile acului” în Împărăția lui Dumnezeu este să nu mai iubim
ceea ce avem și să încercăm să transferăm toată energia pe care o
consumăm (sau care ne consumă) pentru avere, dând-o lui Dumnezeu. Să nu
mai iubim lucruri intermediare ce întrețin egoismul de a poseda cât mai
mult, ci, în schimb, să Îl iubim, măcar cu aceeași intensitate, pe
Dumnezeu. De aici începe adevărata urmare a lui Hristos, ce maturizează
și cizelează orice tinerețe aparent performantă, totuși încă
neduhovnicească.
Pr. Asist. Dr. Alexandru Atanase Barna
Sursa: Ziarullumina.ro
Sursa: Ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!